Між кількістю ДТП і рівнем підготовки автомобілістів є пряма залежність. Щоб отримати водійські права, необхідно скласти в сервісному центрі МВС теоретичний іспит на знання правил дорожнього руху і практичний - на вміння керувати автомобілем. Освоїти все це можна у великій кількості навчальних закладів, так званих автошколах.
Сучасні правила дорожнього руху (ПДР) - це дуже солідний обсяг інформації. У ПДР 2016-го року 296 різних дорожніх знаків і табличок до них, плюс розмітка дороги, світлофори, регулювальники, правила проїзду перехресть і багато, багато іншого. І знати їх потрібно настільки впевнено, щоб вміти за пару секунд прийняти єдино вірне рішення. Плюс, треба придбати впевнений досвід водіння.
Сумнівів у тому, що все це потрібно знати і вміти, немає ні в кого. І держава в цьому питанні непохитна. Для отримання прав іспити треба здати не просто на трієчку або 4 з мінусом. Оцінка за іспити повинна бути як мінімум 4+ або 5-. А чи багато хто так добре навчався у школі?
І тут з'являється «вузьке місце» у взаєминах громадянина, автошколи і держави, яке призводить до появи корупції. При цьому, з одного боку ініціаторами даної проблеми є самі громадяни, які або сильно сумніваються у своїх навчальних можливостях, або просто не бажають обтяжувати себе навчанням, а з іншого – нечисті на руку співробітники автошкіл та сервісних центрів МВС, які паразитують на цих людських бажаннях, а нерідко самі створюють умови для появи таких бажань.
Михайло Серебряков, експерт РПР, ініціатива "Разом проти корупції": «Запрошені проектом "Разом проти корупції" експерти, громадські активісти разом з фахівцями Головного сервісного центру МВС активно працюють над пакетом змін до законодавства про роботу автошкіл, підготовку водіїв та видачу водійських посвідчень, що мають вирішити ці проблеми. І наша результативність напряму залежатиме від синергії урядової та громадської сторони. Ми всі відчуваємо величезну відповідальність за результати спільної роботи – мова, дійсно, йде про питання життя і смерті».
Проблема корупції при видачі водійських прав багатогранна і зачіпає як взаємовідносини МВС, автошкіл і курсантів, так і нормативно-правову базу, яка регулює їх діяльність, контроль навчання та порядок здачі іспитів.
Експерти визначають 3 види корупційних ризиків:
1. курсант - автошкола (співробітник автошколи є посередником між курсантом і сервісним центром, навчання при цьому найчастіше неповне або фіктивне);
2. автошкола - сервісний центр (за атестацію автошколи і інструкторів, за здачу іспитів і реєстрації груп учнів);
3. курсант - сервісний центр (коли отримують права без проходження навчання).
Починаючи з 2014 року, після початку в країні реформ, в суспільстві та уряді активно обговорювалося питання про необхідність наведення порядку в системі навчання та складання іспитів на отримання водійських прав. Дана тема вивчена експертами і громадськістю з усіх боків.
Для вирішення цієї проблеми експерти пропонують здійснити наступне:
- підвищити якість навчання в автошколах і контроль за ними;
- практичному водінню повинні вчити тільки ліцензовані інструктори;
- зробити необхідні зміни в нормативно-правових актах з акцентом на лібералізацію;
- підвищити контроль і прозорість складання теоретичних і практичних іспитів в спеціалізованих сервісних центрах;
Експерт IDLO Костянтин Карчевський: «Наша позиція - максимально лібералізувати і зробити нормальні ринкові умови для автошкіл, де сам ринок відсіє автошколи з поганими автомобілями, класами і підготовкою. Відповідна європейська директива ставить дуже детальні вимоги до інструкторів з навчання водінню, а не для автошкіл - тобто йде мова про певний контроль інструкторів, а не автошкіл. Це питання принципове. Відповідно, МВС має визначити свою модель державного контролю та нагляду у сфері підготовки водіїв. Норми повинні бути максимально ліберальними, але при цьому повинні впорядковувати відносини між сервісними центрами і автошколами, і при цьому не бути навантажені адміністративними важелями, за допомогою яких можна змусити автошколи йти на корупційні відносини з сервісними центрами».
