Але на відміну українській Конституції, в якій Рахунковій палаті уділено лише 2 строчки – Конституція Польщі має цілий підрозділ з 6 статей, які визначають основні конституційні засади функціонування Найвищої Палати контролю. Зокрема, голова Палати контролю має конституційний імунітет перед кримінальним переслідуванням і без згоди Сейму не може бути притягнутий до кримінальної відповідальності.
Пряма підзвітність Сейму і імунітет голови дозволяють Nik мати достатній рівень незалежності від центральних виконавчих органів влади, діяльність яких має контролювати Nik. Про успішність такої організації свідчать звітні дані роботи польської Палати, зокрема за результатами 2014 року аудиторами Nik розкриті фінансові збитки, внаслідок встановлених за результатами аудитів порушень у загальній сумі майже 83 млрд. злотих (660 млрд. грн.). Крім того до органів прокуратури було направлено 106 повідомлень про злочини, відносно дій 120 осіб.
Звичайно що про такі показники роботи щодо розмірів виявлених порушень а ні Рахункова Палата, а ні Держаудитслужба Україна ніколи не показувала, особливо в останні роки, коли діяльність Рахункової майже паралізована, а Держаудитслужба після реорганізацій і скорочення штатів на 40% за результатами урядування Яценюка серйозно втратила свої контрольно-наглядові позиції. На це накладається і факт безвідповідального, на мою думку, керування Держаудитслужбою України Лідії Гаврилової, стосовно якої ще 2011 році Тернівський районний суд м. Кривого Рогу виніс вирок по справі за обвинуваченням у скоєнні злочинів за ч.1 ст. 366, ч.2 ст. 368 КК України (складення за матеріальну винагороду неправдивої довідки про результати зустрічної звірки), коли вона обіймала посаду начальника контрольно-ревізійного відділу в м. Жовті Води.
Разом з тим більш значимим для ефективного і економічного функціонування держави функціями Nik є надання пропозицій «de lege ferenda». Аудитори NIK під час інспекцій стикаються з тим, що законодавчі прогалини перешкоджають ефективному функціонуванню перевіряємих об’єктів. У таких випадках за наслідками аудиту NIK формує пропозиції «de lege ferenda» щодо усунення прогалин та протиріч у законі. Відповідні законодавчі пропозиції направляються до органу, який має право ініціювати внесення відповідних змін до законодавства і до Сейму. В 2014 році було сформовано 75 таких законодавчих пропозицій, 21 з яких були схвалені Сеймом. Крім того NIK має і інші повноваження, зокрема і право голови NIK направляти до Конституційного Трибуналу (Суду) клопотання про перевірки норм міжнародних угод, законів, інших актів на відповідність норм Конституції, що не є властивим українським аналогам.
За Конституцією голова NIK призначається Сеймом на 6 років, і за практикою кожен новий голова старався привнести в роботу Палату фундаментальні і корисні для підвищення ефективності новели. Так нинішній prezes Nik Krzysztof Kwiatkowski, який раніше працював на посаді Генерального прокурора і Міністра юстиції домігся підписання межвідомчої угоди з Генеральною прокуратурою про порядок співпраці і направлення повідомлено про злочини. Крім того за останні роки впроваджена оновлена методологія аудиту, а також система внутрішнього рейтингового оцінювання роботи кожного інспектора (аудитора) Nik від результатів якого залежить рівень преміювання і кар’єрні перспективи. Крім того в час керування Krzysztof Kwiatkowski NIK отримав мандат зовнішнього аудитора Європейської організації з ядерних досліджень на 2013-2015 роки і є зовнішнім аудитором Ради Європи на 2014-2018 роки.
В межах угоди співпраці NIK з Рахунковою Палатою під час спілкування з паном Кшиштафом, в якому я також брав участь, він запевнив українських колег також і про важливість для Польщі і ЄС безпекової ролі України, яку наша держава відіграє під час протидії російської експансії на сході України. Отже політичні і історичні протиріччя, які вміло на користь Кремля вбиваються у наші міждержавні відносини, не вартують перспективам поглиблення взаємного співробітництва і людських комунікацій.
З такою позицією неможливо не погодитися, а історичні питання мають залишитися для наукових, а ніяк не політичних і соціальних диспутів.