ГлавнаяБлогиБлог Ірини Жданової

Юні новатори, діти Донбасу і Криму: від пріоритетів Уряду - до конкретних заходів

31 січня відбулося обговорення проекту Cередньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 за напрямом "Освіта" за участі Прем'єра, Віце-прем'єра, Міністра освіти та Міністра фінансів, експертів, громадськості. Потрібний захід. ГО "Фонд "Відкрита політика" запрошено як спікера.

Фото: Надано автором

Наші пропозиціі: до пріоритетів мають бути віднесені державні гарантії рівного доступу до якісної освіти, якою є STREAM освіта, допомога дітям Донбасу та Криму, плекання інноваторів в містах та селах. у т.ч. на неконтрольованих територіях. Як це зробити і де знайти кошти? Громадянська платформа з реформування наукової сфери, яку координує Фонд "Відкрита політика", підготувала конкретні пропозиціі, які було обговорено і напрацьовано на круглих столах,  міжвідомчих нарадах за участі урядовців, освітян, науковців, НУО, ЮНІСЕФ, які були ініційовані та організовані Фондом протягом 2016 року.

Наші пропозиції наступні:

1. До пріоритетів Уряду мають бути віднесені державні гарантії щодо забезпечення прав дітей Донбасу та Криму на РІВНИЙ доступ до ЯКІСНОЇ освіти. В План уряду мають бути закладені програми, заходи не тільки щодо відбудови зруйнованих шкіл, а й проведення потужної інформаційної загальнонаціональної кампанії, дистанційної освіти (є в плані Уряду щодо заходів на неконтрольованих територіях). А також створення мережі колцентрів "гарячої лінії" в регіонах. І головне - якісна дистанційна освіта в поєднанні з можливістю отримання якісної офф-лайн освіти. Один з інструментів - табори для підготовки до ЗНО, ДПА, в яких має бути і компонент оздоровлення, нац- патр виховання, громадянська освіта.

ЯК і за ЯКІ КОШТИ?

Табори можна організувати на базі "Артек", який фінансується з бюджету. На оздоровчих базах тимчасово переміщених ВНЗ в регіоні Донбасу, які отримають також інвестиції для розвитку. Мають бути залучені кошти з економії освітньої субвенціі на навчальні заклади, що залишились на тимчасово неконтрольованих територіях. Ці кошти в держбюджеті-2017. І вони можуть бути використані на оплату праці вчителів, які працюватимуть в таборах. І створюватимуть також відеоконтент для дистанційного навчання, супровід школярів, які навчаються на екстернаті за дистанційною формою. Це кошти цих дітей.

Крім того, має бути міжнародна технічна допомога. Освіта в надзвичайних ситуаціях - це прямий мандат не тільки держави, а й донорів - ООН, ЮНІСЕФ, ЮНЕСКО.

Фото: Надано автором

Що отримаємо в РЕЗУЛЬТАТІ?

Таке питання задав Прем'єр на попередній нараді з науковцями в Кабміні в жовтні минулого року. Відповідь: дітей, батьків, в майбутньому - молодь, яка відчуває, що Україна прийшла на допомогу. Не кинула в біді. Що вони їй потрібні. Молодь, яка стане ластівками миру. Зменшення ризиків екстримізму. Чи цього мало?

2. Рівний доступ до ЯКІСНОЇ освіти сьогодні передбачає доступ до STREAM освіти. Це мейнстрім європейської політики. Це майбутнє дітей в інноваційній Україні. Майбутнє науки. Підтримка науки - один з пріоритетів Середньострокового плану дій Уряду. Без збереження мережі наукових ліцеїв, ліцеїв-інтернатів, мистецьких шкіл як точок конденсації ми не досягнемо амбітної мети поширення успішних практик в кожній школі і дитсадку. Що робити? Зберегти і посилити державні мистецькі спеціалізовані заклади середньої освіти (їх в Україні 6) та державні заклади освіти наукового спрямування (УФМЛ, Дитяча інженерна академія) і створити потужні STREAM школи-інтернати в 4-6 регіонах.

КОШТИ?

Бюджет регіонального такого закладу (з гуртожитком та харчуванням) орієнтовно 15-17 млн грн. станом на 2016 рік. Хіба це багато для країни?

Потрібно залучити бізнес. Він зацікавлений в цьому. Донорів. Програма Горизонт-2020 дає фінансові інструменти.

РЕЗУЛЬТАТ? Створено умови для розвитку талантів, прояву обдарувань дітям незалежно від місця проживання і статків сім'ї. Збільшення кількість іноваторів, фахівців з ІТ, робототехніки, інженерингу, митців, які здобудуть компетенції та навички-2020, визначені в Давосі в 2016 р. Що це дасть країні - в перспективі висококваліфікованих фахівців, мотивованих студентів, вчених світового рівня. І головне - відповідальних громадян. Чи цього мало?

P.S. Пропозиції щодо підтримки молодих вчених Громадянська платформа з реформування наукової сфери неодноразово озвучувала.

Нам необхідні точки зростання. Ними можуть стати наукові зелені інноваційні містечка, побудовані не на принципі конкурентості, а принципі синергетизму. Наука+виробництво+молоді вчені. З лабораторіями, з прямими зв’язками з підприємствами, із залученням інвесторів до підтримки стартапів молодих вчених. Ці зелені наукові містечка можуть бути розташовані в різних регіонах на землях дослідних господарств Академії аграрних наук, яка може відразу і впроваджувати сучасні інноваційні розробки ведення органічного сільського господарства. В МІСЦЯХ, де розвинути транспортна інфраструктура і передбачено її подальший розвиток. В цих містечках молоді вчені мають бути забезпечені житлом, інноваційними дитсадками, школами, медзакладами, спортивною інфраструктурою . Саме тут може бути апробація реформ і забезпечено їх успіх.

Де КОШТИ? Для цього потрібен закон про меценатство. Не тільки в галузі культури, кіномистецтва, а й в освіті, науці. Ще. Закриття деяких галузевих академій та продаж майна. Так, рішення непопулярне. Є інші пропозиції як зберегти молодь країні?

Фото: Надано автором

Ірина Жданова Ірина Жданова , виконавча директорка ГО «Фонд «Відкрита політика», кандидат історичних наук
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram