В ході зустрічі обговорювались найбільш гострі протиріччя та неузгодженості у законодавстві, у сфері захисту прав та інтересів дітей, що почали проявлятися після набуття чинності черговим пакетом змін до законодавства в рамках проекту мінюсту «Чужих дітей не буває». Питання посилення тиску при стягненні аліментів, контроль цільового використання коштів сплачених на утримання дитини, виїзд дитини за кордон, усунення перешкод у спілкування з дитиною тим з батьків, хто проживає окремо, відповідальність за невиконання чи неналежне виконання батьківських обов’язків – ці та інші питання наразі є надзвичайно гострими, актуальними для суспільства та потребують активної участі відповідних державних та муніципальних органів для забезпечення якнайкращих інтересів дитини.
Треба віддати належне – представники органів державної влади, зокрема, обласного управління юстиції, принаймні, демонстрували готовність почути громадськість – простих батьків, що прийшли на зустріч щоб прояснити для себе найбільш гострі питання.
Питань було і справді багато. Адже сфера сімейного права та спори що пов’язані з «опікою», є найбільш складною та болючою, як для юристів так і, особливо, для батьків, що в період спору знаходяться, фактично, в стані «війни» один з одним та з усіма задіяними органами.
Окрім активістів громадської організації «Батько Має Право», дискусією зацікавилися і інші батьки, що мають проблеми із захистом прав власних дітей, представники інших громадських організацій, правозахисники та численні небайдужі громадяни. З боку ГО було заявлено ряд законодавчих ініціатив, з якими організаціє має намір виступати найближчим часом. Це найбільш наболілі та очікувані зміни, що покликані вдосконалити систему органів опіки у сфері найбільш ефективного захисту дітей, зокрема:
• посилення відповідальності за невиконання батьківських обов’язків
• посилення відповідальність за вчинення перешкод у спілкуванні з дитиною
• відлагодження системи виконавчих проваджень
Однією з ініціатив є — запровадження механізму вилучення дітей з проблемних сімей, у разі наявності спору щодо участі у вихованні дитини, чи визначення місця проживання (так звані спори щодо «опіки» над дитиною з боку одного з батьків) до вирішення суперечностей між батьками. Цей неоднозначний механізм, оснований на найбільш вдалому та відточеному досвіді ряду країн Заходу і є часто єдиним та найбільш швидким і ефективним способом посадити сторони спору «за стіл перемовин» та змусити почути одне одного.
Ще однією, запропонованою суспільству для обговорення, новаторською пропозицією є запровадження механізму автоматичного (одночасного) вирішення питань місця проживання, участі у вихованні та стягнення аліментів, після розлучення батьків. Дана норма покликана розгрузити суди, органи опіки, виконавчі служби та сприяти уникненню «сюрпризів» для сторін колишнього подружжя. Усні чи навіть письмові домовленості часто просто не виконуються. І навіть маючи «мирову угоду» одного з батьків часто чекає не дуже приємний «сюрприз» у вигляді судового позову про аліменти, визначення місця проживання дитини чи участі у вихованні. Маючи в законі норму про одночасне вирішення цих питань, можна позбавити учасників спору багатьох зайвих неприємностей та вберегти дитину від додаткового стресу у майбутньому.
ГО «Батько Має Право» вже має досвід в підготовці, обговоренні та внесенні до прийняття парламентом законів, спрямованих на забезпечення прав дітей. Зокрема, за безпосередньої участі організації відбувалася підготовка альтернативного законопроекту, що мав стати інструментом посилення та вдосконалення законодавства у сфері рівності прав батьків та захисту інтересів дітей. Також, за участі ГО, відбувалися обговорення прийнятого законопроекту у Комітетах Верховної Ради та внесення поправок до нього.
До речі, досить поширеним тлумаченням поняття «опіка» є визначення, що застосовується законодавчою системою США. Зокрема, під поняттям «опіка» зазвичай розуміють усі дії, спрямовані на фізичну охорону дитини, забезпечення її прав, збереження її життя та здоров’я. Натомість, в законодавстві України, опіка визначається, як нагляд, піклування, що встановлюється над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування.
Однією з особливостей діалогу у Харкові була відсутність за заході представників міського Управління служб у справах дітей. Повна незацікавленість місцевих органів опіки та служб захисту дітей у вирішенні проблем, стала причиною створення складної ситуації з дотриманням прав дітей у місті. Свій внесок до погіршення ситуації також робить комплектація штату служб у справах дітей співробітниками низької компетенції та нехтування Конституції України, Сімейного кодексу та законодавства в цілому з боку, як рядових працівників, так і з боку керівництва міських органів «захисту дітей». Ситуація, на жаль, не виняткова і аналогічні проблеми, ігнор та некомпетентність можна зустріти у будь-якому місті, районі та області України.
В цілому, після проведеного заходу, залишилось досить неоднозначні відчуття. З одного боку, органи держави йдуть на контакт, принаймні, демонструють інтерес до піднятих складних питань, що турбують багатьох, а з іншого – є розуміння того, що ми знаходимося на самому початку боротьби. Не додає оптимізму також і усвідомлення того, що на рівні муніципальної влади проблеми дітей так і залишаються в пріоритеті лише відповідальних батьків, які, на разі, практично позбавлені підтримки і розуміння з боку влади міста.
Та в будь-якому випадку вже зараз є впевненість в тому, що ми стоїмо на вірному шляху і заради власних дітей маємо пройти його та створити спільними зусиллями належну систему захисту дітей.
Ігор Бернадін
Координатор громадської організації "Батько Має Право" по Харкову і області