Сергій Сухарев, експерт РПР: «Нормативна база, відповідно до якої працюють сервісні центри, потребує регулювання і доопрацювання. Але в першу чергу треба визначитися з концепцією змін, тому що є процеси тривалі і короткі. Закон «Про дорожній рух» (ЗДР) необхідно привести у відповідність з міжнародними нормами і євродирективами. Цим зараз займаються фахівці ГСЦ. Але на зміни цього закону піде багато часу - більше 6-ти місяців, а проблема вимагає рішення вже сьогодні. Тому можна в рамках ст.15 ЗДР зробити точкові зміни через постанови Кабміну, які приберуть корупційні ризики. І на це треба всього 2-3 місяці».
Щоб все це втілити в життя, потрібно було б створити програму, яка включатиме всі елементи і процеси, що вимагають реформування.
5 жовтня 2016 року згідно урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Кабінет міністрів прийняв постанову №803-р про «Деякі питання запобігання корупції в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади», відповідно до якої Міністерство внутрішніх справ розробило п’ять антикорупційних заходів, кожен з яких має вплив на усунення корупційних ризиків при видачі водійського посвідчення.
Плануючи свої заходи і розробляючи етапи їх виконання, МВС спробувало створити систему комплексних змін, яка б в тому числі вирішила і проблему корупції при видачі водійських прав. Для цього було прийнято до уваги досвід Польщі, Грузії, Німеччини та Франції.
Не все вийшло правильно. Наприклад, в список заходів включили тільки усунення зловживань при здачі теоретичного іспиту, а практичний іспит на вміння керувати автомобілем - ні. Виникла проблема з визначенням змін, які потрібно внести до нормативно-правових актів.
Однак, так як громадськість здійснює контроль антикорупційних реформ, дані упущення не залишилися без уваги. Щоб розібратися у всіх нюансах і прийти до єдиного рішення наявних проблем, в РПР було проведено кілька «круглих столів» за участю експертів, стейкходлеров і представників МВС та Головного сервісного центру.
Оксана Величко, координаторка ініціативи “Разом проти корупції”: «Корупція під час здачі іспитів для отримання посвідчення водія є чи була в багатьох країнах. Для запобігання цьому явищу в Україні у рамках проекту «Разом проти корупції» ми працюємо у двох напрямках. Зокрема запроваджуються два пілотні проекти у Дніпрі та Одесі, де в сервіс центрах будуть перебувати так звані громадські спостерігачі, які збиратимуть інформацію про корупцію та надаватимуть її напряму керівництву міністерства. Також запущено роботу робочої групи, яка має на меті напрацювати змін до нормативно правових актів, які врегульовують здачу іспитів та роботу автошкіл. Звісно, мають над цією проблемою працювати і структурні підрозділи МВС. Серед їх завдань «вичищення» питань для здачі іспитів (прибирання з них, зокрема, інформації про «нутрощі» автомобіля, що не так уже і треба знати рядовому водію), проведення оперативних слідчих дій щодо роботи так званих «рішал», співробітників сервіс центрів, представників автошкіл; виключення людського фактору та автоматизація здачі іспитів на зразок того, як здається ЗНО; відеозйомка практичної частини іспиту (з можливістю оперативно отримати відео тим, хто не згідний з результатом); спеціальні закриті майданчики для здачі практичної частини іспиту».
