Нам прикро, що в.о. міністра, яка свого часу входила до Опікунської ради Першого добровольчого мобільного шпиталю ім. Миколи Пирогова, ані слова не сказала про внесок ПДМШ у розробку та затвердження наказу МОЗ від 18.11.2016 за N 1254, який по суті лише зафіксував практику, яку впродовж двох років роботи в зоні АТО виробив ПДМШ.
Нагадаємо, що ухвалення наказу МОЗ про порядок відрядження цивільних лікарів в райони проведення АТО, було передбачено ще чотирьохстороннім Меморандумом між МОЗ, Міноборони, Генштабом ЗСУ та Благодійним фондом “ПДМШ ім. Миколи Пирогова” від 5 лютого 2016 року, під яким стоїть підпис міністра Квіташвілі. Ми неодноразово вимагали від МОЗ виконання своїх зобов’язань за Меморандумом, аж до пікету міністерства на каретах швидкої допомоги, які вирушали на Схід, у квітні 2016 року. Слід віддати належне п. Уляні, яка політичним рішенням припинила саботаж та дала чітку вказівку підготувати зазначений наказ. Ми їй за це щиро вдячні.
Воднораз наголосимо, що наказ 1254, розроблений за нашої активної участі, чітко й однозначно говорить про залучення цивільних медиків-добровольців до надання медичної допомоги в районах проведення АТО саме у складі Першого добровольчого мобільного шпиталю ім. Миколи Пирогова. Інших варіантів залучення цей наказ не передбачає. Наскільки нам відомо, тільки у складі ПДМШ цивільні медики-добровольці можуть бути офіційно відряджені своїми лікарнями “в розпорядження штабу АТО”, а отже й легально залучені до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей із виданням відповідних наказів керівника АТЦ чи його першого заступника.
Нагадаємо також, що унікальний (і на сьогодні найбільш ефективний) механізм взаємодії МОЗ, Міноборони, Генштабу ЗСУ та штабу АТО, який дозволяє легально залучати цивільних медиків-добровольців до надання медичної допомоги в зоні АТО, був створений ПДМШ задовго до того, як п. Уляна Супрун очолила МОЗ. Саме завдяки цьому унікальному механізму заступник п. Уляни д-р Олександр Лінчевський, який у 2015 році був начмедом ПДМШ, отримав у травні 2015 року статус учасника бойових дій, а влітку 2016 - орден “За мужність ІІІ ступеню”. І статус і висока державна нагорода отримані за поданням ПДМШ ім. Пирогова.
І тут варто звернути увагу на ще одну неточність в інтерв’ю п. Супрун. Очільниця МОЗу стверджує, що лікарі-добровольці “офіційно їдуть у відрядження, офіційно працюють та отримують документ, що були у відрядження. Вони не мають статусу учасника бойових дій, бо не беруть участі у бойових діях. Це лише лікарі, які підтримують лікарні, котрі відвідують цивільні люди”. Це правда. Уряд Яценюка у червні 2015 року змінив законодавство таким чином, що цивільні особи, навіть офіційно залучені до проведення АТО, не можуть отримати УБД. Воднораз це не вся правда. Медики-добровольці, офіційно залученні до проведення АТО, мають право на отримання та отримують статус учасника війни на підставі та в порядку, визначеному прстановою КМУ від 23.09.2015 за N 739. Більше сотні медиків-добровольців ПДМШ вже отримали відповідні посвідчення.
Ми розуміємо масштаб викликів, з якими стикнулась п. Уляна Супрун та її команда, а тому з розумінням ставимось до їхньої зайнятості та неможливості бути абсолютно компетентним в усіх питаннях. Воднораз ми вважаємо, що цивільні медики мають право на точну, вичерпну та об’єктивну інформацію про можливості добровільного залучення для надання медичної допомоги в районах проведення АТО. Оскільки ми фактично створювали з нуля механізм такого залучення, який за більш як 2 роки діяльності ПДМШ на фронті довів свою ефективність та дозволив врятувати тисячі життів, ми вирішили доповнити та уточнити інформацію, озвучену очільнецею МОЗу.
Сподіваємось, ця заява буде сприйнята з розумінням і не буде потрактована як камінь в город команди МОЗівських реформаторів, до членів якої ми ставимось з щирою повагою, а деяких з них маємо всі підстави вважати своїми бойовими посестрами та побратимами.