12 вересня ц.р. я направив до Кабінету Міністрів України депутатське звернення з вимогою відкликати законопроект №3100 «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», як такого, що потребує доопрацювання. Даний законопроект пропонує на кожну благодійну пожертву на суму більше 850 грн. укладати письмовий договір та завіряти його у нотаріуса, ця норма є порушенням: стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства, стратегії реформування системи соціальних послуг, європейських та світових стандартів благодійної діяльності. Ухвалення даного законопроекту призведе до наступних негативних наслідків:
- необхідність відвідування нотаріуса стане вагомим фактором для зменшення кількості та обсягу пожертв від фізичних осіб та бізнес-компаній для підтримки людей, що опинилися у складних життєвих обставинах;
- будуть заблоковані усі міжнародні благодійні пожертви від нерезидентів України, чи то приватні, чи то у вигляді грантів або договорів про благодійну допомогу;
- стане неможливим використання Інтернету, банківських платіжних карток та інших електронних комунікацій як сучасних та прозорих засобів залучення благодійних пожертв;
- зменшиться програмний бюджет та зростуть адміністративні витрати благодійних фондів та організацій на оплату послуг нотаріусів без підвищення якості та ефективності самої благодійної допомоги;
- зросте дохід нотаріуса на 150–200 грн від кожного договору, а також дохід державного бюджету (наприклад, із пожертви у 1500 грн. державне мито становитиме 17 грн.).
Відповідно до офіційної статистичної інформації, у 2012 році задекларовані суми благодійних внесків становили 3,4 млрд. грн. для благодійних організацій і 1,6 млрд. грн. для громадських організацій, не кажучи про релігійні організації та прямі приватні пожертви на лікування та інші соціальні послуги для громадян (особливо в сфері онкології, серцевої хірургії та ДЦП), підтримку діяльності митців, освіту студентів, впровадження інноваційних моделей соціальної роботи тощо. Цією діяльністю громадяни України, благодійні фонди і організації, бізнес-компанії допомагають громадянам і державі вирішувати гострі соціальні проблеми, які держава сьогодні не в змозі вирішити самостійно.
Окрім цього, у поданій до законопроекту пояснювальній записці, зазначається, що «проект Закону не містить правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень». Проте, відповідно до ст.15 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» обов’язковій антикорупційній експертизі підлягають проекти законів України, актів Президента України, інших нормативно-правових актів, що розробляються Кабінетом Міністрів України, міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади. Тому вважаю за доцільне, для всебічного дослідження зазначеного питання, передати законопроект №3100 в Міністерство юстиції України для проведення антикорупційної експертизи.