А все чому? Бо як правило люди не знають своїх прав, можливостей і контору, куди варто скаржитись. Які є норми? ШО ДЄЛАТЬ в кінці-кінців, якщо ви стали свідком брудних туалетів чи -5 по цельсію у вагоні. Куди скаржитись?
Бажано фіксувати порушення на фото або відео. Фотографіями можна довести що двері у вагоні несправні або відсутнє світло в вагоні. Відео є дуже бажаним у випадку, якщо ви стаєте очевидцем, як роз’їзні касири не пробивають квитки беручи гроші в пасажирів за проїзд. Внаслідок не вибиття квитків — по документам електрички є не затребувані пасажирами — і їх відміняють. Ну, а потім давіться, як оселедці в бочці в тамбурі електрички. Та і загалом відео є більш вагомим аргументом за фото.
У випадках, якщо ви бачите порушення — вам варто писати звернення. Куди саме - ви прочитаєте в кінці текстіка, але до звернення варто додавати фото та відео. Фото та відео завантажуєте на файлообмінник та прикріпляєте посилання на завантеження до текста звернення. Виконавці люди не дурні — зможуть зайти за посиланням (але без збочень з завантаженням файлу на корейський файлообмінник).
Основним документом, який регулює санітарний стан, температуру в приміських електричках, є ДСанПіН 7.7.2.015-99 “Експлуатація рухомого складу залізничного транспорту для пасажирських перевезень” 1999 року затвердження. Так як мова в тексті йде про приміські перевезення — нас цікавить п’ятий розділ цього документу. В ньому також регламентується термін, в період якого приміський поїзд має проходити техогляд і що при ньому має відбуватись.
Розглянемо наступні позиції в електричці: температура повітря, вентиляція, санітарні умови в туалеті та чистота вікон.
Температура повітря регулюється, лише якщо температура навколишнього середовища менше +16 град С. У випадку, якщо температура навколишнього середовища більше +16 град С — температура повітря у салоні не контролюється. При цьому протягом цілого року має обов'язково працювати примусова вентиляція, щоб вміст вуглекислого газу в вагоні не перевищував 0,1% від загально об'єму. Економія електроенергії за рахунок виключення вентиляції, опалення або зниження освітлення салону забороняється.
Звідки ця інформація?
5.4. Вимоги до утримання вагонів електропоїздів та дизель-поїздів на шляху прямування:
5.4.1. Температура повітря в салонах вагонів у зимовий та перехідний період року повинна бути в межах +11 град. - +15 град. С на ходу поїзду при зачинених вікнах і дверях .
5.4.2. При температурі зовнішнього повітря +16 град. С і вище температура повітря у салоні не контролюється.
5.4.3. Під час рейсу при наявності пасажирів у вагоні примусова вентиляція повинна працювати постійно незалежно під пори року.
5.4.4. Примусова механічна вентиляція повинна забезпечувати подачу повітря у салон вагону згідно з типовими вимогами для будівництва вагонів приміського сполучення. Вміст СО2 у повітрі салону не повинен перевищувати 0 1%.
5.4.5. Штучне освітлення пасажирського салону має бути люмінісцентним або забезпечуватися лампами розжарювання і відповідати галузевим нормам.
5.4.6. Економія електроенергії за рахунок виключення вентиляції опалення або зниження освітлення салону забороняється.
До речі, вікна, згідно Правил перевезень, мають відчинятись лише з правого боку по ходу руху поїзда задля унеможливлення попадання в пасажирів на швидкості піску або щебню з товарняка, який їде навпроти.
В приміському поїзді має бути не менше трьох робочих (!!!) туалетів, які екіпіровані та заправлені водою для миття рук та для змивання результатів вашої “роботи”. Теоретично, воду з умивальників туалета можна пити, адже вона має відповідати вимогам державних санітарних правил і норм "Вода питна. Гігієнічні вимоги до якості води централізованого господарсько-питного водопостачання", але я б не експериментував би на вашому місці. Без води приміські поїзда не мають виходити на рейс.
Обробка туалетів дезінфікуючими засобами має відбуватись в межах 1-2 днів, при ТО-2 та містити в собі зрошення стін туалету дезінфікуючими засобами на висоту в 1,5 метра та промивання самого унітазу.
Звідки ця інформація?
5.2.1.Електропоїзди та дизель-поїзди для перевезення пасажирів повинні подаватися із депо з технічно справними вагонами з проведеним прибиранням в тамбурах туалетах салонах перехідних площадках та заповненими баками для води в туалетах.
5.2.6. Прибирання туалетів повинно здійснюватися при ТО-2 ТО-3 у всіх видах поточного ремонту і містить в собі: - дворазове протирання унітазу йоршем а раковини і водопостачального крану ручок дверей туалетів вологою ганчіркою з використанням миюче-чистяще-дезінфікуючих засобів з подальшим промиванням чистою водою;
- зрошення стін туалетів на висоту 1,5 м і підлоги туалетів розчинами хлорних препаратів із подальшим промиванням чистою водою при наявності розпилювача ;
- протирання стін туалетів на висоту 1 5 м від підлоги ганчіркою змоченою теплим розчином миюче-дезінфікуючого засобу і миття підлоги туалету таким же розчином.
В приміському поїзді МАЮТЬ БУТИ ЧИСТІ ТА ПРОЗОРІ ВІКНА. Виділив це спеціально великими та жирними буквами, бо як правило це чисті та прозорі вікна в наших приміських поїздах — фантастика. Теоретично, чисті туалети з водою я бачив (Київ-Гребінка, наприклад),тепло в поїзді також(Прилуки-Гребінка). Але щоб чисті вікна...хммм. Особливо образливо, коли ти купуєш квиток з Франківська до Рахова, щоб помилуватись краєвидами, а замість цього бачиш якийсь незрозумілий малюнок з бруду на вікні — одразу ж пропадає настрій.
При ТО-2, яке відбувається щоденно - має проводитись зовнішнє вологе обмивання кузовів, миття вікон та дверей вагонів та очищення вікон та дверей як із зовнішньої так із внутрішньої сторони.
Звідки ця інформація?
5.2.3. При технічному обслуговуванні ТО-2 в моторвагонному локомотивному депо проводиться щоденне вологе прибирання при якому виконується:
- очищення вікон та дверей як із зовнішньої так із внутрішньої сторони;
...
- протирання диванів стін багажних полиць карнизів ручок дверей поручнів наличників миюче-дезінфікуючими засобами;
- зовнішнє обмивання кузовів миття вікон та дверей.
5.2.4. В терміни проведення технічного обслуговування за режимом поточного вологого прибирання ТО-3 додатково до вказаних видів прибирання проводиться:
- миття підлоги пасажирських салонів тамбурів службових приміщень гарячою водою з миючими засобами;
- очищення вікон та дверей як із зовнішнього так із внутрішнього боку; .....
Тепер трошки не про санітарний стан…
В кожному вагоні є система переговору, де великими літерами написано «МИЛИЦИЯ», але як часто буває - нас і тут обманюють. Замість міліціонера ви поговорите з машиністом, який може викликати поліцію на найближчій станції. Також ви його можете попросити включити опалення або вентиляцію у вагоні або ж передати диспечеру, щоб затримали електричку на яку ви пересідаєте. Також у вас є можливість просто поговорити про життя з машиністом.
Куріння в тамбурах, розпивання алкоголю – це заборонено, але це компетенція поліції. Так як транспортної поліції зараз немає, то ніхто не ходить по поїздах у пошуках порушників. Є два варіанта ваших дій, які ви можете використати для боротьби з даним явищем:
Робити звернення через Урядовий контакт-центр, щоб поліція проводила рейди та притягувала порушників до відповідальності;
Знімати відео порушень і на станції прибуття підходити до поліцейських і просити притягти порушника до відповідальності.
З торгівлею у вагонах схема ваших дій є аналогічною, як і у випадку куріння в тамбурах.
Велосипеди в приміських поїздах
Якщо велосипед провозиться в розібраному вигляді та його розміри за сумою трьох вимірів не перевищують 200 см та вага не більше 36 кг, перевезення не оплачується. У випадку перевищення норми – пасажир має сплатити половину вартості повного квитка та перевозити у тамбурі поїзда або виділених для цього місцях.
Звідки ця інформація?
Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом:
15.5 Дозволяється перевозити при собі за рахунок норми ручної поклажі пасажира дитячі коляски, велосипеди в розібраному та впакованому стані (не більше одного) та інші речі, які за своїми розмірами можуть бути розташовані у вагоні на місцях, призначених для ручної поклажі.
15.1. До ручної поклажі належать предмети і речі незалежно від виду упакування, що легко переносяться і за своїми розмірами без труднощів розміщаються у вагонах на місцях, що призначені для розміщення ручної поклажі. Кожний пасажир має право безплатно перевозити з собою у вагоні ручну поклажу вагою до 36 кг на повний, пільговий, дитячий, у тому числі безплатний проїзний документ, якщо її розмір за сумою трьох вимірів не перевищує 200 см.
34.8. Вартість перевезення великих і малих собак (крім однієї особини), кімнатних тварин, кімнатних декоративних птахів та свійської птиці (крім одного ящика, корзини чи клітки), а також велосипедів становить половину вартості проїзду дорослого пасажира за кожну особину чи місце.
35.3. Перевезення велосипедів у приміському сполученні здійснюється у тамбурі поїзда або виділених для цього місцях з оплатою перевезення.
Куди скаржитись?
Гарячі лінії УЗ:
Відео порушень варто заливати на файлообмінник і додавати посилання в текст звернення.
З питань обслуговування на залізничному транспорті: на «гарячу» лінію Укрзалізниці Якість та сервіс: тел.0-800-50-3111 чи на е-mаil: [email protected]
З питань правопорушень з боку залізничників: на гарячу лінію Укрзалізниці Стоп-корупція: тел.0-800-50-3222 чи на е-mаil: [email protected].
Звернення до УЗ можна залишити тут.
Також за санітарні норми відповідає новостворена Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в яку увійшло як Санепідемстанція, так і Держспоживінспекція, тому під час звернення на урядовий контакт-центр перше слово має бути «Держпродспоживслужба» або надсилати звернення електронним листом на електронну скриньку що вказана на сайті.
Що з цих правил залишатиметься фантастикою, а що реальністю – залежить від кожного з нас!
Любіть Україну та подорожуйте залізницею!