У багатьох людей виникають питання: як відбувається державна реєстрація такого шлюбу та чим він відрізняється від шлюбу між українцями?
Законодавство України чітко регулює ці питання, звісно, з додержанням вимог міжнародного права.
Так, відповідно до ст. 26 Конституції України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України, за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
Щоб укласти шлюб, наречені особисто подають заяву про державну реєстрацію шлюбу до органу державної реєстрації актів цивільного стану за їхнім вибором. Якщо жінка і (або) чоловік не можуть через поважні причини особисто подати заяву про державну реєстрацію шлюбу до органу державної реєстрації актів цивільного стану, таку заяву, справжність підпису(ів) на якій засвідчено нотаріально, можуть подати їхні представники. Повноваження представника мають ґрунтуватися на нотаріально посвідченій довіреності.
Необхідні документи
При поданні заяви про державну реєстрацію шлюбу жінка та чоловік пред’являють на посвідчення своєї особи паспорт або паспортний документ. Іноземці та особи без громадянства повинні пред’явити паспортний документ або документ, що посвідчує особу без громадянства заявника, та посвідку на постійне чи тимчасове проживання або інший документ, що підтверджує законність перебування іноземця чи особи без громадянства на території України.
Для громадян України, які раніше перебували в шлюбі, необхідно подати документи, що підтверджують припинення попереднього шлюбу: свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, про визнання шлюбу недійсним, яке набрало законної сили, свідоцтво про смерть одного з подружжя, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану про анулювання актового запису про шлюб, який є недійсним, тощо
Зауважу, якщо документи громадян України, іноземців, осіб без громадянства, що є підставою для державної реєстрації шлюбу, складені іноземною мовою, то до них обов’язково додається переклад тексту українською мовою, вірність якого засвідчується дипломатичним представництвом або консульською установою України, посольством (консульством) держави, громадянином якої є іноземець (країни постійного проживання особи без громадянства), Міністерством закордонних справ, іншим відповідним органом цієї держави або нотаріусом.
Також подається документ, який підтверджує сплату оподаткування за проведення державної реєстрації шлюбу. Для того щоб закріпити свої відносини, парі необхідно буде сплатити певну суму – державне мито. Пунктом 5 статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.1993 № 7-93 «Про державне мито» встановлено, що розмір такого мита становить 0,05 неоподатковуваних мінімумів громадян (усього 85 копійок).
Безпосередньо шлюб реєструється у відділах державної реєстрації актів цивільного стану після закінчення одного місяця з дня подання нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу.
Штампи в паспорт уже не ставляться, подружжя отримує по одному екземпляру свідоцтва про реєстрацію шлюбу.
Коли не потрібно чекати місяць?
За наявності поважної причини і з дозволу керівника органу державної реєстрації актів цивільного стану державна реєстрація шлюбу проводиться до закінчення зазначеного строку на підставі спільної заяви наречених та документів, які підтверджують наявність поважної причини. А саме у разі вагітності нареченої, народження нею дитини та якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого за наявності документів, що підтверджують викладені факти, державна реєстрація шлюбу проводиться в день подання відповідної заяви або в будь-який інший день за бажанням наречених протягом одного місяця.
До того ж усього за 24 години можна одружитись за допомогою проекту Міністерства юстиції України «Шлюб за добу». В Києві є 6 акредитованих суб’єктів, котрі можуть надавати такі послуги.