Яка ж робота зараз ведеться в МВС в цьому напрямку:
Катерина Ставнійчук, начальник управління моніторингу та контролю за діяльністю сервісних центрів ГСЦ МВС: «Є декілька площин, які важливі для втілення усіх змін зі складання іспитів для отримання посвідчення водія. Усі вони однаково важливі для якісної перевірки знань водіїв та зменшення кількості ДТП на дорогах. По-перше, ми звертаємося до свідомості громадян. Людина має розуміти, яку вона несе відповідальність, сідаючи за кермо, і з цим усвідомленням йти вчитися, складати іспити, ставати водієм. Щодо практичного впровадження. Ми працюємо над створенням системи рейтингу автошкіл. При складанні іспиту вважаємо за доцільне організувати відеофіксацію здачі іспитів - це дозволить переглядати та контролювати процес, а людині в подальшому переконатися в правильності оцінки. Окрім того, буде встановлена система відеофіксації в автомобілях. Зараз ведемо переговори, щоб обрати найефективнішу технологію. Ми також працюємо над зміною екзаменаційних білетів, до цього процесу долучена експертна група. Перед їх впровадженням тестові питання будуть винесені на перегляд та обговорення на сайті Головного сервісного центру МВС www.hsc.gov.ua, кожен бажаючий зможе нам лишити свої зауваження та коментарі. У нових білетах буде зроблено більший акцент на практичних знаннях дорожніх ситуацій».
За другу половину 2016 року та січень 2017 року МВС відкрило 14 територіальних сервісних центрів (ТСЦ) нового зразка. По плану до кінця 2017 року по країні буде працювати близько 50 ТСЦ нового зразка (абсолютно нові фронт-офіси, або оновлені приміщення існуючих центрів). Але остаточна кількість буде залежите від фінансування. У 51-му сервісному центрі встановлені відеокамери, які дозволяють контролювати обслуговування громадян в реальному часі через сайт Головного сервісного центру. Зараз всі сервісні центри повністю забезпечені автомобільними номерами та іншими матеріалами, необхідними для обслуговування громадян - колишній дефіцит відсутній.
На жаль, сильно не вистачає фінансування, навіть не дивлячись на допомогу іноземних партнерів і вітчизняного бізнесу. Зараз МВС дуже потребує прискорення прийняття Кабінетом міністрів України тимчасових норм до ПКМУ 795 (1098) «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання». Прийняття цих норм змогло б додати фінансування, необхідного для закупівлі обладнання з антикорупційних заходів.
Робота в МВС щодо усунення корупційних ризиків при отриманні водійських прав ведеться. Не все точно за планами, не все в повному обсязі відповідно до затверджених термінів, але ведеться. Там, де це тільки можливо, йде контроль і допомога з боку громадських організацій та експертів. Перші кроки в цьому напрямку вже зроблені і ми не сумніваємось що спільними зусиллями корупція буде подолана.
Ключові тези статті:
Орган влади: Міністерство внутрішніх справ України
Антикорупційний захід: Запобігання проявам зловживання владою та службовим положенням під час складання теоретичних іспитів, необхідних для одержання посвідчення водія.
Термін виконання: Починаючи з грудня 2016 року та відповідно до графіку відкриття сервісних центрів МВС нового зразка.
Статус виконання: 5%
Що вже зроблено: Відкрито 14 ТСЦ нового зразка. Проведено 3 круглих столи за участю громадських організацій та експертів. МВС ведеться моніторинг звернень громадян по проявах корупції. Проведено навчання щодо запобігання корупції серед співробітників Нацполіціі - ок.1200, апарату МВС - ок.700, Нацгвардії - ок.450.
Що має бути ще зроблено:
- розробити зміни до нормативно-правових актів, що усувають корупційні ризики за участю громадських організацій та експертів, і прийняти їх;
- відкрити (переобладнати) 136 ТСЦ;
- забезпечити онлайн відео-фіксацію здачі теоретичного і практичного іспитів в ТСЦ.
Існуючі перешкоди:
- має місце опір системи змінам, що виражається зокрема в недостатній відкритості діяльності МВС для громадськості;
- недолік фінансування на здійснення антикорупційних заходів.
Механізми подолання перешкод:
- посилення тиску з боку громадських організацій, залучення ЗМІ до висвітлення антикорупційних реформ в МВС;
- прийняття Кабміном тимчасових норм до ПКМУ 795 (1098) приверне часткове додаткове фінансування.