Формально - посилена відповідальність за порушення правил паркування. Та важливим є те, що важелі наведення ладу на місцях у цій сфері отримали саме органи місцевої влади. Тобто, якщо раніше безлад на дорогах через припарковані будь-де авто був у виключній компетенції МВС і фіксувати ці порушення з усіма подальшими наслідками могли тільки співробітники поліції, яких для цього відверто бракує, то тепер правила змінились. Право на це отримали і уповноважені місцевою владою інспектори. Саме від правильної організації дій влади на місцях вже залежатиме порядок у сфері паркування. Тому цей закон є без перебільшення революційним та одним з проявів децентралізації, коли повноваження передають на місця.
Відтепер уповноважені інспектори можуть виписувати протоколи про порушення з паралельною фото- чи відеофіксацією і, що головне, робити це навіть за відсутності власника авто, залишаючи відповідне повідомлення на лобовому склі. Оригінал постанови про накладання штрафу відправлятимуть листом на адресу власника, на якого авто зареєстровано. Важливо, що за порушення до відповідальності притягуватимуть саме власників, тому треба пильнувати, кому довіряєте керувати авто, щоб не мати потім зайвого клопоту з доведенням, хто саме був за кермом.
Тепер щодо розмірів штрафів. За порушення правил паркування та стоянки, рух по тротуару чи пішохідним доріжкам штраф складе 225 грн. Якщо припарковане авто створило загрозу безпеці руху чи зупинилось на полосі для руху маршрутного транспорту - вже 510 грн. А якщо стало причиною аварійної ситуації- 680 грн.
Окремо передбачена відповідальність за несплату за паркування. Це штраф у розмірі 20-кратної вартості паркування. Тобто, якщо власник залишив авто в зоні паркування і не сплатив, наприклад, 10 грн за годину, то штраф буде вже 200 грн за годину. Якщо ж авто залишили на виділеному місці для осіб з інвалідністю, то застосовуватимуть вже коєфіцієнт 30 до погодинної вартості парковки в цій зоні для обрахунку штрафу.
На сплату штрафу - 30 днів. Ті, хто не затягуватимуть і сплатять протягом 10 днів, отримають 50% «знижку». Для злісних неплатників законом передбачені інші «бонуси» - через 30 днів сума штрафу подвоюється, а ще через 30 днів справа передається до Виконавчої служби для примусового стягнення.
Набагато жорсткішими стали і правила щодо евакуації авто. Для цього також більше не потрібна присутність власника чи водія, а законом визначені 17 підстав для такої примусової евакуації. Серед них - паркування на проїжджій частині, паркування машини у заборонених ПДР місцях, зокрема і ближче 30 метрів до зупинок громадського транспорту. Власникам таких авто окрім штрафів доведеться оплатити ще послуги евакуації та подальшого зберігання транспортного засобу.
Маю надію, що хоч так можна буде привчити автовласників дотримуватись правил. А великі міста, нарешті, зможуть розвантажити дороги, пропускна здатність яких суттєво падає через неправильно припарковані машини. В той же час закон вимагає належного обладнання зон паркування паркувальними автоматами чи платіжними терміналами, щоб забезпечити прозорість розрахунків та контроль за коштами.
З іншого боку, реалізація цього закону - прекрасна можливість для місцевої влади показати готовність брати на себе вирішення місцевих проблем, шукати можливості та створювати умови. Зрозуміло, що для повноцінного запуску нових правил потрібно схвалити ще деякі підзаконні акти та час на впровадження всіх умов. Проте після набуття законом чинності для цього вже з‘явились законодавчі підстави, тому, думаю, вже скоро побачимо новини про перший виписаний штраф чи евакуйоване авто.