Об'єднання довкола сильного лідера вимагав інстинкт самозбереження. Можливо у 2014-ому ми не усвідомлювали, але тоді фактично втрачали країну. Зруйнована армія, пограбований бюджет помножений на біль від втрат на Майдані і страх перед озброєною агресією. На казначейському рахунку практично нулі. Силові структури майже не визнають нову владу. Київ без міліції кілька тижнів. В Криму і на Донбасі тисячі зрадників міліціонерів, військових, СБУшників переходять на бік ворога.
Ми вже забулися, бо пам'ять нормальних людей відмовляється пам'ятати лихе, але 8 березня 2014 року нам пообіцяли російські танки на Хрещатику. А відідраний з м'ясом і приватною власністю десятків тисяч українців Крим? А перші десятки тисяч дезорієнтованих біженців? А черги в банки, щоб забрати гроші і військові, які не мали не тільки кевларових шоломів – патронів, коли автомат могло заклинити, а гармата не вистрілити?
Це все було з нами і з нашою країною, яку до сьогодні дехто зневажливо називає "ця країна".
В умовах розгортання війни армія не мала головнокомандувача. Наказів виконувача обов'язки президента слухались через раз. Ззовні країна виглядала також без легітимно обраного керівника. Президент Янукович втік. Прем'єр-міністр Азаров втік. Міністри також втекли. Легітимною в країні залишалась тільки Верховна Рада. Призначений уряд, також був не до кінця повносправним, бо міністра оборони, міністра закордонних справ, голову СБУ і генерального прокурора парламенту мав запропонувати Президент, якого на той час не було.
Країна розвалювалась. На РНБО прийшла Юлія Тимошенко, хоч насправді вона не мала права там бути, і почала переконувати не чинити опір російській агресії у Криму. "Жоден танк не повинен покинути казарми...", – зрештою, їй можна було вибачити страх, тоді всі боялись, хто розумів і бачив раніше, що може зробити справжня відкрита війна з авіацією і ракетними ударами сучасної зброї.
Але виборці вибачити не змогли – Тимошенко не просто програла, вона провалилася настільки, що восени 2014 року її партія ледь-ледь не пройшла 5% бар'єр. І це при тому, що інформація про те засідання РНБО офіційно стала відома аж через рік.
Виборці шукали когось надійнішого і саме тому в такій величезній кількості проголосували за Петра Порошенка. У 2014 році він отримав найбільшу підтримку в історії України, але водночас ми очікували від нього виконання найбільш складних в історії України завдань:
• Відновити територіальну цілісність країни у військовому протистоянні з Росією за умов майже повністю зруйнованої армії;
• Підняти економіку незважаючи на 100-мільярдні витрати на оборону, панічну втечу депозитів з банків, пограбовані золотовалютні запаси країни і загрозу дефолту через борги;
• Зробити країну максимально незалежною від Росії, незважаючи на тісну кооперацію економіки, яка створювалась роками і присутність російського капіталу всередині країни;
• Підписати угоду про асоціацію і вільну торгівлю з ЄС, досягти безвізового режиму, попри півтора мільйони внутрішніх біженців...
І на початку з новообраним президентом у цьому драматичному протистоянні з Росією, за настільки невигідних стартових умов і величезних завдань нам майже вдалося добитися звільнення Донбасу. Кілька десятків тисяч захисників: нечисленні боєздатні залишки ЗСУ, Національна гвардія та добровольчі батальйони з переважно стрілецькою зброєю робили неможливе. Десятки міст та сіл поверталися під контроль України. Наші війська роз'єднали так звані ЛНР та ДНР і вийшли на кордон між Донецьком та Росією, обриваючи поставки бойовикам.
Але в спину вдарила російська армія і на той час у наших військових практично не було шансів. Треба визнати, що незважаючи на технічну військову перевагу ворога більшість героїчно чинили опір, але були розбиті. Після поразки виникла величезна діра по фронту між Донецьком та Маріуполем. Якби Путін наважився тоді пробивати коридор на Крим, або навіть рушити на Київ, всі надії ми б могли покладати тільки на партизанський рух та диверсії.
Ситуація була врятована за рахунок тиску Заходу і тих самих Мінських домовленостей, організованих і підписаних Петром Порошенком. Додам – домовленостей, які настільки дратують нашу опозицію, а ще більше Москву. Бо в результаті російські танки не увійшли в Маріуполь – наступ було зупинено, виникла лінія розмежування.
Немає сенсу переповідати події, свідком яких ми всі стали у наступні 3 роки. Найголовніше, що тепер внутрішньо ми розслабилися. Попустило. Повірили, що Захід буде тримати Путіна на прив'язі, вічно що війна зупинилася і кровить десь на сході, за 800 км від Києва. Виникла ілюзія, що вже мирні часи, а тому українці зайнялися улюбленою справою українців – захоплюючою внутрішньою боротьбою.
Ми знову з болісною насолодою слухаємо критику влади, радісно лютуємо від найменших невдач, не хочемо і не помічаємо очевидні досягнення – ми вже не боїмося за майбутнє своєї країни, а тому з головою поринули у вир політичної боротьби.
І як не парадоксально – цей внутрішній спокій і відсутність страху за свою країну також є результатом роботи вже значно менш популярного, ніж три роки тому, такого нелюбого для опозиції Президента...
Я надто емоційний блогер і часто висловлюю непопулярні думки, тому на цьому суб'єктивний виклад завершую. Просто вдалі викладу факти, які нагадують який величезний шлях ми всі разом пройшли у нашій країні з обраним абсолютною більшістю виборців нашим українським Президентом.
Досягнень справді багато, тому зупинюся лише на двох найголовніших функціях Президента: Головнокомандувача і захисті наших інтересів країни за кордоном.
Відновлення української армії:
• Створено потужне угруповання військ, здатне дати відсіч агресору – три оперативно тактичні угруповання військ – "Луганськ", "Донецьк" та "Маріуполь".
• Для забезпечення заміни військових частин та посилення угруповань створено оперативний резерв Головнокомандувача. Започатковано створення стратегічного резерву, що забезпечить підвищення здатності Збройних Сил вести довготривалі бойові дії.
• Сформовано Об'єднаний оперативний штаб, як міжвидовий і міжвідомчий орган управління, два нових оперативних командування та одне повітряне командування.
• Створено окремий рід військ – Високомобільні десантні війська та окремий рід сил – Сили спеціальних операцій та створено сучасний навчальний центр Сил Спеціальних операцій за стандартами та за підтримки США.
• Відновлено систему територіальної оборони. В особливий період для ведення територіальної оборони передбачено розгортання 23 стрілецьких батальйонів, 1 025 загонів оборони, 457 рот охорони, загальною чисельністю понад 361 тис. осіб...
• Суттєво нарощено бойовий склад Збройних Сил – відповідно до Закону чисельність визначена в кількості до 250 тисяч осіб (починали з кількох тисяч боєздатних підрозділів у 2014 році)
• Протягом 2014-2016 років у запас звільнено понад 156 тис. осіб, яких було призвано по мобілізації у попередні роки.
• За рахунок колишніх "мобілізованих" та для забезпечення швидкого нарощування Збройних Сил створено потужний оперативний резерв, до якого зараховано понад 130 тис. резервістів з бойовим досвідом виконання завдань в зоні АТО, з яких понад 10 тис. офіцерів.
• В рамках виконання Державного оборонного замовлення Збройні Сили отримали: 2 227 од. ОВТ, 1 292 од. стрілецької зброї, 482 540 шт. ракет та боєприпасів. При цьому, об'єм поставленого ОВТ зріс на 35%.
Досягнення у сфері зовнішньої політики і європейської інтеграції
• у 2014 р. – схвалено Резолюцію ГА ООН про територіальну цілісність України (27 березня; підтримали 100 держав-членів ООН):
• забезпечено міжнародне невизнання спроби РФ анексувати Крим, який залишається територією України у межах міжнародно-визнаних кордонів нашої держави
• у 2016 р. – схвалено Резолюцію ГА ООН про права людини в Автономній Республіці Крим та місті Севастополь (19 грудня; підтримали 70 держав-членів ООН)
• У 2014-2017 рр. – забезпечено формування "санкційного фронту" – неофіційної міжнродної коаліції на підтримку України
• З 2014 р. – розгорнуто міжнародну присутність на Донбасі: спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні стала "очима" міжнародного співтовариства, дозволяє моніторити стан виконання, насамперед, безпекового блоку Мінських домовленостей
Судові процеси:
• У 2017 р. – започатковано розгляд у Міжнародному суді ООН справи "Україна проти РФ
• розпочато процес проти РФ в арбітражі з морського права
• У 2016 р. – Міжнародною слідчою групою щодо розслідування збиття літака Малайзійських авіаліній МН-17 встановлено, що падіння літака було спричинене вибухом бойової частини, встановленої на ракеті, випущеної російським зенітно-ракетним комплексом "БУК"
Досягнення у відносинах зі стратегічними партнерами
Польща
- започаткування практичної діяльності ЛИТПОЛУКРБРИГу (спільного литовсько-польсько-українського військового підрозділу) участь УкрПолЛитБриг у навчаннях НАТО Anaconda 2016; участь України у Вишеградській Бойовій тактичній групі Європейського Союзу.
- підписання Спільної декларації Президентів України та Республіки Польща з нагоди 25-річчя відновлення незалежності України.
- укладення Міжурядової українсько-польської Угоди про співробітництво у сфері оборони.
Японія
- Реалізація важливих проектів допомоги:
кредитної угоди щодо проекту модернізації Бортницької станції аерації;
нові інфраструктурні проекти за інвестиційної підтримки Японії (вдосконалення роботи українських ТЕС, спорудження мостового переходу через р. Південний Буг у м. Миколаєві).
- скасування Урядом Японії віз для українських громадян – власників дипломатичних паспортів; початок процесу повної лібералізації візового режиму для громадян України.
Велика Британія
- Розширення британських програм тренування для українських військових (кількість британських військових інструкторів у 2016 р. збільшено до 100 осіб. Загальна кількість підготовлених військових на кінець березня ц.р. становить 5 тис. осіб).
США
- Залучено значний обсяг фінансової допомоги з боку США – Україна отримала кредитні гарантії на загальну суму у 3 млрд. дол. США.
- З початку 2014 року (до травня 2017 року) Україною було отримано безпекову допомоги від США на суму близько 660 млн. дол.
- також за цей період Сполучені Штати надали Україні близько 860 млн. дол. допомоги на проекти гуманітарної, технічної та експертної допомоги.
- за лідируючої ролі США в Україні започатковано та реалізуються програми тренування українських військових, в яких беруть участь військові інструктори з США, Великої Британії, Канади, Литви, Латвії, Польщі та інших країн (в рамках роботи так званої Об'єднаної багатонаціональної групи з підготовки – Україна (JMTG-U).
28 країн-донорів зі Сполученими Штатами на чолі зробили внески у сумі 1 млрд. 417 млн. дол. США до проекту будівництва об'єкту "Укриття" на ЧАЕС, який був відкритий у 2016 році.
Канада
- Укладення Угоди про зону вільної торгівлі з Канадою
- Підписання Угоди про оборонну співпрацю з Канадою
Туреччина
Укладення Угоди про спрощення поїздок громадян (можливість перетину кордону за національними ID-паспортами)
НАТО
- активно працюють шість нових трастових фондів НАТО (1) модернізація системи управління і зв'язку, 2) реформування логістики у Збройних Силах України, 3) підвищення кібербезпеки країни, 4) медична реабілітація 5) соціальна адаптація військовослужбовців, 6) вдосконалення національної системи протимінної діяльності.
- ухвалено "Комплексний пакет допомоги" Україні за підсумками Варшавського саміту НАТО (включає матеріали і практичну допомогу в 40 сферах для зміцнення оборонного потенціалу України та сектору безпеки, охоплює всі програми і проекти, які реалізуються за участі НАТО в Україні, у т.ч. діяльність всіх трастових фондів НАТО для України, роботу радників з держав-членів НАТО тощо).
Європейський Союз:
- безвізовий режим з ЄС стає реальністю з 11 червня 2017 року, водночас запущено переговори щодо лібералізації візових режимів з країнами так званого "білого шенгенського списку" (2016-2017 рр.)
- підписання та очікуване завершення процесу ратифікації Угоди про асоціацію усіма державами-членами ЄС
У 2014 2017 роках Україною від ЄС отримано:
- в рамках трьох програм макрофінансової допомоги ЄС Україні у 2014 – 2017 роках було надано загалом 2,81 млрд.євро;
- в рамках контакту для розбудови держави 355 млн.євро;
- в рамках програм бюджетної підтримки в сферах енергетики, державного управління та регіонального розвитку 92 млн.євро.
Крім того, наразі впроваджується 83 проекти міжнародної технічної допомоги ЄС.
Міжнародна торгівля
- з 1 січня 2016 року вступили в дію положення Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, що передбачають створення поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі;
- динаміка торгівлі з РФ – ЄС (товари і послугами):
з ЄС: у 2014 році – 35,7%; у 2016 році – 39,4%
з РФ: у 2014 році – 21,6%; у 2016 році – 13,8%
- тривають переговори про вільну торгівлю з Ізраїлем та Туреччиною;
Допомога іноземних партнерів та міжнародних фінансових організацій:
Міжнародний валютний фонд
11 березня 2015 року Рада директорів Міжнародного валютного фонду схвалила нову чотирирічну програму Механізм Розширеного Кредитування (Extended Fund Facility – EFF) обсягом (17,5 млрд. дол. США). В рамках цієї програми отримано 4 транші (вперше за час співпраці з МВФ):
- перший транш кредиту обсягом 5 млрд. дол. США надійшов в Україну 13 березня 2015 року;
- другий транш Україна отримала у сумі 1,7 млрд. дол. США 4 серпня 2015 року;
- третій транш у розмірі 1 млрд. дол. США надійшов 16 вересня 2016 року;
- четвертий транш у розмірі близько 1 млрд. дол. США отримано 5 квітня 2017 року.
Загалом у 2014-2017 роках Україна отримала 13,3 млрд.дол.США.
Група Світового банку
За 2014-2017 роки року відбулося збільшення портфелю групи Світового банку у 3 рази, або майже на 4,792 млрд. дол. США. Основне збільшення відбулося за рахунок проектів бюджетної підтримки (2,25 млрд. дол. США), нових інвестиційних проектів було розпочато на суму близько 2,54 млрд. дол. США.
Європейський банк реконструкції та розвитку
У 2014-2016 роках ЄБРР Україні було виділено 2,788 млрд.дол.США. На даний час кількість активних проектів у портфелі ЄБРР 178 на загальну суму 4,064 млрд.дол.США.
Європейський інвестиційний банк
Станом на кінець І кварталу 2017 року спільно з ЄІБ в Україні реалізується 14 проектів на загальну суму 3,056 млрд. євро.