Нова система приватизації: неефективне майно для ефективного власника

Національний банк України у 2018 році очікує отримання двох траншів від Міжнародного валютного фонду. Проте для цього висунуто 4 вимоги. Україна повинна прийняти закон про приватизацію, який забезпечить прозорий продаж держактивів, створити антикорупційний суд і врегулювати питання з цінами на газ. Четвертою вимогою була вже прийнята пенсійна реформа. На черговому пленарному засіданні Верховної Ради України, яке відбудеться 9 листопада, темою номер 1 для обговорення буде урядовий проект Закону №7066 «Про приватизацію державного майна». Щоб в Україну прийшов справжній інвестор і щоб у приватизаційному процесі відбулась конкуренція, боротьба, змагання пропозицій, потрібно виписати процес так, щоб, по-перше, приватизація могла пройти ефективно, по-друге, щоб вона була максимально прозорою.

Звісно, внесення нового проекту про приватизацію майна є важливим досягненням й усім депутатам треба докласти максимум зусиль, щоб прийняти проект. Що ж міститься у наявному проекті Закону «Про приватизацію державного майна»?

Особливу увагу автори приділили процедурі приватизації великих об'єктів:

 • визначається об'єкт продажу;

 • на конкурсі обирається радник, який готує фінансову модель підприємства, пропозицію початкової ціни, шукає інвесторів;

 • Фонд держмайна встановлює стартову ціну та умови продажу;

 • справа передається на затвердження в Кабмін;

 • оголошується прийом заявок;

 • проводиться перевірка учасників;

 • відбувається аукціон.

Так, у новому законі чітко прописані терміни закінчення підготовки об'єкта до торгів. Для об’єктів великої приватизації встановлюється 11 місяців, а для малої - 5 місяців. Хочу зауважити, якщо вартість активів підприємства за останній рік перевищила 250 мільйонів гривень, то це великий об'єкт приватизації, який буде продаватися з залученням радника, якщо ж вартість менша - це мала приватизація і проходитиме виключно на електронних платформах.

Як на мене, залучення радників є надважливою нормою. Це дозволяє адекватно і авторитетно оцінити стан об'єкта і його реальну вартість. Реалізувати майно буде можливим тільки за двома способами (а не 5-ма, як це було раніше): проведення аукціону і викуп, у разі, якщо на момент прийняття закону майно вже перебувало в оренді.

Виникає логічне запитання: чи можливо оскаржити приватизацію, котра уже відбулась?

Новий закон встановлює граничний термін оскарження приватизації: 3 роки дається на оскарження продажу, якщо за цей час порушень не виявлено, то надалі переглядати результати конкурсу закон забороняє.

Він передбачає підсилення захисту прав інвесторів, зокрема можливість застосування міжнародного арбітражу, держави та залучення набагато ширшого кола покупців.

До торгів категорично забороняється доступ інвесторам із Російської Федерації, або компаніям, які мають російський капітал. Закон дає можливість перевірити кінцевих бенефіціарів. Цей пункт в умовах втручання у цілісність держави є чи не ключовим.

Також важливо, що передбачається внесення інвестором, який виявив бажання взяти участь у торгах, 5%-ї банківської гарантії. Вона не повертається. Це один із запобіжників від недобросовісних гравців. 5% для об'єктів великої приватизації це дуже вагома сума, щоб просто заради цікавості брати участь у конкурсі.

Станіслав Куценко Станіслав Куценко , юрист-експерт, доктор наук у галузі філософії права
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram