Хотіли, як краще?

Чи ставили собі за мету покращення життя пересічного українця наші урядовці при розробці законопроекту про плаваючі ставки акцизів на бензин і дизпаливо, наразі невідомо. Але віднині, після прийняття відповідного закону Верховною Радою, акцизи на паливо будуть переглядатися раз на десять днів залежно від ціни на нафту марки Brent у Лондоні. Саме такі зміни парламентарі внесли у перехідні положення Податкового кодексу, тим самим відмовившись від фіксованих ставок акцизів.

Фото: EPA/UPG

Урядовий законопроект був прийнятий минулого вівторка. Законодавчий акт тимчасово, до 31 грудня 2012 року, встановлює коригувальну суму до базових ставок акцизного податку на нафтопродукти, яка не може бути більшою 50% такої ставки, і яка буде розраховуватися щодекадно залежно від середньої ціни бареля нафти Brent, яка склалася на біржі ІСЕ за попередню декаду, - говориться в повідомленні прес-служби Верхової Ради.

Згідно новому закону, коригувальна сума буде додаватися до акцизу, у випадку якщо середня ціна нафти Brent за декаду складе менш $105 за барель, що приведе до підвищення акцизів. Якщо ж ціна Brent за декаду складе більше $125 за барель, акцизи будуть знижуватися. При середній ціні нафти в межах $105-125 за барель перегляд акцизів проводитися не буде.

Основна мета прийняття законопроекту, згідно пояснювальної записки, - стабілізація цін на моторні палива в роздрібній мережі для споживачів і зменшення впливу росту ціни на нафту на соціально-економічний розвиток України.

Оцінюючи законодавчі ініціативи уряду, заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев зазначає, що тепер ціни на паливо «замерзнуть» на досягнутих рівнях. Згоден з ним і енергетичний експерт Сергій Куюн, який вважає ухвалений закон вкрай «сирим». За його словами, ціни на нафту впали, і не виключено, що опустяться нижче $105 за барель. Але автоматично зросте акциз, і ціни на паливо, в кращому разі, залишаться на сьогоднішньому рівні. Верхня ж планка у $125 за барель - вкрай висока.

На думку пана Куюна, для того, щоб досягти результату, який був поставлений, а саме зниження цінового навантаження на споживача, необхідно знижувати податки в цілому на бензин, на дизельне паливо і підвищувати ці податки для нафтовидобувної галузі - там, де утворюються надприбутки. Тобто, умовно кажучи, забирати у багатих і тим самим субсидіювати зниження податків на кінцевий продукт. А у нас виходить, що на кінцевий продукт ми податки знижувати не будемо. Вони завжди будуть залишатися високими або на якомусь одному середньому рівні, - резюмує експерт.

При цьому заступник директора департаменту нафтової промисловості Міненерго Костянтин Бородін зазначає, що задум у тому, аби бензин не дорожчав для споживача в період різких коливань. А в діапазоні $105-125 ніщо не заважає трейдерам ще знизити ціни, якщо нафта подешевшає з нинішніх $112 на $6-7, адже акциз залишається постійним.

Як би то не було, а на сьогоднішній день на ринку нафтопродуктів Україні склалася сприятлива ситуація для зниження цін у роздробі. Накопичені запаси палива за останній час і тенденції до зниження цін на європейських ринках свідчать про те, що вже до кінця травня можливе істотне зниження цін. Зокрема, максимальний потенціал зміни середньої роздрібної ціни на бензин марки А-95, розрахований на початку другої декади травня з використанням регресивно-аналітичної моделі, яку НТЦ «Псіхея» застосовує для економічного прогнозування, склав 46 коп./л. Але це зовсім не означає, що всі трейдери зобов'язані знизити вартість моторного палива на цю величину із певної дати.

Сприяє зниженню цін на паливо в Україні й запровадження Радою міністрів Білорусі з 1 травня знижених експортних мит на нафту і нафтопродукти. Згідно прийнятого рішення, експортне мито на нафту знижено з 460,7 долара до 448,6 долара за тонну. А єдина ставка експортного мита на світлі і темні нафтопродукти, крім бензину, становить віднедавна 296 доларів за тонну замість 304 доларів. На товарні бензини і прямогонний бензин ставка вивізних митних зборів встановлена на рівні 403,7 долара замість 414,6 доларів за тонну.

Це особливо актуально в час, коли основними постачальниками палива в Україну є саме білоруські заводи, а власне виробництво фактично зведено нанівець. Так, випуск бензину в Україні в січні-квітні 2012 року скоротився в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 19% - до 746,4 тис. тонн, дизельного палива - на 33% - до 592,5 тис. тонн, мазуту - на 38,1% - до 447,2 тис. тонн. Переробка нафтової сировини зменшилася на 30,8% - до 2 млн. 48 тис. тонн.

При цьому у квітні поточного року з семи великих виробників нафтопродуктів повноцінно працювали тільки Кременчуцький НПЗ і Шебелинський газопереробний завод. Разом з тим Україна в січні-квітні цього року імпортувала 622,8 тис. тонн бензину, що на 31,3% більше обсягів імпорту за чотири місяці 2011 року.

Тим часом практично у всіх сегментах роздрібного ринку спостерігається стійкий перелом цінової ситуації. Середні ціни на низькооктановий бензин А-80 знизились за тиждень на 0,12% і складають 10,36 грн./л. Популярний А-92 подешевшав в середньому по країні на 0,13% - до 10,84 грн./л. Ціни на А-95-й складають, як і тиждень тому 11,19 грн./л, на дизпаливо – знизились на 0,15% - до рівня 10,23 грн./л.

Щодо найближчої перспективи розвитку ситуації на ринку фахівці прогнозують подальше поетапне падіння цін. Основні причини - стабільне зниження світових цін на нафту і наявність в Україні великих запасів нафтопродуктів через зменшення попиту, викликаного дорожнечею. За деякими оцінками, потенціал зниження ціни пального сягає 50-70 копійок. Проте трейдери хочуть уникнути такого глибокого зниження, щоб таки отримати прибуток, який вони не отримали у квітні.

За досить таки сміливими оцінками Інституту енергетичних досліджень, до липня вартість літра бензину А-95 може знизитися до 10,60-10,80 гривень, дизпалива - до 9,70 гривень. Втім, більшість експертів вважає, що такого сильного падіння цін чекати не варто. Пояснюється це лояльною позицією держави щодо роздрібних операторів.

Однак зниження буде, бо споживач втомився, і підтримка цін на цьому рівні призведе до подальшого зниження попиту. В цілому, з огляду на те, що протягом квітня нафта впала в ціні більш ніж на 3%, а за першу декаду травня ще на 7%, варто очікувати, що бензин вже може поступово дешевшати в роздробі на 3,5% або майже на 40 копійок, - переконує Геннадій Рябцев.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram