​Розслід у справі українських реформ. Частина 3

Нові ресурси реформаторів

Сьогодні у розпорядженні реформаторів значно кращі інструменти, ніж були у 90-х.

Нова Сила - глобальний феномен неформального впливу, наприклад, "арабська весна", українські майдани та волонтери.

Цінності Нової сили:

  • Нова сила виростає зі щораз більшої спроможності людей до спільної діяльності, націленої на спільний результат.
  • Культура “Зробимо-самі”.
  • Маєш – ділися, мудрість багатьох, співпраця через відкриття джерел, розкажи всім.
  • Неформальне прийняття рішень, самоорганізація, мережеве управління.
  • Радикальна прозорість.
  • Застосування волонтерського принципу до державного управління та управління реформами.

Виклики для Нової сили:

  • Стара сила міцно укорінилася і добре захищена.
  • Вільна, непартійна природа Нової сили ускладнює концентрацію зусиль на одному завданні.
  • Нова сила потужна у великих деклараціях для виборів, але слабка в деталях, необхідних для щоденного правління.
  • Майдан вибухнув, потім розпався, тому що не мав чіткого стратегічного плану окрім заклику до боротьби.

Методологія успішної трансформації

На щастя, існують приклади успішної  трансформації. Те, чого не було в технічній допомозі для України, ЄС надав країнам першої хвилі євроінтеграції: технічну допомогу для створення інституційної спроможності відповідати стандартам ЄС:

- Від країн кандидатів вимагалося прийняти європейські інституційні стандарти та створити необхідну інфраструктуру.

- ЄС нав'язував технічні очікування від урядів, бізнесу та суспільства, надаючи необхідну допомогу у процесі трансформації.

- Ефективність технічної допомоги прямо пов'язувалися з успіхами у процесі інтеграції.

- Планування, звітування та оцінка прогресу євроінтеграційних реформ відбувалися однаково для всіх країн по всіх acquis - пріоритетах трансформації.

Фото: Надано авторкою

Сучасні дослідження та практики управління змінами

Принципи управління змінами.

Всі розуміють причини і наслідки пропонованих змін - керівництво може чітко пояснити, чому виникає потреба в змінах і як виглядатиме майбутнє після реформи; всі працівники та зацікавлені сторони у повній мірі розуміють різницю між тим, де є зараз і тим, де  будуть.

Зацікавлені сторони визначені, з ними проведені консультації, вони постійно отримують інформацію про реформу, розуміють, яким чином можуть зробити свій внесок у реформи.

Планування реформи повністю прозоре (systems and processes) - всі працівники знають, які кроки треба зробити, щоб перейти від сьогоднішнього до бажаного стану; існує система для відслідковування зміни, зрозумілий процес прийняття рішень.

Посилена керівна функція, націлена на співпрацю та командну роботу -  всі працівники готові брати відповідальність за успішне керівництво та втілення реформи, а керівники працюють як фасилітатори, допомагаючи іншим ставати лідерами в своїх командах.

Людина в центрі уваги - визначений та застосовується новий підхід для підготовки кадрів для управління та здійснення реформи; можливості для навчання та отримання підтримки легкодоступні для працівників; відбувається підготовка менеджерів для ефективного управління кадрами в процесі реформ.

Реформа систематично оцінюється та адаптується - культура організації (стандарти поведінки в організації) заохочує до оцінювання та зворотнього зв’язку; відбувається формальна та неформальна оцінки; обрані критерії для оцінки процесу реформ; погоджений план оцінки.

Повний цикл публічної політики

Формування Політичного порядку денного (Policy agenda) незвична практика для українських політиків та публічних адміністраторів. Зазвичай політичні (policy) наміри доводиться вишукувати по шматках у різних публікаціях у ЗМІ. Цінність політичного порядку денного у  тому, що він є одним інтегрованим публічно доступним документом, у якому  визначаються точна візія майбутнього після проведення реформ, проблеми, які сьогодні стоять на шляху досягнення цієї візії та рішення для цих проблем у трьох сферах: нормативно-правовій, інституційній та бюджетній.

Публічні консультації із зацікавленими сторонами та експертами необхідні для визначення позицій зацікавлених сторін та прогнозування соціальних ризиків, мобілізації підтримки груп, які зацікавлені в проведенні реформи, нейтралізації супротиву груп, чиї корупційні інтереси будуть порушені впровадженою реформою. Невід’ємною складовою даного етапу є публікація публічних звітів про проведенні консультації.

Формування Зеленої книги (Green paper) відбувається на підставі аналізу позицій зацікавлених сторін щодо мети нової політики та проблем, вирішення яких вимагає нової політики. Такий публічний документ про політику та його подальше широке публічне обговорення дає можливість перевірити, чи дійсно визначені проблеми є ключовими та чи їх вирішення приведе до досягнення сформованої у політичному порядку денному візії.

Біла книга (White paper) – це публічний документ зі сформульованою новою політикою, в якому підтверджуються  визначені в Зеленій книзі проблеми, представляються рішення для них у трьох сферах: нормативно-правовій, інституційній та бюджетній, визначається карта виконавців та процедури контролю за виконанням, представляється законопроект/зміни до законодавства, який є втіленням нової політики.

Слухання у профільному комітеті ВРУ необхідні для винесення вимоги запровадження нової політики та внесення представленого законопроекту на розгляд ВРУ.

Парламентські слухання у ВРУ необхідні для проведення голосування за законопроект, який втілює нову політику.

Уроки українських пост-тоталітарних реформ

Україна продемонструвала світу:

  • що демократичні інституції не виникають з тоталітарного середовища повністю сформовані, як Афродита з піни морської;
  • що навіть  25 років після початку міжнародної технічної допомоги, ми ще не запровадили процеси публічної політики, які забезпечують підзвітність і прозорість вибраної влади через стабільний діалог уряду і суспільства;
  • що ми не зрозуміли, що демократія - це вміння, вбудоване в інституції з особливою структурою, процедурами та стандартами в урядових органах, а не тільки активні вимогливі та протестуючі громадяни.

На жаль, створення цих особливо збудованих демократичних інституцій ще і сьогодні не стало завданням програм ТД в Україні.

І все таки фундаментально доброю новиною є те, що демократія - це не магія, а вміння, як плавання чи водіння автомобіля - можна навчати і навчитися.

Центально-Європейські країни успішно оволоділи цим ремеслом демократії. Їх досвід можна і треба повторити у нас в Україні донорам і нам самим. Тоді робота демократизації стане набагато ефективнішою.    

Віра Нанівська Віра Нанівська , Голова Правління «Колегіуму Анни Ярославни»
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram