Що ж, такі позитивні ініціативи міністра було б нерозумно залишити без уваги, тому фахівці ГО «Публічний аудит» підготували пропозиції щодо удосконалення порядку реєстрації транспортних засобів, усунення можливих корупційних ризиків та забезпечення додаткових джерел надходжень.
Довідково: Основними нормативними документами, що регламентують порядок реєстрації транспортних засобів, є: Постанова Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388, Наказ МВС України від 11.08.2010 № 379 та Наказ МВС України від 29.10.2007 № 432.
Проаналізуємо деякі норми зазначених керівних документів на предмет створення корупційних ризиків та схем.
Зокрема, звернемо увагу на абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2010 № 379. Зазначений абзац до 17.09.2012 року мав наступну редакцію:
“Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу РЕП ДАІ, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432)”.
Цей же абзац другий пункту 3.16, але в редакції наказу МВС від 17.09.2012 № 809 по сьогоднішній день має наступний вигляд:
“Свідоцтва про реєстрацію ТЗ, тимчасові реєстраційні талони та номерні знаки ТЗ видаються лише зі складу Центру, у якому проводиться реєстрація, та тільки в порядку зростання цифрових позначень (крім номерних знаків)”.
Чинна редакція зазначеного пункту Інструкції дозволяє не видавати номерні знаки у порядку зростання та відкладати “красиві номери” для подальшої реалізації за додаткову плату. Фактично діюча редакція Інструкції узаконює корупційні прояви в реєстраційних підрозділах ДАІ, в частині продажу номерних знаків. Яким чином можна боротись з корупцією, якщо вона передбачена Інструкцією, затверджена наказом Міністра та зареєстрована в Міністерстві юстиції України? Питання риторичне.
Після отримання чергової серії державних номерних знаків реєстраційними підрозділами ДАІ, з загальної маси номерних знаків, відбираються номерні знаки, які користуються попитом серед автовласників (0777, 0555, 1234 тощо), зберігаються вони разом зі звичайними, але чомусь не видаються. Як вже зазначалось, норми абзацу другого пункту 3.16 Інструкції не забороняють це робити.
Яким чином отримати номерний знак, наприклад, 0777 (за який законодавством не передбачена додаткова плата), пояснювати не треба, це відомо та зрозуміло кожному автовласнику, але як це виглядає в масштабі Держави, відомо далеко не всім. Розглянемо це.
За статистичними даними, протягом 2013 року в Україні було придбано та зареєстровано 220 000 нових легкових автомобілів та трохи більше бувших у використанні, всього (нових та бувших у використанні) приблизно 440 000.
Для того, щоб зареєструвати 440 000 автомобілів, необхідно стільки ж комплектів номерних знаків. Державні номерні знаки мають серію, наприклад АА0001АР – АА9999АР, кожна серія складається з діапазону в 10 000 номерних знаків. Номерні знаки замовляються серіями. Для того, щоб зареєструвати 440 тис. автомобілів, необхідно придбати та видати 44 серії номерних знаків.
Довідково: Наказом МВС України від 29.10.2007 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” передбачена додаткова плата лише за 18 номерних знаків (0001-0009 та 1111-9999). Решта номерних знаків має видаватись за вартістю 135 грн., не залежно від комбінації цифр, тобто АА0777АА, АА7000ВР та АА4698СХ коштують однаково.
Розглянемо, що можна відкласти з кожної серії звичайних державних номерних знаків, офіційна вартість яких складає 135 грн.
Як видно з наведених даних, в кожній серії державних номерних знаків, є щонайменше 262 номери (не враховуючи 18, за які встановлена додаткова плата), які користуються попитом. Діючі законодавчі норми дозволяють не видавати їх відразу, а притримати для подальшої реалізації за додаткову плату.
Держава отримує за реалізацію зазначених 262 номерних знаків 35 370 грн., при орієнтовній їх ринковій вартості у 2 332 800 грн. (145 800$), решта осідає в кишенях певного кола посадових осіб ДДАІ та МВС України і так з кожної серії.
Помноживши зазначені суми (офіційну та не офіційну) на 44 серії державних номерних знаків, необхідних для реєстрації річного обсягу реалізованих легкових автомобілів, отримаємо надходження до державного бюджету в сумі трохи більшій за 1,5 мільйона гривень та понад 100 мільйонів гривень, які залишаються в тіні.
При цьому наведений перелік номерних знаків не є вичерпним, а вартість номерних знаків не є граничною та може бути в рази більшою, в залежності від співвідношення попиту та пропозиції, а також платоспроможності автовласника. Мало? Розглянемо ще один приклад.
VIP – номерні знаки
Довідково: Наказом МВС України від 29.10.2007 № 432 “Про встановлення вартості номерних знаків легкових автомобілів, виготовлених відповідно до вимог державних стандартів, які мають комбінацію з чотирьох однакових цифр і в межах від 0001 до 0009, що видаються за бажанням власників легкових автомобілів” встановлено наступну вартість VIP номерних знаків:
1) 0001-0009 та 5555, 7777 вартість встановлено в розмірі 20 000 грн.;
2) 1111 – 4444, 8888 та 9999 вартість встановлено в розмірі 10 000 грн.;
3) 0006 та 6666 вартість встановлено в розмірі 7 500 грн.
Передбачена наказом МВС вартість номерних знаків є мізерною для VIP – персон, які їх встановлюють на свої “Bentley” та “Maserati”, тим більше сьогодні.
Звичайний громадянин не придбає для Ланоса номерний знак, вартість якого дорівнює його 3(5)-місячному доходу.
Для власників же автомобілів вартістю кілька мільйонів гривень, найдорожчий номерний знак коштує не дорожче щоденної вечері в ресторані.
Розглянемо приклади реалізації VIP номерних знаків в інших країнах світу. Найдорожчий номерний знак “1” було придбано на аукціоні бізнесменом з ОАЕ у 2008 році за 14,3 мільйонів доларів. Другий за вартістю номерний знак “5” було продано в Абу-Дабі за 6,86 мільйонів доларів. Третій з найдорожчих VIP номерів “7” було продано за 4,6 мільйонів доларів.
Слід звернути увагу, що номерні знаки продавались на аукціонах, які проводила держава. На аукціоні у Великобританії місцевий продавець автомобілів Ferrari Джон Коллинс, придбав номерний знак “25 O” за 813 тисяч доларів для Ferrari 250 SWB. Як видно з наведених прикладів, інші Держави навчилась заробляти чималі гроші на прихильниках VIP-життя, яких в Україні не набагато менше.
А так виглядає український Державний аукціон з продажу VIP номерів:
Ввечері, 1 жовтня 2014 року під час отримання частини хабара в сумі 180 тис. грн., затримано інспектора ВРЕР № 13, загальна сума складала 280 тис. грн. та була отримана інспектором за номерний знак “0007”.
Невже Державний бюджет України повніший за бюджети Великобританії чи ОАЕ та не потребує додаткових надходжень?
Ціни, визначені наказом МВС України від 29.10.2007 № 432, не відповідають реаліям сьогодення та потребують негайних змін.
Збільшення вартості VIP номерів, як джерело додаткових надходжень до бюджету
Таким чином, зруйнувавши та викорінивши лише 1 корупційну схему тіньового продажу державних номерних знаків, щорічно можна поповнити Державний бюджет сумою понад 200 мільйонів гривень. Але зруйнувати схему неможливо, лише бігаючи за інспекторами.
Необхідно змінити саму систему продажу номерних знаків, яка, на нашу думку, повинна виглядати так:
автовласник, завітавши до реєстраційного підрозділу (центру надання послуг), має можливість ознайомитись з переліком номерних знаків, що є в продажу (в друкованому вигляді або на електронному табло);
заповнює заявку на конкретний номер та сплачує в касу платню згідно затвердженого тарифу (в разі вимагання додаткових платежів або відмови в продажі телефонує на гарячу лінію МВС або в Департамент внутрішньої безпеки);
інформація про наявні номерні знаки постійно підтримується в актуальному вигляді та на будь-який момент повинна відповідати залишкам на складі;
номерні знаки можливо придбати лише під час реєстрації (перереєстрації) автомобілю, що унеможливлює викуп номерних знаків з метою подальшого перепродажу;
бувший у використанні номерний знак, може бути закріплений лише на інший автомобіль власника номерного знаку або його родича, що унеможливлює перепродаж номерного знаку шляхом кількох реєстраційних операцій;
придбання будь-якого номерного знаку не потребує ніяких погоджень, дозволів, вказівок керівництва ДАІ.
Для реалізації запропонованих заходів необхідно:
1. Переглянути вартість номерних знаків, встановлену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432.
2. Розширити перелік платних номерних знаків, встановлений наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432.
3. Доповнити абзац другий пункту 3.16 Інструкції про порядок державної реєстрації транспортних засобів, затвердженої Наказом МВС України від 11.08.2010 № 379, після фрази “крім номерних знаків”, реченням: “які видаються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 29.10.2007 № 432”, що унеможливлює відкладання номерних знаків з метою їх подальшої реалізації за неофіційну винагороду.
4. Запровадити прозорий механізм реалізації державних номерних знаків, що дозволить поповнити Державний бюджет сумою понад 200 мільйонів гривень в рік, які, в першу чергу, спрямовувати на підвищення матеріального та соціального забезпечення працівників МВС.