АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА
1. Правовий статус приміщень для здійснення торгівлі та надання послуг
Кіоски та павільйони з продажу товарів та надання послуг прийнято називати МАФами. Натомість чинне законодавство оперує двома визначеннями – «малі архітектурні форми» та «тимчасові споруди» (далі за текстом – МАФ та ТС).
ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV визначає, що МАФ - це елемент декоративного чи іншого оснащення об'єкта благоустрою. До МАФів віднесено: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки і колони; вуличні вази, вазони і амфори; декоративні та ігрові скульптура; вуличні меблі; сходи, балюстради; паркові містки; інформаційні стенди, а також інші елементи благоустрою, визначені законодавством.
ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-IV ТС торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. ТС може бути лише: тимчасовою, одноповерховою, із полегшених конструкцій та без улаштування фундаменту.
Оскільки законодавство не дає точного розуміння щодо співвідношення понять МАФи та ТС, та виходячи с того що перелік видів МАФів не є вичерпним логічним вбачається, що ТС є одним із видів МАФів, як вид призначений для здійснення саме підприємницької діяльності.
2. Законодавче регулювання порядку встановлення МАФів та ТС
МАФи (починаємо саме з них, оскільки вище ми дійшли висновку, що ТС є різновидом МАФів)
2.1. Законодавче регулювання порядку встановлення МАФів. ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» визначає, що в селах, селищах та містах мають бути прийняті Правила благоустрою території населеного пункту. Розробляються відповідні правила на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту, які на сьогоднішній день так і не затверджені. Тим не менше рішенням від 25.12.2008 року N 1051/1051 було затверджено Правила благоустрою міста Києва. Цими правилами встановлено, що розміщувати елементи благоустрою, якими відповідно є і МАФи та ТС, дозволяється тільки на підставі проектно-дозвільної документації. Слід зазначити, що поняття МАФів та ТС в заначених правилах фактично змішане. Окрім того слід звернути увагу, що зазначені Правила регулюють лише загальні вимоги щодо розміщення МАФів/ТС не визначаючи при цьому види дозвільних документів на встановлення МАФів/ТС та власне процедуру отримання таких дозвільних документів (тобто ці питання мають бути врегульовані іншими нормативно-правовими актами).
2.2. Законодавче регулювання порядку встановлення ТС. На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 р. було затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності. Власне цей і є спеціальним документом, що визначає механізм розміщення тимчасових приміщень для провадження підприємницької діяльності. Згідно зазначеного Порядку підставою для розміщення підприємцем ТС є паспорт прив’язки. За видами Порядок розрізняє стаціонарні ТС, пересувні ТС та типові ТС. Розміщення ТС можливе відповідно до комплексної схеми розміщення ТС, яка в свою чергу затверджується рішенням сільської, селищної, міської ради.
3. Спроби врегулювання порядку встановлення МАФів та ТС в м. Києві
3.1. Відповідно до розпорядження Київ держадміністрації від 26.02.98 р. N 400 «Про порядок розміщення малих архітектурних форм та об'єктів зовнішньої реклами у м. Києві» та Рішенням Київради від 8 червня 2000 року N 164/885 «Про передачу окремих повноважень районним в м. Києві радам з питань регулювання земельних відносин» повноваження щодо видачі дозволів на встановлення МАФів/ТС були передані до райдержадміністрацій м. Києва. Кожна райрада мала право видавати дозволи на встановлення МАФів в власному районі, за виключенням переліку вулиць наведеному у додатку 6 до розпорядження КМДА від 26.02.98 р. N 400 - рішення приймалось міжвідомчою комісією. Як такого плану розміщення не існувало.
3.2. Практика видачі дозволів райдержадміністраціями була ліквідована в 2009 р. Так 21.05.2009 р. Київрадою було затверджено «Положення про порядок розміщення тимчасових споруд у м. Києві» (рішення № 462/1518 від 21.05.2009р.). Попри критику з боку підприємців, головним чином через запровадження єдиного оператора з розміщення ТС, зазначений документ мав низку переваг і комплексний підхід до вирішення проблеми встановлення ТС. Положення зокрема передбачало що:
- створення єдиної електронної бази даних ТС (тобто передбачалось створення зведеного масиву інформації з вільним доступом по кількості ТС в місті, їх функціональному призначенню, місцю та терміну розміщення);
- створення комплексної схеми розміщення ТС – містобудівний документ від якого відштовхувалось управління містобудування та архітектури при наданні висновку щодо можливості розміщення ТС (тобто схема мала слугувати таким собі запобіжником хаотичному розміщенню ТС);
- створення паспортів вулиць – документ, який мав регламентувати поміж іншого питання благоустрою та розміщення ТС на кожній конкретній вулиці;
- правовою підставою для встановлення ТС був ордер на розміщення ТС;
- для отримання ордеру власник ТС був зобов’язаний попередньо вирішити питання щодо правомірного користування земельною ділянкою в порядку передбаченому Земельним Кодексом (окрім того саме Положення серед шляхів вирішення цієї проблеми пропонувало укладання договорів особистого сервітуту);
- видача документів для вставлення ТС здійснювалась через єдиний дозвільний центр (принаймні так планувалось).
3.3. Рішенням Київради від 26.01.2012 р. № 2/7339 процедура функціонування ТС була змінена - підприємців було зобов’язано укласти договори про сплату пайової участі в утриманні об’єктів благоустрою м. Києва та сплатити пайові внески до 01.09.2012 р. При цьому п. 10 вказаного рішення було фактично відмінено процедуру видачі ордерів на розміщення ТС, так як рішення № 462/1518 від 21.05.2009р. залишалось чинним в частині, що не суперечила рішенню від 26.01.2012 р. Підприємцям що укладали договори на пайову участь надавалось право функціонування ТС до 01.01.2013 р. Таке право, за умови укладення договорів про сплату пайової участі в утриманні об’єктів благоустрою та сплати пайового внеску, було продовжено рішенням Київради від 28.02.2013 р. № 97/9154 до 28.02.2013 р. Починаючи з 01.01.2014 р. договори про сплату пайової участі в утриманні об’єктів благоустрою з СПД не укладались.
4. Поточна ситуація щодо функціонування МАФів/ТС
Таким чином доводиться констатувати, що не дивлячись на діючий Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджений наказом Мінрегіонрозвитку № 244 від 21.10.2011 р. встановлена ним процедура функціонування ТС в м. Києві фактично ігнорується, а питання встановлення та функціонування МАФів/ТС здійснюється в ручному режимі (шляхом прийняття ситуативних рішень щодо укладання договорів про пайову участь) принаймні впродовж 2012-2013 років. Ордери протягом 2012-2014 років не видаються, відведення земельних ділянок на умовах визначених законодавством під МАФи/ТС не здійснювалось, що власне в усних коментарях підтверджують спеціалісти Департаменту архітектури та містобудування.
Тим не менше слід звернути увагу, що на виконання власних рішень Київрадою 13.12.2013 р. було затверджено Комплексну схему розміщення ТС (рішення Київради № 2251) – можна ознайомитись за посиланням. На даний час рішенням від 16.04.2014 р. № 445 дія Комплексної схеми призупинена.
5. Пропозиції
Оскільки на даний момент є чинні нормативно-правові документи, що регламентують роботу ТС, в тому числі і Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджений наказом Мінрегіонрозвитку № 244 від 21.10.2011 р., то виглядає логічним розробити:
1) проект тимчасового рішення Київради щодо накладення мораторію на встановлення ТС, порядку здійснення інвентаризації ТС, вимог щодо безумовних заборон на розміщення ТС на відповідних ділянках міста, виділення коштів з міського бюджету на демонтаж ТС, що потраплять під безумовну заборону;
2) проект рішення Київради на виконання наказу Мінрегіонрозвитку № 244 від 21.10.2011 р. (за основу можна взяти Положення про порядок розміщення тимчасових споруд у м. Києві - рішення № 462/1518 від 21.05.2009р., а також Комплексну схему розміщення ТС - рішення Київради № 2251). Таке рішення повинно передбачити поміж іншого:
- створення загальноміської схеми розміщення ТС з обов’язковим створенням паспорту кожної вулиці;
- встановлення вичерпного переліку дозвільних документів для встановлення та функціонування ТС (з обов’язковим вирішенням питання відведення земельної ділянки);
- видача дозвільних документів за принципом єдиного вікна;
- встановлення єдиних стандартів ТС;
- встановлення довгого терміну дії дозвільних документів на ТС з переважним правом їх пролонгації;
- встановлення чіткої процедури щодо демонтажу ТС (в випадках передбачених законодавством) за рахунок власника ТС, а також можливість демонтажу за рахунок коштів міста (за відсутності коштів власника ТС) з подальшим продажем ТС на публічних торгах та відшкодуванням затрат бюджету міста.