Три варіанти утворення муніципальної міліції у місті Києві

За сучасних умов влада змушена динамічно реагувати на появу нових небезпек і загроз для суспільства, здійснювати постійний пошук оптимальних моделей ефективного забезпечення охорони правопорядку. У цьому контексті важливим напрямом реформи правоохоронних органів і місцевого самоврядування в Україні є розвиток місцевої (муніципальної) міліції.

Фото: Виталий Головин

Європейський досвід

Європейські держави вже мають чималий досвід у сфері комунального поліціювання, який може бути використаний Україною. Зокрема, це стосується досягнення балансу превентивних і силових дій, спільного з громадою планування охорони правопорядку, перерозподілу стратегічних і тактичних завдань щодо взаємодії з населенням.

Так, у зарубіжних країнах сформувалося два способи організації та функціонування муніципальної поліції: 1) дворівнева структура, у якій поряд з державним озброєним органом виконавчої влади існують муніципальні органи охорони громадського порядку, які виконують функції та повноваження аналогічних державних органів; 2) структура з чітким розподілом повноважень, коли муніципальна поліція діє не замість органів внутрішніх справ на місцевому рівні, а поряд з ними за умови чіткого розмежування компетенції, відповідного контролю та взаємодії. Така модель наділяє муніципальну міліцію, як правило, лише деякими правоохоронними функціями.

Зокрема, своєрідною є структура поліції у Німеччині, де правоохоронна система має два рівні: федеральний і суб’єктів федерації (земель). В одних землях (Нижня Саксонія, Північний Рейн-Вестфалія, Саарланд, Шлезвіг-Гольштейн) поліція загалом державна, в інших (Баварія, Гессен) – фактично муніципальна установа. Взаємодія поліцейських сил обох рівнів здійснюється через укладення угод МВС Німеччини і МВС земель, а також постійно діючу Раду міністрів внутрішніх справ земель.

Поліцейські функції в Іспанії виконують загальнодержавні («Національна поліція» і «Цивільна гвардія») та місцеві структури (поліція автономій і муніципальна поліція), які діють самостійно і в межах своєї компетенції. Місцеві органи поліції підпорядковані урядам автономій та мерам міст.

Цікавими для українських реалій є реформи органів внутрішніх справ у Латвії, Естонії та Молдові. Тут у складі міністерств внутрішніх справ організовано департаменти поліції. На місцях створено муніципальну поліцію, яка структурно входить до департаменту поліції, але підпорядкована органам місцевого самоврядування. У департаментах поліції для оперативного управління муніципальною поліцією створено спеціальні підрозділи: управління муніципальної поліції в Молдові, відділи місцевої поліції в Литві та Естонії.

Три варіанти утворення місцевої міліції в м. Києві

У місті Києві дискусія про створення муніципальної міліції триває вже з добрий десяток років. Фахівцями разом з міською владою напрацьовані 3 можливі варіанти її утворення:

1. Підпорядкування в повному складі ГУ МВС України у м. Києві органам місцевого самоврядування та формування на її базі повноцінної місцевої міліції.

У разі прийняття рішення щодо такого варіанту утворення в місті Києві місцевої міліції, яка повністю буде підпорядкована київській громаді, у якості експерименту, необхідно погодити дане питання з МВС України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою України та Президентом України.

До того ж, необхідно внести зміни до 26 законів України, 17 указів Президента України та більша 100 постанов Кабінету Міністрів України, в яких окремим розділом визначити про можливість утворення місцевої міліції, порядок призначення та підзвітності керівника місцевої міліції органам виконавчої влади.

2. Виведення зі складу ГУ МВС України у м. Києві міліції підрозділів громадської безпеки та формування на її основі місцевої міліції.

До тих завдань, які на сьогоднішній день стоять перед органами внутрішніх справ, підрозділи місцевої міліції будуть наділені повноваженнями з контролю за виконанням земельного та природоохоронного законодавства, використання і охорони земель та інших природних ресурсів, контроль за дотриманням правил благоустрою, паркування автотранспорту, забезпечення охорони пам'ятників історії і культури, дотримання правил архітектури та містобудування, розміщення зовнішньої реклами, дотримання правил торгівлі, забруднення території, знищення чи пошкодження зелених насаджень, належному утриманні покриття доріг, тротуарів та прибудинкових територій, дотримання правил розміщення та функціонування МАФів, самовільного будівництва і зміни фасадів та споруд, самовільному зайнятті земельних ділянок, охороні майна, яке належить міській громаді та ін.

Структура та штати органу місцевої міліції визначаються та змінюються міською радою за поданням міського голови в залежності від кількості населення, стану громадського порядку та можливостей бюджету. За рішенням міської ради можливо утворення районних підрозділів місцевої міліції.

До органів місцевої міліції експертами пропонуються наступні структурні підрозділи:

- служба дільничних інспекторів міліції,

- патрульно-постова служба,

- дорожньо-патрульна служба,

- підрозділ по охороні метрополітену,

- кримінальна міліція в справах дитини,

- інші підрозділи необхідні для виконання покладених завдань.

Важливим є призначення керівництва та особового складу їх підзвітність. Як вбачається з назви (місцева міліція) - призначення керівників місцевої міліції повинно здійснюватись міською радою за поданням міського голови.

І що важливо, муніципальна міліція у своїй діяльності має бути підпорядкована міському голові та підконтрольна міській раді.

3. Створення місцевої міліції силами місцевої влади.

Аналіз практики чинного законодавства та досвід інших міст України свідчить про можливість створення місцевої міліції у місті Києві, до відання якої будуть віднесені наступні функції:

- повноваження у сфері контролю за виконанням земельного та природоохоронного законодавства,

- використання і охорони земель та інших природних ресурсів,

- контроль за дотриманням правил благоустрою,

- паркування автотранспорту,

- забезпечення охорони пам'ятників історії і культури,

- дотримання правил архітектури та містобудування,

- розміщення зовнішньої реклами,

- дотримання правил торгівлі,

- забруднення території,

- знищення чи пошкодження зелених насаджень,

- належне утримання покриття доріг, тротуарів та прибудинкових територій,

- дотримання правил розміщення та функціонування МАФів, самовільного будівництва і зміни фасадів та споруд,

- самовільне зайняття земельних ділянок,

- охорона майна, яке належить міській громаді та інші.

У даному варіанті місцева міліція підпорядковується міській громаді та створюється на базі Департаменту міського благоустрою та збереження міського середовища КМДА та інших комунальних підприємств, які виконують вищеперераховані функції, а також із залученням громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону.

В цілому, створення муніципальної міліції потребує значних фінансових витрат. Тому утримання муніципальної міліції за рахунок місцевого бюджету вимагає суттєвої зміни бюджетної політики держави в цілому і відповідного збільшення відрахувань до місцевих бюджетів із загальнодержавних податків, що розподіляються між державним і місцевими бюджетами. Разом з тим, можливо застосовувати й змішаний спосіб фінансування організації та діяльності муніципальної міліції. Так, у разі делегування у систему місцевого самоврядування повноважень у сфері охорони правопорядку, прав і свобод громадян, повинно бути забезпечене й відповідне фінансове та матеріальне забезпечення з боку держави.

Марина Бурмака Марина Бурмака , Політолог, громадський діяч, президент Українського Центру суспільного розвитку
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram