Поки «нові» посадовці міської адміністрації вкупі зі «старими» чиновниками цими вихідними антуражно саджали дерева у парках Києва, серед мешканців міста піднявся шквал обурення діями нової влади. А викликав його опублікований в Інтернеті проект розпорядження голови Київської міської держадміністрації Володимира Бондаренка про створення постійного ярмарку в Центральному парку культури й відпочинку (тобто, Маріїнському).
Відтепер в одному з найромантичніших парків міста будуть продавати не лише сувеніри, картини, декоративні вироби. Під формулюванням у розпорядженні «інша продукція вітчизняних виробників» може критися все, що завгодно: від м’яса і цибулі до алкоголю і сигарет.
Кияни вважають це рішення намаганням нової влади продовжити підходи попередників різних часів, що загрожували руйнуванням культурного обличчя Києва. І Громадська рада при КМДА не може не погодитися з такою позицією столичних жителів.
Дане рішення голови КМДА нанесе такої ж непоправної шкоди парку, як і розпорядження О. Попова про створення постійної виставки-ярмарку на Володимирській гірці (№ 816 від 30.05.2013 р.). Тоді не лише представники багатьох громадських організацій активно виступили проти захаращення легендарної гірки, заявивши, що ініціатива влади знищить християнську святиню світового значення. До голови КМДА зверталася навіть Шевченківська районна адміністрація щодо неправомірності такого розпорядження.
Сувенірний базар у Києві здобув своє традиційне місце на Андріївському узвозі, а Володимирська гірка та Центральний парк мають залишатися вільними від такого типу комерції. Навпаки, вони мають розвиватися в якості святих та духовних місць, а не як торгівельний та ярмарковий майданчик з відповідною інфраструктурою.
Обидва згадані парки − пам’ятки садово-паркового мистецтва, які створені з метою збереження насаджень. Їх заповідним режимом передбачено заборону підприємницької та господарської діяльності без попереднього погодження з місцевим природоохоронним органом та використання земельних ділянок парку під будь-яке будівництво, сади і городи, та розміщення торгових рундуків, кіосків, наметів, тентів і рекламних щитів.
Владні рішення про торгівлю на території пам’яток садово-паркового мистецтва суперечать принципам розвитку садово-паркових комплексів, демонструють низьку культуру управління такими об’єктами. На алеях всесвітньо відомих палацо-паркових комплексів − Версальський парк, Люксембурзький сад, королівські парки Лондону, парк Сан-Суссі та інші − торгівля не проводиться, хоча ці об’єкти не мають такого сакрального значення, як київські гори.
Особливо цинічним є те, що рішення про ярмарки у нас обґрунтовують законом «Про природно-заповідний фонд України» та іншими нормативними актами, покликаними − навпаки − захищати культурні надбання. Організація ярмарку потягне за собою встановлення численних кіосків із їжею та напоями, біотуалетів, сміттєвих контейнерів.
Таким чином, відтепер прекрасній панорамі Володимирської гірки і Маріїнського парку загрожують не лише зсуви ґрунту, а й бізнес-інтереси, що вже руйнують столітні традиції історичного Києва.
До того ж, парк перед Верховною Радою України зовсім недавно став місцем трагічних подій. Нам належить осмислити їх і пам’ятати. Тож така поспішність із встановленням торгівельних яток викликає у киян великі сумніви щодо наявності в осіб, які отримали відповідальні посади, поваги до людських втрат і демократичних здобутків Євромайдану.
З метою збереження Володимирської гірки та «Маріїнки», Громадська рада при КМДА звертається до голови КМДА Володимира Бондаренка відмінити такі розпорядження і налагодити більш системну роботу з охорони унікальних київських парків.
І наостанок. Інформація про рішення міської влади щодо знищення Маріїнського парку стала відома киянам не з офіційних джерел, а з повідомлення одного з депутатів міської ради на своїй сторінці у соціальних мережах.
Навряд чи кияни побачать це розпорядження на офіційному веб-сайті КМДА. Адже в останні місяці міська адміністрація працює у безпрецедентно закритому режимі, порушуючи всі існуючі Закони України та нормативно-правові акти. Станом на 21.03.2014 р. опубліковано розпорядження № 275, а всього їх оприлюднено − лише 154 (тобто, 56%).
Ми добре розуміємо, що розпорядження, про які ми тут говоримо, зачіпляють інтереси усіх киян і мають суспільно важливе значення. Їх підписання Головою КМДА неможливе без попереднього публічного громадського обговорення, згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 996.
Проте, замість організації публічного обговорення, Департаменту суспільних комунікацій КМДА доручено вже по факту поінформувати мешканців столиці про проведення таких ярмарків.