Електромобілізація

Людство стоїть на порозі керованого термоядерного холодного синтезу. А використання енергії сонця, вітру та води стало не просто реальністю, а глобальним трендом, котрий ліг в основу Паризької угоди зі скорочення шкідливих викидів і обмеження глобального потепління до 2050 року. Сьогодні людство переступає межу нових технологій переміщення людини в просторі.

Майже дві тони CO2, в середньому, приблизно, викидає один автомобіль на рік! Чверть усіх шкідливих викидів у атмосферу- транспорт.

Фото: Макс Требухов

Вплив людини на навколишнє середовище з часів науково- технічної революції ХХ століття зріс в такому обсязі, що нині його важко недооцінити. Постіндустріальне суспільство в результаті своєї діяльності суттєво впливає на екологічну ситуацію нашої планети. Та, на жаль, не в гарному сенсі. Чверть загальних шкідливих викидів у атмосферу Землі припадає на транспортний сектор. Загальновідомим є той факт, що в результаті експлуатації бензинові та дизельні автомобілі викидають у повітря приблизно 200 найменувань шкідливих речовин, у тому числі - і канцерогени.В умовах великої концентрації автомобілів у мегаполісах це стає фактором істотного ризику онкологічних та інших захворювань для мільйонів жителів. Наприклад, пересічний бензиновий автомобіль при середньому пробігу у 10000 кілометрів на рік викидає в атмосферу 1740 кілограмів СО2.

Викиди вуглекислого газу в атмосферу призводять до швидкої зміни середньої температури на планеті та непрогнозованих наслідків для людства. Саме вирішенню цієї проблеми було присвячено Паризьку Кліматичну Конференцію у 2015 році. У висновку якої було вирішено істотно скоротити викиди вуглекислого газу всіма країнами та не допустити підвищення температури до 2050 року більше ніж на 2 градуси Цельсію.

Електромобілі здатні суттєво вплинути на екологічну ситуацію у світі та змінити правила гри на енергетичних ринках.

Для досягнення поставленої мети, серед багатьох інших, дуже потужним інструментом є популяризація електромобілів. Електричні транспортні засоби, в першу чергу, ті, що працюють винятково на електричній енергії, дають можливість підвищити ефективність використання електричної енергії, сприяють диверсифікації транспортних енергоносіїв, зменшуючи їхню залежність від вуглеводнів, підтримують інтеграцію відновлюваних джерел енергії та сприяють зменшенню шкідливих викидів у атмосферу в транспортному секторі. Зважаючи на політику автовиробників, можна зробити висновок, що серед основними гравцями розгорнулася повноцінна конкуренція на ринку електричних моделей, і цей факт говорить про те, що, навіть за умови падіння цін на нафту, розвиток електромобілів матиме своє продовження. На сьогоднішній день майже кожний автовиробник має свого представника серед “зелених” автомобілів, окрім цього, щороку посилюється й увага, яку вони приділяють розробці електромоделей та розширенню їх лінійки. Наприклад, автомобільний концерн Ford вклав у розвиток електромобілів 4,5 млрд доларів і планує випустити 13 нових моделей до 2020 року, корейський концерн Hyundai-Kia має намір розширити модельну лінійку електромобілів до 22 машин також до 2020 року, автоконцерн Toyota заявив, що до 2050 року в їх модельному ряду не залишиться жодного автомобіля з традиційним ДВЗ, німецький Volkswagen AG активно електрифікує свій модельний ряд.

Майже 2,5 мільйона автовласників відмовились від двигуна внутрішнього згоряння на користь електромобілів по всьому світу, але цього не достатньо щоб істотно змінити екологічну ситуацію.

