Юрій Олександрович, Ваше призначення на посаду Голови АМКУ було 2,5 роки тому. І чути від вас сьогодні, із плином 2,5 років таку оцінку діяльності територіальних відділень органу, який Ви очолюєте …як мінімум це викликає цілу низку запитань до вас особисто, в тому числі в частині витрачання коштів платників податків на утримання «фікції» протягом часу вашого керівництва Комітетом. Також, такі висловлювання негативно відображаються на репутації українського конкурентного відомства, адже зазначене прочитають не тільки слухняні громадяни, а й порушники, представники судової гілки влади, фахівці в цій галузі інших розвинених країн світу, що може потягнути за собою загострення цілої низки негативних явищ, які ми вже спостерігаємо сьогодні в АМКУ. Щодо нарікання з боку всіх юристів і бізнесменів, які стикаються з системою органів територіальних відділень, щодо прозорості, якості та ефективності їх роботи, можливо я вас розчарую, але аналогічні нарікання (не можу як Ви говорити про всіх юристів, бо всіх я не опитував) я постійно чую за родом своєї громадської діяльності з боку суспільства відносно вашої особистої роботи та роботи центрального апарату Комітету. Але ми з Вами чудово розуміємо, що нарікання на роботу органу, абсолютно не привід для того, щоб його ліквідовувати, це гучний сигнал його очільникам щодо необхідності втілення суттєвих змін в процес керування ним.
Обнадійливо лунає з вашого боку твердження, що «одним із пріоритетів під час мого призначення була якісна реформа територіальних відділень». Але засмучує інше: чому за 2,5 роки, як видно з поста одного з ваших державних уповноважених, досі не оприлюднена концепція/стратегія реформування, план такого реформування, та попри такий значний час лише за 4 дні до засідання Комітету Вами було надано членам Комітету проект так званої «реформи», який полягає у математичному скороченні 17 ТВ та перейменуванні 7. На мій погляд, це не є реформою, та тими заходами, для розробки яких витрачається такий значний час, протягом якого як Ви, так і члени Комітету, та співробітники територіальних відділень втрачають кошти наших громадян на роботу «фікції».
Викликає занепокоєння Ваше твердження про наднизьку якість рішень територіальних відділень АМКУ, адже Ви це стверджуєте як Голова Комітету. В розрізі цього хотілось би побачити та почути, скільки рішень територіальних відділень було скасовано АМКУ, як колегіальним органів за власною ініціативою та кількість заходів дисциплінарного впливу, які було застосовано до керівників ТВ Вами за 2,5 роки. Але моє відчуття реалізму підказує мені, що достатньо буде пальців однієї руки, щоб порахувати догани.
Стосовно вашого твердження «природньо, якщо в ТВ всього 6-7 осіб, які реально можуть працювати з великим розслідуваннями великих порушень, - це фікція, це неможливо» абсолютно погоджусь з Вами, але чи повинні територіальні відділення працювати з великими розслідуваннями? В моїй уяві про структуру органів Комітету великими розслідуваннями повинен займатись центральний апарат, або відповідні групи, що створені зі співробітників різних підрозділів Комітету.
А щодо Вашого бачення стосовно залишення присутності за необхідності в територіальних центрах, які входять у цей регіон, відділу або сектору міжрегіонального ТВ, у складі 2-3 людей, що будуть займатися місцевою аналітичною роботою, консультуванням, зв'язками з місцевим бізнесом, виявляти порушення і так далі, але при цьому не будуть локально ухвалювати рішення, що буде прийматися в міжобласному територіальному відділенні, хочу сказати наступне: по-перше, ми всі розуміємо, що утримання сектору – це також орендна плата, комунальні платежі, інше матеріально-технічне забезпечення, що вже не буде виправдане, враховуючи відсутність прямих результатів роботи у такого сектору. Тобто, затратна частина міжобласного ТВ буде збільшена на утримання 2-3 його секторів. Далі, відносно 2-3 людей, як мінімум 1 людина повинна буде займатись діловодством, потім кадровими питаннями, заробітною платою і ще багато чим, що нікуди не дінеться, враховуючи територіальну віддаленість та не допустимість підписання та надсилання окремих документів електронними засобами зв’язку. І наприкінці, щоб не перелічувати всі мої думки з цього приводу, яка мотивація роботи буде у людини, яка повністю усунена від процесів прийняття будь-яких рішень, впливу на будь-які процеси та особистого відчуття результатів своєї роботи?
