Як зазначала 27.11.2014 Ліга страхових організацій України: “Уже в этом году стоимость обязательного страхования автогражданской ответственности автовладельцев (ОСГПО) может вырасти в 1,5 раза”.
Чи дійсно це об’єктивна необхідність, викликана кризовими явищами в економіці України, або чергова спроба додатково заробити на автовласниках? Чи насправді “автоцивілка” є настільки збитковою? Розібратися з цими питанням спробували фахівці Громадської організації “Публічний аудит”.
Одним з основних показників, який характеризує привабливість (прибутковість) певного сегменту страхового ринку, - є рівень виплат, так званий “рівень збитковості”.
Рівень виплат (збитковості) – це співвідношення суми всіх виплат за конкретний період до суми зібраних коштів (страхових премій) за цей самий період.
Як зазначалось у Концепції розвитку страхового ринку України, затвердженій Розпорядженням КМУ від 23.08.2005 № 369-р, яку планувалось реалізувати до 2010 року, - у світовій практиці ситуація на страховому ринку вважається незадовільною, якщо рівень виплат нижчий ніж 70 відсотків.
Незважаючи на проголошені в Концепції розвитку заходи, спрямовані на адаптацію законодавства України у сфері страхування до законодавства Європейського Союзу, використання міжнародного досвіду, забезпечення прозорості діяльності учасників страхового ринку, ситуація в сегменті страхового ринку “автоцивілка” на Україні протягом 2005 - 2014 років за світовими стандартами була глибоко незадовільною, оскільки рівень виплат за цим соціально-значущим видом страхування жодного року не перевищував 42,4 відсотків.
Протягом 2005-2014 років різниця між отриманими та виплаченими страховими компаніями коштами (по “автоцивілці”) склала 9,77 мільярдів гривень.
За даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, станом на 30.06.2014 обсяг загальних активів страховиків становив 66,15 мільярдів гривень, що на 3,6% більше в порівнянні з відповідним показником 2013 року – 63,86 мільярдів гривень.
У І півріччі 2014 року, незважаючи на важку та нестабільну ситуацію в країні, відстежується тенденція зростання деяких показників страхової діяльності. Сукупний обсяг активів страховиків у І півріччі 2014 року порівняно з аналогічною датою минулого року зріс на 2,29 мільярда гривень.
Протягом 2013 року, автовласниками було укладено 8,7 мільйонів договорів страхування (ОСЦВА) та сплачено страховим компаніям 2 441,9 млн. грн. За вказаний період страховими компаніями було врегульовано 115 006 страхових випадків та сплачено 1 022,9 млн. грн., що складає 41,9% від отриманих коштів. Ймовірність настання страхового випадку за укладеними у 2013 році договорами складала 1,32%.
Протягом січня-серпня 2014 року укладено 5,2 мільйонів договорів страхування (ОСЦВА) та сплачено страховим компаніям 1 593,3 млн. грн. За вказаний період страховими компаніями було врегульовано 70 479 страхових випадків та сплачено 637,7 млн. грн., що складає 40 % від отриманих коштів. Ймовірність настання страхового випадку за укладеними договорами складала 1,35%.
Сукупність наведених даних свідчить про те, що сегмент страхового ринку “автоцивілка” є не таким збитковим, як це намагаються продемонструвати певні страховики. В розпорядженні останніх щороку залишається близько 60 відсотків від зібраних з автовласників коштів.
А незадовільний фінансовий стан деяких страхових компаній свідчить не про збитковість “автоцивілки”, а про неефективне використання страховиками 60 відсотків зібраних коштів.
Така неефективність, в першу чергу, полягає у необґрунтовано високій агентській винагороді (сума, яку отримує реалізатор), яка може сягати 50 відсотків від загальної вартості поліса.
Невже поліс “автоцивілки” настільки важко продати, що реалізатору (агенту) необхідно сплачувати 50 відсотків його вартості? Чи це просто чергова схема виводу 50 відсотків вартості поліса в тінь?
Альтернативою збільшенню вартості “автоцивілки” має бути зменшення необґрунтовано високої агентської винагороди.