Впевнений, ці податкові новації навряд чи будуть підтримані у парламенті без професійної дискусії, прийняття довгострокових програм підтримки малих та середніх виробників, дрібних фермерських господарств та сімейних ферм. Важливо підтримати й окремі галузі тваринництва. До цього часу приймати ті зміни не можна. За різними оцінками, інвестиційна привабливість АПК у разі введення в дію нових податкових правил знизиться на 30%. Скасування спецрежиму спричинить скорочення 10% працівників агросектору. А це – до 100 тисяч чоловік. Фонд зарплати в галузі знизиться більш, ніж на 1,3 млрд гривень, що відчутно зменшить податкові надходження.
Очевидні фінансові наслідки такого рішення – збільшення бюджетного навантаження через масові виплати допомоги з безробіття, зниження валютних надходжень через скорочення виробництва та падіння експорту. Усе це відчутно хитатиме національну валюту.
Аграрний комітет парламенту одностайно виступає за недопущення скасування спецрежиму оподаткування ПДВ сільгоспвиробників та спрощеної системи оподаткування доходів. Наша позиція відома і Президентові, і Прем’єру, і Голові парламенту, і керівникам фракцій.
Але попри це законопроект щодо податкової лібералізації передбачає скасування спецрежиму оподаткування ПДВ в усіх галузях, окрім тваринницької. До того ж, спрощеною системою оподаткування зможуть користуватися лише сільгоспвиробники, дохід яких щороку не перевищує 80000 розмірів мінімальної зарплати, і які використовують не більше 3000 га сільськогосподарських угідь.
Водночас аграріям не запропоновано жодного компенсатора чи ефективного інструменту державної підтримки. Але ж Україна в повний мірі конкурує на світових ринках аграрної продукції, де суттєво підтримують агровиробників. І це загрожує нам скороченням виробництва та втратою лідерських експортних позицій.
З огляду на значимість агросектору для національної економіки та наш експортний потенціал, необхідно зберегти спецрежим оподаткування для усіх аграріїв. Принаймні до визначення і прийняття стратегії підтримки окремих галузей тваринництва, малих фермерських господарств та сімейних ферм, надання громадянам, зокрема власникам землі, можливості створити власний бізнес.
Важливим чинником є питання поновлення повернення ПДВ при експорті зернових та ряду технічних культур. Адже чинна норма є дискримінаційною. Діючий спецрежим оплати ПДВ – це ефективна форма державної підтримки, яка на відміну від цільових програм, залишає товаровиробникам реальні кошти на розвиток виробництва та підтримку національної економіки. Цей інструмент використовується всіма товаровиробниками на рівних засадах, незалежно від розміру аграрного підприємства.