Щодо вашого твердження відносно можливості в результаті реформи за рахунок власних коштів провести інтеграцію IT-систем, інтегрувати їх в одну мережу, щоб зробити їх роботу більш прозорою, щоб якість рішень зросла, і щоб абсолютно мінімізувати можливість необґрунтованого тиску на бізнес і ухвалення ангажованих рішень. Очевидно, ліквідовувати 17 ТВ АМКУ заради пошуку коштів для закупівлі “комп’ютерів” – певно, зовсім не державницька позиція. Якщо у вас є проблеми із закупівлею/саппортом техніки та/або софту, думаю професійні організації можуть спробувати вам допомогти, в тому числі за рахунок коштів іноземних донорів. До речі, одне іншому не заважає: IT-системи і подальша доля ТВ є питаннями паралельними, а не послідовними (за умови якісної и некулуарної підготовки справжньої реформи). Але говорити на всю країну, що ми ліквідуємо ТВ і купимо комп’ютер чи програмне забезпечення, це принизливо для самої країни, яка не стоїть на тій межі бідності, як Вам здається. Також, за умови залишення секторів в областях, вам все одно доведеться будувати відповідну інтеграцію разом з ними, що суттєво не вплине на кількість ліцензій та комп’ютерних засобів.
Відносно вашого твердження, що в результаті реформи у нас оптимізується велика кількість адміністративного персоналу, що дозволить істотно підвищити зарплати в ТВ, створити більш привабливі умови мотивації, зробити їх незалежними від регіональних політичних і бізнес-еліт, у мене одне запитання: чи вірите Ви самі в те, що підвищення заробітної плати на 500-1000 грн (а більше по моїм підрахункам з економії на адмін. персоналі не буде) – це істотне підвищення, що забезпечить привабливі умови мотивації та дасть незалежність від бізнес-еліт?! Я вже мовчу про ті затрати, що збільшаться за рахунок відряджень, відправки поштової кореспонденції, тощо.
Також, в своєму інтерв’ю деякі тер. відділення Ви назвали «кишеньковими» «певних місцевих структур» в світлі цього хотілось би побачити Ваші заяви про вчинення кримінальних/корупційних правопорушень співробітниками ТВ, що подавались Вами в правоохоронні органи. А також відповідь: за результатами роботи центрального апарату за 2,5 роки чи не вважаєте Ви його «кишеньковим для окремих бізнес структур»?
Я можу ще довго говорити і писати, розбираючи на цитати Ваше інтерв’ю, та відкриваючи Вам очі (чи, можливо, Ви самі все знаєте, але подаєте інформацію некоректно за якимись причинами), але вчора для вас було багато сигналів щодо необхідності замислитись саме над Вашими діями як Голови АМКУ. Десятки критичних коментарів співробітників не тільки ТВ, а й центрального апарату, нарікання на відсутність підходів та залишення протягом значного часу тер. відділень «сам на сам». Незрозуміла «таємна конфіденційність» процесу реформування, поспіх з необхідністю термінового прийняття рішення. Ваші намагання назвати реформою математичне скорочення кількості ТВ, приєднання Полтави з Кіровоградом до Черкас, або Сум до Харкова. Публічні твердження співробітника АМКУ про якісь «сімейні підряди» в числі «реформаторів». Відсутність офіційних цифр та обґрунтувань. Це і ще багато чого іншого, викликало у громадськості відповідне обурення та створило переконання в тому, що суть такої «реформи» полягає в кількох основних речах:
- на 7 ТВ простіше призначити лояльних керівників та контролювати їх кроки;
- можливість отримати на кілька місяців звання «реформатор року»;
- списувати відсутність результатів у роботі органу на річну реформу;
і звичайно дати ту саму «моркву» нашим іноземним консультантам, що дозволить їм забути про вас на якийсь час.
А от чи думали Ви в цей момент про доленосність та важливість такого рішення? З ким радились? Чому не долучили членів Комітету до опрацювання? Антикорупційна спільнота і громадськість де в цьому процесі? Чому бодай просто не оприлюднили замість інтерв’ю концепцію та план реформи – це було б набагато важливіше, корисніше та суттєвіше ніж Ваші слова! Відповіді залишу за дужками.
І знов, не дивлячись ні на що, повторю переконливе прохання до вас залучити громадськість та антикорупційну спільноту до справжнього процесу реформування. Ми готові поділитись з Вами своїми знаннями, досвідом, часом, вірою, енергією та принциповістю задля змін в нашій країні на краще. І, повірте, з нашої допомогою Ви б зробили реформу значно швидше, ніж за 2,5 роки.
І наостанок: в Румунії не близько 30 тер. відділень, а 42. А наша чисельність співробітників конкурентного відомства на 1 млн населення є меншою ніж в Австралії, Нідерландах, Литві та інших іноземних країнах, і це при тому, що в країнах європейської спільноти, окрім національних органів, функціонує Єврокомісія, що налічує більше 700 осіб.
На цьому поки що зупинимося. Пропоную призначити круглий стіл і обговорити питання реформування АМКУ з усіма складовими заради досягнення результату (проект справжньої реформи та актуалізована дорожня карта) зі знаком ЯКІСТЬ. Також пропоную поєднати зусилля, розуміючи, що це вкрай складно, але все ж-таки можливо. Неодноразово поєднавши зусилля, ми досягали якісного результату, навіть на війні.
Любов до неньки нам всім в допомогу. Впевнений - впораємося!