За даними Міжнародної Енергетичної Агенції, у 2015 році було досягнуто глобального показника в 1 мільйон електромобілів у світі, а сьогодні, за неофіційними даними, їх уже близько 2,5 млн. 80% електромобілів їздять дорогами Сполучених Штатів, Китаю, Японії, Нідерландів та Норвегії. Норвегія та Нідерланди - лідери у показнику співвідношення продажів електромобілів відносно продажу нових автомобілів. Такого рівня розвитку галузі ці країни досягли за рахунок стимулювання населення обирати електричні транспортні засоби. Приміром, у Норвегії зменшено податки при реєстрації електромобілів, також вони звільнені від податку на додану вартість (ПДВ), їм забезпечено безкоштовний проїзд платними дорогами та паромними переправами, електромобілі у Норвегії мають доступ до пересування автобусними смугами. Китай також демонструє надзвичайну зацікавленість у електромобілях – за планом представленим Міністерством промисловості та інформатизації Китайської Народної Республіки до 2020 року, ця країна планує реалізувати 2 мільйони автомобілів, що використовують нові джерела енергії. Йдеться про електромобілі, автомобілі-гібриди та про автомобілі із водневими двигунами. Міністр промисловості та інформатизації КНР Мяо Вей зазначив, що до 2025 року продажі автомобілів що працюють на екологічно чистих видах енергії перевищать 20 відсотків від загального об’єму реалізації транспортних засобів в країні.

За підсумками 2016 року, лідер серед електромобілів преміям-сегменту - компанія Tesla - збільшила продажі на 50%, всього у 2016 році було реалізовано 76230 автомобілів із запланованих 80 тисяч.

Електромобілі – галузь, яка заслуговує на увагу українського суспільства, прихований потенціал якої, потрібно розкривати вже сьогодні.

Український ринок електромобілів щороку зростає на 300-400%. У профільному виданні Electrocars.ua посилаються на статистичні дані Єдиного державного реєстру Міністерства внутрішніх справ, у яких йдеться, що станом на 31 грудня 2016 року в Україні було зареєстровано 2593 «зелених» авто, із них - 1709 «чистих» електромобілів та 884 - з гібридною силовою установкою. Загальна ж кількість екологічних автомобілів в Україні складає 3161, отже у 2016 році ринок виріс вчетверо. Також слід зазначити, що зросла і інфраструктура - на одну зарядну станцію припадає чотири електромобілі. Сьогодні зарядні станції для електромобілів різною мірою присутні майже в усіх обласних центрах, вони присутні на майже кожному новому АЗК. Найпоширенішим електромобілем в Україні можна назвати Nissan Leaf, це обумовлено його відносною дешевизною та практичністю, адже коштує він приблизно стільки, скільки будь-яка іномарка середнього класу, а одного заряду батареї вистачає, щоб задовольнити добові потреби багатьох українців. Але, якщо говорити про загальну ситуацію, то не зважаючи на швидкий розвиток ринку, ситуація щодо поширення автомобілів на електродвигунах в Україні, на жаль, - не найкраща. Адже за статистичними даними асоціації автовиробників України, у 2016 році в Україні було реалізовано 65562 автомобілі, на фоні яких 1709 електромобілів - це “крапля у морі”.

Якщо розглядати той позитивний вплив, який електромобілі можуть спричинити на Україну у глобальному сенсі, то можна побачити багато цікавих та вкрай важливих фактів.

Один мільйон електромобілів здатні вирішити головну проблему української атомної енергетики та економитимуть мільярд доларів на рік.

Станом на початок 2017 року в Україні нараховується близько дев’яти мільйонів легкових автомобілів. За достатньо грубими підрахунками, українські громадяни щорічно витрачають на паливо для одного автомобіля в середньому приблизно 30000 гривень. Якщо поставити за мету замістити один мільйон автомобілів електромобілями, то можна уявити, як щороку приблизно один мільярд доларів залишається в українській економіці і не йде на рахунки іноземних нафтовидобувних та нафтопереробних компаній. Заміна половини автопарку легкових автомобілів електромобілями дасть можливість зекономити і, фактично, інвестувати в економіку України близько чотирьох мільярдів доларів США щорічно (для довідки: за останні 5 років ми позичили у МВФ приблизно 11,4 млрд доларів США)!

Також потрібно наголосити і на позитивному впливі електромобілів на нашу енергетику.

Енергетична система України працює в умовах щоденно пікових та провалах використання уночі.

Атомна енергетика, яка представляє більше половини загальної генерації електроенергії в Україні, здатна працювати тільки у рівному графіку видачі потужності і не здатна самостійно компенсувати нічні провали. Різниця між максимальним та мінімальним споживанням електричної потужності протягом доби в зимовий період складає 7000мВт, а у літній – 5000мВт. Для компенсації цього показника в Україні діє 4 Гідроакумулювальні електростанції, 2 з яких досі будуються, та передбачають ще 10 нових блоків, вони є важким тягарем для української економіки. Тільки на будівництво Канівської ГАЕС, за підрахунками Європейського Інвестиційного Банку, потрібно щонайменше 1,2 мільярда євро. Як показують грубі підрахунки, одночасна нічна зарядка одного мільйона електромобілів дасть можливість збалансувати потужність атомних електростанцій у 5600 мВт. Якщо припустити, що 1,2 мільярда євро ми вкладемо в розвиток електромобілів та спрямуємо їх на стимулювання населення до переходу від звичайних авто на електромобілі, то матимемо значний мультиплікативний ефект.

Завтра сьогодні стане вчора

Не може не тішити той факт, що технології не стоять на місці, і ті технічні обмеження, що були нещодавно, сьогодні мають менший вплив на розвиток електромобільної галузі. Можна сказати, що світовий стрибок у розвитку електромобілів за останні декілька років став можливим завдяки здешевленню технологій, що використовуються автовиробниками при виготовленні зелених авто. Так, консалтингова компанія McKinsey провела дослідження вартості акумуляторів для електрокарів і дійшла висновку, що до 2020 року ціна акумулятору складе приблизно 200 доларів США за кВт-годину, а вже до 2025 року становитиме 160 доларів за кВт-годину.

До речі, Tesla планує відмовитись від підрядників у цьому напрямі. Вже цього року планується завершення спільного з Panasonic будівництва так званої Гігафабрики - заводу з виготовлення літій-іонних акумуляторів для електромобілів та домашніх акумуляторних систем Powerwall. Зважаючи на те, що автовиробники вже визначилися з технологічним принципом роботи електромобіля і більш менш впевнено прямують кожен в своєму напрямку - нехай це чистий електромобіль, гібрид, або електромобіль із генератором на борту, - розвиток транспортної галузі в плані електрифікації продовжується. Вчені та винахідники постійно намагаються вдосконалити технологію і максимально її спростити. Наприклад, в Ізраїлі тестують нову технологію, яка дасть можливість заряджати електромобіль під час руху. Компанія Electroad вже почала будівництво тестової ділянки дороги. У концепцію покладено принцип переобладнання вже існуючої дороги. Спеціальний механізм робить траншею завглибшки 8 сантиметрів, інший прокладає з’єднані між собою котушки, а потім заповнює траншею асфальтом. Котушки, що знаходяться під дорогою, забезпечують передачу електроенергії на висоту до 24 см, чого достатньо, щоб заряджати електромобіль і також безпечно для його пасажирів, адже випромінювання не поширюється на пасажирів у салоні.

Якщо уважно придивитись, то можна побачити тісний зв’язок розвитку електромобілів із розвитком альтернативної енергетики, і це не може не тішити, адже питання глобального потепління надзвичайно актуальне для кожного з нас.

(Україна подала перший національно визначений внесок 19 вересня 2016 року. Відповідно до документу, національно визначений внесок України полягає в планах не перевищити у 2030 році 60% від рівня викидів 1990 року, тобто знизити викиди на 40%. У документі наголошується, що зобов’язання України можуть бути переглянуті після відновлення територіальної цілісності держави та визначення стратегії соціально-економічного розвитку на період після 2020 року. За даними національного кадастру викидів, загальні викиди парникових газів в Україні скоротилися із 945.6 мільйонів тон СО2 еквіваленту у 1990 році до 353 мільйонів тон СО2 еквіваленту у 2014 році (-62.7%)).

Олександр Домбровський Олександр Домбровський , Народний депутат, в.о. Голови Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram