Контент музею має створювати громада. Культурна децентралізація: як я змінюю своє місто

В рамках проекту Культурно-освітньої Академії Гете Інституту культурні діячі з усіх куточків України протягом трьох місяців разом працюють над можливими ініціативами з розвитку культури на переферії. Спеціально для lb.ua вони розповідають, як і що роблять, щоб змінити свої міста вже сьогодні.

Тетяна Пилипчук (Харків)

Фото: Надано автором

Я працюю у Харківському літературному музеї. Проект Гьоте Інститута надихнув мене на проведення науково-практичної конференції у Харкові під назвою «Культ чи культура». Ми хочемо подивитись, якою має бути роль музеїв у суспільстві, що змінюється. Адже це такі заклади культури, які мають фіксувати все, що відбувається сьогодні: всі ці зміни для того, щоб через 10,20,30 років можна було зробити виставку про те, що відбувається сьогодні. Але, можливо, музеї – це не тільки фіксатори цих змін, можливо, музеї можуть стати майданчиком для суспільного діалогу, де ці зміни обговорюються. Так, щоб ті хлопчики, які колись грались в войнушки, а зараз взяли зброю в руки – може, музеї мали б стати платформами для того, щоб такі світоглядні баталії відбувались тільки в музеях і відбувався якийсь пошук спільних точок перетину цінностей, які б об'єднували всіх. Тому ми ініціювали таку конференцію.

Зараз на воркшопах Гьоте Інституту ми дійшли висновку, що потрібно продовжувати, що потрібно показати, що музеї зараз можуть працювати на засадах партиципації. Зараз це дуже популярно – партиціпаційний музей. Власне, це розглядають, як нову форму музейної діяльності, коли музей не дає готові рішення, а музей є лише одним з голосів в діалозі над якоюсь суспільною проблемою, який проводить громада на площадці музею. Умовно кажучи, що контент створює не музей, а громада разом з музеєм в музеї. Ми навіть так кажемо: раніше ми були музеєм “тут Вам розкажуть”, а тепер ми стали музеєм “тут Вас почують” . В нас вже є поодинокі партиціпаційні виставки, але не всі це сприймають, культура ще не сформована.

Фото: Надано автором

В усьому світі є три головні тренди розвитку культурного середовища: це культурна освіта, культурний туризм і креативні індустрії. І розвивати ці напрямки важливо як на рівні великих міст, так і на провінційному рівні. Візьмемо, наприклад, музей: для того, щоб він став культурною платформою, потрібно перестати бачити його просто як місце, де зберігаються експонати, і перетворити на осередок культури, який генерує культурні ініціативи, проводить заходи, закликає людей до діалогу і таким чином впливає на розвиток культурного середовища регіону.

Культурно-освітня академія Культурно-освітня академія , Блог проекту Гете-інституту "Культурно-освітня академія"
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram