ГлавнаяБлогиБлог Юрія Огірчука

І вашим, і нашим…

Ціни на нафтопродукти вже майже місяць залишаються в Україні стабільними. Останній раз більш-менш відчутні коливання спостерігалися в середині січня. Тоді, разом зі всією країною, що потихеньку відходила від затяжного періоду новорічних свят, прокинувся було й ринок нафтопродуктів.

Але поведінка головних гравців на роздрібному паливному ринку тоді не набула наступального характеру. Незважаючи на чергове підвищення акцизів, ціни на усі види бензинів та скраплений автомобільний газ знову було відкоректовано в сторону зниження.

При цьому, варто відзначити, що здешевлення нафтопродуктів у роздробі відбулося фактично завдяки маркетинговій політиці найкрупнішого гравця паливного ринку країни – компаній-операторів, що входять до групи «Приват».

Нагадаємо, що на ринку група представлена заправниками, що працюють під брендами ANP, «Авіас», «Сентоза», «Укрнафта» й рядом дрібніших операторів. Саме зниження цін одразу на 10 коп./л на бензини усіх марок на початку минулого тижня саме на стелах АЗС даних мереж спричинило незначний, але все таки обвал роздрібного ринку.

Фото: vladnews.ru

При збереженні тенденцій до зростання цін у гуртових сегментах ринку нафтопродуктів подібна політика може видатися принаймні дивною. Однак, з огляду на нещодавні нормотворчі ініціативи Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, зниження роздрібних цін на паливо фактично єдиним продуцентом нафтопродуктів вітчизняного походження (група «Приват» фактично контролює єдиний український НПЗ, що працює на внутрішній ринок – кременчуцьку «Укртатнафту») є нічим іншим, як результатом взаємовигідних домовленостей, - таким собі кроком у відповідь.

Нагадаємо, що відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 5 січня поточного року, в країні продовжено дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, яке відповідає вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2012 року.

На сьогодні в Україні діють два стандарти якості нафтопродуктів: ДСТУ 4063-2001 (аналог Євро-2) і ДСТУ 4839-2007 (відповідає Євро-4, -5). Ще у 2007 році було прийнято графік переходу на нові стандарти якості з паралельною відмовою від ДСТУ 4063-2001 з 1 січня 2011 року.

Проте наприкінці 2010 року тоді ще Державний комітет України з питань технічного регулювання і споживчої політики продовжив дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, які відповідають вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2011 року, а потім Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів продовжила дію старих стандартів на нафтопродукти до 31 грудня 2011 року. Таким чином вітчизняна переробка отримала чергову відстрочку, й ще мінімум півроку працюватиме без модернізації виробництва.

З першого погляду, подібні ініціативи урядовців – не що інше, як «камінь у город» компаній-імпортерів. Однак, як пам’ятаємо, перед самим Новим роком було оприлюднене офіційне рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про те, що Україна припинила спеціальне розслідування відносно імпорту в країну окремих видів нафтопродуктів незалежно від країни походження без застосування спеціальних заходів.

Таким чином, високі державні мужі відіграли по класичному сценарію – як то кажуть, «і вашим, і нашим». Вітчизняний виробник отримав преференції на виробництво палива за морально застарілими стандартами, а компанії, що торгують паливом імпортного походження (як правило, - євро-стандартів) уникнули підвищення митного навантаження.

Таким чином, очікуваного суттєвого подорожчання бензинів та дизпалива в українських роздрібних мережах не відбулося й ринок залишається відносно «конкурентним». Сподіватимемося, що й надалі тут не спостерігатиметься різких коливань в сторону підвищення цін.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram