Щоб цього не допустити необхідно терміново, поки ще не почав активно танути сніг, ліквідувати ці промиви та укріпити дамби. Якщо цього не зробити зараз, то з настанням тепла вантажівки з землею та піском навіть не зможуть під’їхати до дамб.
Враховуючи необхідність термінового виконання цих робіт, на минулій сесії Київради ми затвердили перелік природоохоронних заходів, де передбачили близько 20 млн. грн. на реконструкцію дамб мулових полів №1 та №2 Бортницької станції аерації. Ці кошти будуть профінансовані з Київського природоохоронного фонду.
Проте підсипка дамб мулових полів – це не вирішення проблеми в цілому, а тільки «латання дірок» з метою недопущення аварійної ситуації.
Адже мулові поля Бортницької станції аерації розраховані на 3 млн. куб. м осаду. Однак наразі там перебуває втричі більше – 10 млн. куб. м. І щодоби додається по 12 тис. куб. м. Осади перебувають на висоті 2-3 метри над землею. І для того, щоби їх стримувати в межах полів необхідно підсипати дамби.
Загальна вартість проекту з реконструкції дамб мулових полів складає 241 млн. грн. Ці роботи планується завершити у 2015 році. Поки профінансовано 133 млн. грн.
Окрім проблем з фінансуванням, керівництву станції завдає клопоту і підрядник, який виконує роботи з реконструкції дамб мулових полів. За інформацією директора станції, підрядник часто порушує вимоги фахівців станції, що призводить до пошкодження обладнання та виникнення нових аварійних ситуацій.
Переконаний, що така ситуація недопустима. Підрядник має виконувати доручені йому роботи, а не завдавати шкоди. Якщо ситуація не зміниться, від екологічної комісії будемо звертатись до керівництва міста щодо заміни такого підрядника.
Для того, щоб не допустити справжньої катастрофи, необхідно провести комплексну реконструкцію та модернізацію станції. Адже враховуючи той стан, в якому зараз перебувають Бортницька станція аерації та мулові поля, можна сказати, що цей об’єкт є джерелом екологічної небезпеки глобального масштабу для столиці і міст, розташованих нижче по течії Дніпра.
Адже відходи тут просто складуються і не переробляються. В усьому цивілізованому світі про цю технологію вже давно забули. А якщо ми будемо надалі застосовувати її, це може призвести до екологічної катастрофи.
Сучасні технології передбачають зневоднення мулу та спалення осаду на спеціальному мулоспалювальному заводі.
Споруди станції, які забезпечують очистку стічних вод, запроектовані та збудовані іще в 60 роках минулого століття. Вони вже давно застаріли як морально, так і фізично. Обладнання станції зношене. Зокрема, перший блок станції уже фактично відпрацював свій ресурс.
Крім того, станція будувалася з вимогами очистки води за 3 показниками. Зараз вимоги складають 14 показників.
Комплексна реконструкція Бортницької станції аерації – це дуже дорогий проект, вартість якого може становити від 420 млн. євро до 500 млн. євро. Точна вартість буде відома після розробки проекту реконструкції. Зараз «Київводоканал» замовив виготовлення проекту реконструкції станції. Очікується, що проектні роботи будуть завершені на початку осені і коштуватимуть близько 13 млн. грн.
Фахівці прогнозують, що комплексна реконструкція Бортницької станції аерації буде коштувати не менше 420 млн. євро. Звісно, київський бюджет не витримає такого тягаря. Тому для виконання цих робіт варто застосовувати механізми державно-приватного партнерства.
Також необхідно працювати з урядом щодо зменшення вилучень з бюджету Києва на Користь державного. Адже у 2013 році вилучення зі столичної скарбниці на корись держави складуть понад 8 млрд. грн. Ці кошти можна було би спрямувати на модернізацію Бортницької станції аерації.