Газ іде у відрив
Остання семиденка на ринку нафтопродуктів України відзначалася суттєвим ростом роздрібних цін на скраплений пропан-бутан, що використовується у якості автомобільного палива. Однак, з огляду на фактичну монополізацію даного ринку, тижневе підвищення цін на 4,58% виглядає елементарним вирівнюванням диспаритету між цінами на газ та бензин в умовах майже 20% росту з початку року цін на нафту на світових ринках. Середня вартість літра пропан-бутану нині складає 6,01 грн, а на деяких заправках доходить і до 6,20 грн., що на 1 грн. більше ніж тиждень тому.
Зважаючи ж на те, що основними споживачами пропан-бутану в Україні є автоперевізники (громадський транспорт, таксі, доставка товарів тощо), на найближчу перспективу впевнено можна прогнозувати здорожчання усіх видів товарів і послуг на внутрішньому ринку.
Продовжилося зростання цін і на інші види палива. Так, дизель подорожчав за тиждень на 1,64% - до 9,93 грн./л, низькооктановий бензин А-80 – на 1,55% - до 9,75 грн./л. Роздрібні ціни на А-92-й зросли ще на 1,36% й складають 10,29 грн./л. А-95-й подорожчав у роздробі на 1,43% й пропонується у середньому по 10,59 грн./л. При цьому А-95 євро можна придбати по 11,60 грн./л, що на 1,00% більше ніж тиждень тому.
Паніка у кабінетах на Печерських пагорбах
В ситуації що склалася як ніколи опукло проявилася недолугість урядової машини й відсутність дієвого впливу на ринок нафтопродуктів. Нафта на світових торгових майданчиках дорожчає з початку року. Експерти паливного ринку фактично з другої декади січня говорили про однозначну перспективу росту цін на нафтопродукти в Україні, а керівництво профільного міністерства прокинулося лише у березні. При цьому й досі немає узгоджених механізмів вирівнювання ситуації.
Більше того, в найближчому майбутньому на ринку може скластися дефіцити палива. Через високу залежність від імпорту українські роздрібні мережі надзвичайно чутливі до підвищення вартості нафтопродуктів у світі. На українському ринку практично зупинилася переробка, а, отже, немає й запасів нафтопродуктів, - зазначає виконавчий директор «ТНК-ВР Комерс» Володимир Жмак.
Незважаючи на всі обіцянки влади тимчасово знизити акцизи на бензин, щоби під час посівної загальмувати ріст цін, цього поки не відбулося. Як говорять експерти, якби уряд згадав торішній досвід, то з легкістю можна було б знизити ціни на гривню, а то й півтори, тимчасово зменшивши акцизи на бензин. Адже в собівартості палива частка податків становить 35% для бензинів і 22% для дизпалива. Якщо перевести це в абсолютні цифри, то виходить, що з кожного літра бензину близько 4 гривень іде у вигляді відрахувань у бюджет.
Однак, на минулому тижні на зниження акцизів урядовці не погодилися. «Було ухвалене рішення шукати якісь інші варіанти», - пояснив журналістам заступник міністра енергетики й вугільної промисловості України Володимир Макуха. Серед «інших варіантів» - звільнення від ПДВ за пропозицією очільника Кабміну імпорту в Україну близько 1 мільйона тонн нафти для вітчизняних НПЗ. За словами М. Азарова, такі заходи повинні вводитися тимчасово, «поки буде зберігатися аномально висока ціна на нафту».
Тут доречно зауважити, що втрати бюджету від «пільгової» нафти й зниження акцизів практично однакові, а ціна питання – орієнтовно 1,5 млрд. грн. Разом з тим, уряд вже має досвід давальницької переробки нафти – бензин і дизель, отримані за такою схемою із-за високої собівартості не знаходить належного попиту до цього часу. Закуповувати нафту на піку її вартості просто не розумно. А от податкове послаблення принесло б фактично миттєвий результат.
У боротьбі за якість
Без сумніву основним питанням, яке обговорюється сьогодні на ринку нафтопродуктів України є анулювання наказом Мінекономрозвитку №327 від 15 березня ц.р. реєстрації технічних умов на брендове паливо. Обґрунтування даного кроку доволі суперечливе – бажання забезпечити підвищення якості палива, що пропонується на українських заправках.
Так, відповідно до наказу міністерства, вісім державних науково-виробничих центрів стандартизації, метрології й сертифікації зобов'язані в одноденний (!) строк, від дня введення в дію наказу, анулювати реєстрацію ряду технічних умов на нафтопродукти.
Прикметно, що у перелік техумов, дія яких припиняється, потрапили не тільки ті, які відповідають старим стандартам якості нафтопродуктів ДСТУ 4063-2001 «Бензини автомобільні» і ДСТУ 3868-99 «Паливо дизельне», але й техумови на випуск бензину й дизпалива поліпшеної якості, або так звані фірмові бензини, що відповідають новим стандартам якості ДСТУ 4839:2007 «Бензини автомобільні підвищеного якості» і ДСТУ 4840:2007 «Паливо дизельне підвищеного якості».
Таким чином, крім компонентів бензину й дизельного палива, у прикладений до документа перелік з 42 найменувань потрапили бензин марок «ЭКТО» (мережа «Лукойл»), Pulls («ОККО»), Pulsar («ТНК»), Ultіmate (ВР), Energy («Укртатнафта»), 95 UA стандарт («КЛО»), дизельне паливо Ventus Dіesel, Energy- Євро й Formula Dіesel.
Однак, як зазначає заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев, наведений у додатку до наказу перелік не охоплює всього спектра товарних нафтопродуктів і їх компонентів, вироблених і/або реалізованих в Україні по технічних умовах. Це може свідчити про вибірковий підхід міністерства до суб'єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність на ринку нафти й нафтопродуктів.
Таким чином, спірні й неузгоджені дії окремих органів виконавчої влади не тільки не сприяють розв'язанню комплексної проблеми якості, але й здатні дискредитувати потуги урядовців створити в Україні ефективну систему захисту прав усіх учасників паливного ринку - від виробників до споживачів.