На жаль, судова система в Україні виявилася міцним розчином для цементування порочного олігархічно-кримінального устрою з домінуванням вибухонебезпечної у 21 столітті суміші феодалізму та дикого капіталізму, за панування яких «маленький» українець почувається безправним, а народ у своїй більшості перетворюється на недалекоглядних рабів.
What we have або Що ми маємо?
Почнемо з одного з найяскравіших прикладів корумпованості судів України. Наприкінці 2008 року ЗМІ сколихнула новина про суддю-«колядника» Ігоря Зварича, який звинувачувався у хабарництві в особливо великих розмірах. Масовий розголос справи не дозволив її «зам’яти» і підсудний опинився за ґратами, попередньо давши свідчення проти інших високопоставлених служителів Феміди. Але кримінальний клубок в рамках корупційної системи вирішили не розплутувати і деякі з тих, хто міг опинитися під прицілом правоохоронних органів, навіть стали суддями теперішнього Конституційного Суду України.
Таких прикладів можна знайти в Україні десятки, а то й сотні. Тисячі людей та організацій не можуть знайти правди; громадяни нашої держави є одними із лідерів за частотою звернень до Європейського суду з прав людини. В результаті рівень довіри до судів досягнув критичної межі у декілька відсотків, що суперечить здоровому глузду, адже саме суд повинен бути взірцем чесності, довіри і справедливості.
На мою думку, є дві причини, які сильно знижують ймовірність прийняття судом справедливого рішення.
По-перше, задля власного збагачення суддя може незаконно займати одну із сторін процесу. По-друге, навіть якщо суддя захоче бути чесним, у тотально корумпованій системі він або не зможе отримати посаду, або буде усунутий через відмову приймати корупційні рішення, що є життєво важливими для системи, та «формувати» грошові потоки «на верх».
Where to go або Куди нам прямувати?
Грузія, поряд з країнами Прибалтики, є еталоном з впровадження на пострадянському просторі справжніх реформ і саме її досвід переходу від феодально-кланової до демократичної системи є надзвичайно цінним. Судова реформа відкрила перед кожним громадянином право на швидкий та об’єктивний розгляд справи, паралельно викорінивши корупцію. За п’ять років, починаючи від приходу до влади Саакашвілі, довіра до суду зросла у три рази з 20% до 60%, було замінено більше половини суддів, їх зарплата різко зросла (до півтори тисячі доларів на місяць). Започатковано інститут присяжних засідателів, коли жителі країни беруть участь у здійсненні правосуддя, що перетворює їх на відповідальних і свідомих громадян. Робота судів стала повністю прозорою і підзвітною перед суспільством, а сама судова гілка влади значно змужніла у порівнянні із законодавчою та виконавчою.
У Сінгапурі надмірна завантаженість судів, потерпання від тяганини, закритість були подолані з допомогою максимальної автоматизації судового процесу, впровадження відеоконференцзв’язку, системи електронного звернення. Тут, як і в інших демократичних країнах існує інститут медіації, коли спори вирішуються між учасниками процесу самостійно із залученням посередника.
What to do або Що нам робити?
Змінити судову систему на ефективну справедливу машину можна порівняно швидко при наявності політичної волі керівництва країни. Самий план реформ не є Святим Граалем, він відомий, крім того існує багато успішних прикладів у світовій практиці. Немає тільки одного – бажання.
Справедливий суд – це перший і найважливіший крок для утвердження справедливості та демократії в Україні, без чесного суду більшість інших реформ будуть приреченими на провал.
Саме тому у рамках 10 інноваційних змін ДемАльянсу на першому етапі було запропоновано для дискусії стратегію зміни судової влади в Україні. приклад 1 слайду показано нижче.