У своїй заяві з приводу другої річниці катастрофи Президент України Порошенко зазначив, що Україна спільно з рядом європейських країн працює над розробкою механізму покарання всіх причетних до цієї трагедії.
- Я і в подальшому боротимуся за те, щоби кожен злочинець, винний у збитті літака, поніс заслужене і невідворотне покарання! Україна спільно з Австралією, Бельгією, Малайзією і Нідерландами активно працюють над створенням міжнародного механізму для залучення до відповідальності всіх осіб, винних у збитті літака, - написав Порошенко у Facebook.
У зв'язку з річницею трагедії Україна спільно зі своїми партнерами виступила в ООН із заявою, в якій держави висловили занепокоєння щодо актів насильства, що становлять загрозу безпеці міжнародній цивільній авіації і нагадали вимогу Ради Безпеки ООН притягнути до відповідальності винних за цей інцидент.
Про процес впровадження міжнародного механізму говорили ще у липні 2015 року, коли відповідно до пункту частини першої статті 106 Конституції України Президент України видав Указ про створення робочої групи, яка і повинна була зайнятися не механізмом, а саме притягненням до відповідальності осіб, винних у збитті пасажирського літака авіакомпанії «Малайзійські авіалінії».
За рік до створення робочої групи, керівник департаменту контррозвідки СБУ Віталій Найда заявив, що СБУ практично точно встановила місце запуску ракети, що вразила літак "Боїнг-777" Malaysia Airlines.
Начальник Головного слідчого управління СБУ генерал-майор Василь Вовк заявив про існування супутникових знімків катастрофи малайзійського Boeing рейсу MH17.
В червні 2015 року генерал-майор юстиції Василь Вовк був звільнений з посади начальника Головного слідчого управління, після того, як президент України відправив у відставку главу служби Валентина Наливайченка.
Сам екс-голова Служби безпеки України В. Наливайченко 16 червня 2015 року відповідаючи на запитання журналістки С.Кошкіної про хід розслідування справи заявив, що «наша (СБУ) принципова позиція, з якою ми виступили з першого дня в міжнародних и українських медіа: він був скоєній російськім військовим екіпажем на Нашій території. Російські професіонали цілили з Бук-М1, як ми розуміємо, в російський літак, а збили малайзійський Боїнг. Нажаль, величезні втрати.»
На підставі інформації українських спецслужб 16липня 2015 року Верховна Рада України ухвалила звернення до ООН щодо створення міжнародного трибуналу для судового переслідування відповідальних за злочин, пов’язаний зі збитим літаком авіакомпанії Malaysian Airlines рейсу MH17 17 липня 2014 року.
У Росії відразу заявили, що створення трибуналу ООН із розслідування катастрофи малайзійського літака буде «передчасним» і контрпродуктивним».
- Ніколи жодних трибуналів Рада безпеки не створювала. Навіть у добре відомій справі Локербі Рада безпеки багато разів обговорювала це питання, але суд відбувався в Нідерландах за шотландським законодавством, – прокоментував тоді звернення ВРУ міністр закордонних справ Росії Сергій Лавров.
Для політичного проводу України заяв Лаврова і Путіна щодо передчасності і контрпродуктивності створення міжнародного трибуналу виявилося достатнім щоби продемонструвати «політику страуса» і заговорити про створення міжнародних механізмів.
- Росія, зловживаючи правом вето, заблокувала рішення Ради Безпеки ООН про створення Міжнародного трибуналу для розслідування збиття МН17, що є непрямим і логічним доказом її причетності до злочину, - написав у Facebook Президент Петро Порошенко.
На певному етапі, ця пасивна позиція української влади перетвориться у міжнародному проблему і тоді ми можемо отримати звинувачення в дусі - «правди хочуть домогтися тільки родичі загиблих, а не країна, в небі якої сталася трагедія».
Тим часом, родичі жертв збитого в 2014 році на Донбасі Боїнга не стали, як Порошенко шукати побічних доказів причетності РФ до збиття літака, а логічно вимагають компенсацію в $ 330 млн. за моральний збиток від Росії і особисто Путіна.
Відповідний позов до Європейського суду з прав людини подала австралійська юридична фірма LHD з Сіднея, повідомляє Reuters. Відзначається, що колективний позов був поданий 9 травня 2016 року від імені 33 осіб, серед яких громадяни Австралії, Новій Зеландії та Малайзії. Згідно з документом, РФ і Путін повинні виплатити сім'ям загиблих по $ 10 млн., як компенсацію за кожного загиблого пасажира.
Верховний Представник ЄС Федеріка Могеріні від імені Європейського Союзу в зв'язку з другою річницею аварії літака рейсу MH17 "Малазійських авіаліній" оприлюднила заяву, в якій йдеться про наступне:
- Резолюція Ради Безпеки ООН 2166 вимагає, щоб особи, прямо або побічно відповідальні за дії, що призвели до того, що був збитий літак, що виконував рейс MH17, були притягнуті до відповідальності і постали перед судом. Європейський Союз знову заявляє, що повністю підтримує роботу Об'єднаної слідчої групи і зусилля, що вживаються зацікавленими країнами щодо встановлення ефективного механізму кримінального переслідування. Держави, які можуть сприяти розслідуванню і кримінальному переслідуванню винних осіб, повинні повною мірою співпрацювати в рамках яких ведеться кримінальне розслідування.
Розслідування теракту має завершити саме українська сторона. Провідна роль в розслідуванні належить саме Україні, і в СБУ знаходиться колосальний масив інформації. Велика частина матеріалів вже розсекречена і передана міжнародній слідчій комісії. Наразі потрібно легалізувати матеріали, які добувалися українськими спеціальними службами шляхом засекречених оперативних дій (прослушка, перехоплення радіоефіру і т.д.).
На підставі цих документів Україна повинна підготувати і провести публічний процесс над винуватцями трагеді ї- Гіркиним і його кремлівськими ляльководами. Такий підхід дасть змогу в українському суді довести вину і винести вирок безпосереднім виконавцям - кадровим військовим РФ і їхнім поплічникам з числа російських найманців і місцевих посіпак.
На жаль, змушений констатувати, що замість демонстрації рішучої позиції українська влада ховає голову в пісок і боїться знайти і сказати правду про справжніх замовників трагедії, яка мала місце в небі над Донбасом.
Разом із тим, трагедія з малайзійським Боїнгом наочно продемонструвала, що повітряний простір є нашою ахіллесовою п'ятою. Необхідно ставити питання перед нашими західними партнерами про те, щоб в разі російської агресії з повітря або повторення атак на повітряні судна, наші міжнародні партнери (насамперед НАТО) забезпечили безпеку європейського повітряного простору і закрили небо над Україною.
Необхідно на міжнародному рівні порушити питання про те, що Крим, тимчасово окуповані райони Донбасу і анексовані ділянки Чорного і Азовського морів повинні стати «без польотними зонами». Йдеться про фактичну повітряну блокаду цих територій. Санкції повинні застосовуватися не тільки до компаній, які будуть порушувати цей режим, а й до країн, з території яких відбуваються несанкціоновані Україною польоти.