ГлавнаяБлогиБлог Николая Мельника

Політична консерва ціною в мільйони гривень

Прикриваючись західним досвідом та прогресивними світовими практиками наші євроінтегратори забувають, що Україна зі своїми сталими практиками розпилу держбюджету, неефективністю влади та кумівством більше схожа на Папуа Нову-Гвінею часів її відкриття європейцями, аніж на цивілізовану європейську державу.

Фото: Макс Требухов

Але факт є факт, і всім нам слід змиритись, що надалі, проекти, які політичними можна назвати тільки попередньо обкурившись марихуаною, будуть фінансуватися із нашої з Вами кишені.

А якщо так то дозволю собі проаналізувати, яким чином це буде відбуватись.

Відтак, відповідно до Закону України право на фінансування з державного бюджету мають право всі політичні партії, якщо на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України її виборчий список кандидатів у народні депутати у загальнодержавному виборчому окрузі отримав не менше 2 відсотків дійсних голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному виборчому окрузі. Для порівняння в Німеччині партії достатньо набрати 0,5 відсотка голосів на виборах в Бундестаг, для отримання з федеративного бюджету

Тобто не впливають на розмір державного фінансування результати політичних партій на місцевих та/або президентських виборах.

На що не може направлятись державне фінансування:

- на участь у виборах народних депутатів України;

- на участь у виборах Президента України;

- на участь у місцевих виборах;

У той же час політичним партіям, будуть відшкодовуватись витрати пов'язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час чергових та позачергових виборів народних депутатів України, але тільки у разі обрання їх кандидатів народними депутатами України.

Розмір фінансування:

Розмір фінансування залежить саме від кількості виборців, які віддали свій голос за партію у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України.

 За кожний такий голос партія отримає дві сотих розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів Державного бюджету України,

Якщо ж партія подолає 5%- бар’єр, то вона додатково отримує право на відшкодування витрат пов’язаних з фінансуванням їхньої передвиборчої компанії.

Партія отримає 90% належного фінансування з державного бюджету, якщо не дотримана гендерна квота, тобто за результатами останніх чергових чи позачергових виборів народних депутатів України кількість представників однієї статі серед обраних від відповідних партій народних депутатів України, перевищує дві третини від загальної кількості народних депутатів України. І відповідно отримає повне фінансування, якщо гендерна квота дотримана.

Звертає на себе увагу той факт, що гендерна квота вираховується відповідно до «обраних від відповідних партій народних депутатів України». Відповідно партії, які не пройшли в Парламент отримують лише 90 відсотків фінансування з державного бюджету.

ПРИКЛАД

Якщо б вибори відбудуться у 2016 році, то за кожний голос партія отримає (1218грн. х 0,02 =) 24,36 грн.

Якщо партія набрала більше двох але менше п’яти відсотків голосів, то вона отримає 90% фінансування з державного бюджету. В абсолютних цифрах це мінімум 9 млн.грн.

Якщо ж партія долає 5% бар’єр, то розмір її фінансування буде становити мінімум 20 млн.грн., без дотримання «гендерної квоти», а також їй буде компенсовано всі витрати на передвиборну компанію. Нагадаю, що партія «Батьківщина» на позачергових виборах народних депутатів України 2014р. витратила 109,4 млн.грн.

Разом з тим, фінансувати політичні партії можуть і фізичні особи (для них обмеження складає максимум 100 мінімальних заробітних плат ), і юридичні (для них обмеження у 400 мінімальних заробітних плат).

Рішення про фінансування:

Рішення про надання політичній партії державного фінансування її статутної діяльності або про відмову у наданні такого фінансування приймається Національним агентством з питань запобігання корупції. Слід тільки відзначити, що ці повноваження не зовсім корелюються з основною функцією Нацагенства, але законотворцям видніше.

Відповідно до перехідних положень законопроекту, фінансування партій почнеться із 01 січня 2017 року.

Якщо ж говорити не про букву, а про дух закону, то можна із твердістю сказати, що діюча влада зробила усе від неї залежне аби продовжити шлях консервації існуючої системи. Владна кліка, завдяки цьому закону зможе, нарешті, перекласти тягар фінансування свої політичних проектів на державу. Політичні сили, які будуть позбавлені олігархічної ласки, приречені знаходитись в андеграунді політичного процесу, адже набрати необхідні два відсотки голосів на виборах, без фінансових вливань в розмірі 5-10 млн.грн. майже не реально. Основний механізм, який би дозволив урівняти політичні сили, а саме – встановлення граничного розміру передвиборчого фонду, так і не було встановлено.

Відповідно українці отримали механізм, який буде їм коштувати мінімум 100 млн.грн. на рік та при цьому створить передумови для узурпації наявною владою майбутнього України. З чим всіх і вітаю!

Николай Мельник Николай Мельник , Политический эксперт аналитической группы "Левиафан"
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram