Нагадаю, у позові ми звертали увагу суддів на те, що статут партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність», на підставі якого збирався з’їзд, не містив повноважень членів партії достроково припиняти повноваження народних депутатів. Саме тому під час згаданого засідання з’їзд БПП спочатку вніс зміни до чинного статуту партії, а потім з голосу вніс питання про позбавлення М. Томенка депутатського мандату і ухвалив відповідне рішення. Загальновідомо, що, згідно з чинним законодавством, нові зміни до статуту партії стають чинними лише після їхньої реєстрації у Мін’юсті. Відповідну легітимацію новий статут БПП отримав 21 квітня, тоді як рішення про позбавлення депутатського мандату на підставі нових, але не зареєстрованих статутних змін відбулося 25 березня. А тому, на наше переконання, цілком очевидно, що рішення про позбавлення мене депутатського мандату на позачерговому з’їзді партії «Блок Петра Порошенка» на підставі так званого оновленого і не зареєстрованого тоді ще статуту партії є протиправним.
Натомість судді ВАСУ вирішили не брати до уваги процедурні порушення під час позбавлення депутатського мандату і послалися на право вищого керівного органу політичної партії прийняти рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України, обраного від партії, у зв’язку з виходом його із фракції цієї партії, яке передбачене ч.6 статті 81 Конституції України.
З цього рішення суду можна зробити принаймні три цікавих висновки.
По-перше, виходить, що з’їзду БПП навіть не обов’язково було вносити зміни до статуту партії і потім їх реєструвати у Мін’юсті, а просто одразу керуватись прямими нормами Конституції і позбавляти мене мандату.
По-друге, ч.6 ст. 81 Конституції України можна застосовувати частково, не зважаючи на три слова: «у разі невходження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата України із складу такої фракції його повноваження припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій) з дня прийняття такого рішення». Виходить, зовсім не важливо, що закону про імперативний мандат у нас не ухвалено.
І по-третє, ось вам реальні наслідки змін до Конституції в частині правосуддя, коли Президент до 2018 року очолив і судову владу в Україні. Адже зміни до Конституції надали йому право до 31 грудня 2017 року здійснювати утворення, реорганізацію, ліквідацію судів, а також переведення суддів з одного суду до іншого… Виходить, сьогодні судова система України керується Президентом та його Адміністрацією, як і в часи Януковича.
Тому далі ми будемо звертатися вже до Європейського суду з прав людини, щоб європейська судова система виправила ганебний прецедент, коли в Україні за політичну позицію і переконання народного депутата позбавляють мандату!