Якщо уважно ознайомитися зі статтею 5 Регламенту Конкурсної комісії, проаналізувавши передбачені в ній етапи, вимоги про надання кандидатами есе, публічного захисту свого бачення перших кроків на керівній посаді в ДБР, послухати питання на співбесідах, то стане очевидним, що комісія прагне забезпечити максимально об’єктивну технологію конкурсного відбору. Тим більше, що мова йде про обрання керівного тріумвірату одного з ключових органів в правоохоронній системі країни.
На даний момент пройдено вже половину етапів конкурсу. За результатами кількох тестувань та шерегу співбесід, комісія визначила кандидатів з кращою комбінацією професійних знань та управлінським потенціалом (включаючи розуміння адміністративних завдань, зокрема як побудувати структуру ДБР від центрального рівня до територіальних управлінь). Тести складали і проводили експерти, в тому числі із міжнародних організацій, есе і свої бачення діяльності ДБР кандидати захищали публічно. Спостерігати за процесом тестування завдяки прямій трансляції могли всі охочі, для представників ЗМІ монітори були виведені в окремий зал, поспілкуватися з кандидатами журналісти мали змогу відразу після здачі ними тестів.
Відтак, на екваторі конкурсного відбору маємо результат – список із 19 конкурсантів, котрі боротимуться за право очолювати ДБР у наступних етапах. Тих, хто рахує бали кандидатів і на цій підставі визначає «фаворитів» конкурсу, хотілося б ще раз закликати прочитати регламент і «теорію конкурсів» - підсумки кожного етапу не сумуються для фінального відбору. Якщо конкурсант набирає найбільшу кількість балів, наприклад, за співбесіду, це аж ніяк не робить його фаворитом конкурсу загалом. Його показник – відображення його успіху саме під час співбесіди. Високі результати на окремому етапі конкурсу автоматично не роблять жодного претендента керівником ДБР і навіть не дають йому жодних пріоритетів, звичайно, окрім пропускного квитка до наступного етапу.
Друга частина конкурсу, яка розпочнеться незабаром, має метою перевірку і тестування кандидатів за одним з найважливіших критеріїв – критерієм доброчесності. По суті, всі попередні методи відбору були спрямовані на виявлення професіоналів, чиї знання, навички і досвід дозволили б ефективно керувати Державним бюро розслідувань. Але чи завжди професіонал (із системи чи поза нею) здатен очолювати надважливий орган з ключовими правоохоронними функціями? Чи достатньо одного лише професіоналізму для цього? Очевидно, що ні. Такий суто технократичний, позитивістський підхід залишає за дужками вкрай значущі морально-етичні якості кандидата. Тому другий етап включатиме спецперевірку, власне тест на доброчесність, а також психофізіологічне випробування на поліграфі. «Детектор брехні» вперше на законодавчому рівні застосовуватиметься в такого роду конкурсах як окремий етап з метою виявлення можливих правопорушень, вчинених претендентом на посаду в минулому. Результати такого дослідження не є відсіювальними, але як інформація ймовірного характеру будуть використані під час проведення співбесіди з конкурсантом. Тієї самої заключної співбесіди з рейтинговим голосуванням, котра й визначить остаточних переможців конкурсу.
В цій частині конкурсного відбору позиція громадськості набуває особливого значення. Не політиканство, не зрадофільство і не спекуляції чи гадання, а конкретні персоналізовані питання, котрі хвилюють чи, на думку будь-якого небайдужого громадянина, не дозволяють конкретному кандидату обійняти посаду в ДБР, на яку він претендує.
Безумовно, що всі порушені конкретні питання будуть вивчені наскільки це практично можливо і стануть предметом обговорення з кандидатом на співбесіді. Адже зрілість суспільства полягає у здатності робити свідомий вибір, керуючись об'єктивними фактами і обставинами.
Вирішальна співбесіда буде складною, бо інакше неможливо. А значить, інакше й не буде.