Справа в тому, що до нашого Комітету з питань правової політики та правосуддя надійшло 1925 правок при підготовці законопроекту до другого читання. Тому говорити про швидку та легку підготовчу роботу не доводиться, особливо враховуючи, що позиція наших міжнародних партнерів з певних положень законопроекту відрізнялась від закладених у документі.
Та все ж таки після багатьох годин консультацій та перемовин у найрізноманітнішому складі, в тому числі і за участі міжнародних експертів, з більшості питань нам вдалось погодити позиції.
Так, у редакції законопроекту до другого читання дещо спрощено кваліфікаційні вимоги до кандидатів на посади суддів ВАС. Зокрема, виключені пункти щодо міжнародного досвіду у сфері боротьби із корупцією та практику Європейського суду з прав людини. Це має розширити коло потенційних претендентів на суддівські посади. Також виключено усі норми про використання поліграфів.
Щодо штатної чисельності ВАС було вирішено в законопроекті закріпити мінімальну кількість суддів, призначення яких необхідне для початку роботи суду. Це 35 суддів Вищого антикорупційного суду, у тому числі щонайменше 10 судді Апеляційної палати ВАС. Місцезнаходженням ВАС - місто Київ.
Тепер щодо одного з найбільш гострих питань: підсудність суду відповідатиме юрисдикції НАБУ. Тобто Вищому антикорупційному суду будуть підсудні провадження стосовно корупційних злочинів, якщо наявна хоча б одна з умов, передбачених пунктами 1-3 частини п’ятої статті 216 КПК, тобто якщо цей злочин вчинено:
• високопосадовцями ( Президент, міністри, народні депутати, судді і т.д.)
• розмір предмета злочину або завданої ним шкоди в п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму на час вчинення злочину
• злочин вчинено щодо посадової особи іноземних держав, іноземних третейські суддів і т.д.
Розгляд проваджень щодо злочинів, віднесених до підсудності ВАС, який розпочато у судах першої та/або апеляційної інстанцій до дня початку роботи ВАС, продовжується у цих судах і зазначені кримінальні провадження не можуть бути передані до ВАС. Це також погоджено і передбачено законопроектом.
Важливо, що безпосередньо в тексті законопроекту закладено норму, за якою зміни до ЗУ «Про Вищий антикорупційний суд» можуть вноситися виключно законами про внесення змін до ЗУ “Про Вищий антикорупційний суд”. Це необхідно, аби навіть не було спокуси вносити до цього закону зміни перехідними положеннями іншого закону.
Тепер до питання відповідальності суддів ВАС. Слідчі органів ДБР здійснюватимуть досудове розслідування злочинів, вчинених суддею Антикорупційного суду. Відомості про кримінальні правопорушення, вчинені суддею ВАС, вноситимуться до ЄРДР Генеральним прокурором. Розгляд подання про надання згоди на затримання судді ВАС, утримання його під вартою чи арештом здійснюється Вищою радою правосуддя з обов’язковою участю судді або його представника.
Це все погоджені питання, які були напередодні схвалені рішенням Комітету в присутності представників Венеціанської комісії. Сподіваюсь, питань вони не викличуть у сесійній залі.
Натомість Комітет так і не зміг визначитись з питанням права вето Громадської ради міжнародних експертів під час конкурсу на посаду суддів Вищого антикорупційного суду. Ще не узгоджено суддівський склад для кримінального провадження. Консультації тривають і буде скликано додаткове засідання Комітету з цих питань.
Тому, як бачите, є висока ймовірність швидкого ухвалення законопроекту 7440 «Про Вищий антикорупційни суд», однак, виходячи з практики ухвалення змін до процесуальних кодексів, що тяглося майже 2 місяці, реальність може бути непередбачуваною.