Саме через відсутність чіткої процедури розгляду таких клопотань слідчим суддею суди починаючи з 2015 року почали керуватися різними нормами законодавства. Деякі судді вважали, що їм достатньо повноважень, які надані Податковим кодексом та Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», інші вважають, що відповідні повноваження і порядок мають бути визначені у процесуальному кодексі. Отже з метою врегулювання зазначеної колізії та певної правової невизначеності за моєю участю було підготовлено відповідний проект закону №6482 від 22.05.2017, внесений народними депутатами Геращенко, Чорновол, Гаврилюк.
Зазначений законопроект визначає порядок подання слідчим, прокурором відповідних клопотань до слідчого судді і порядок розгляду таких клопотань судом. Отже якщо слідчий суддя буде вважати, що клопотання необґрунтовано, слідство чинить тиск на підприємство чи організацію, яка перевіряється – у судді будуть підстави відмовляти у таких клопотаннях. Разом з тим, слідство у разі наявності обґрунтованих підстав і відповідних доказів має право за рішенням суду ефективно отримувати і збирати докази винуватості осіб, які обґрунтовано підозрюються у скоєнні економічних, службових злочинах.
Так сталося, що стосовно одного з депутатів фракції «Самопоміч» Андрія Журжія Генеральною прокуратурою України розслідується кримінальне провадження за ст. 212 КК України – ухиляння від сплати податків на суму понад півтора мільйона гривень.
Разом з тим, ухвалою Апеляційного суду м. Києва від 11.04.2017 була скасована ухвала Печерського районного суду про призначення податкової перевірки, щодо якої відповідно до ст. 309 КПК України не передбачена взагалі можливість апеляційного оскарження. Згідно цієї ухвали – апеляційним судом було встановлено обставини правової невизначеності КПК України в цієї частині. Отже тепер суди перших інстанцій при прийнятті відповідних рішень можуть керуватися висновками ухвали Апеляційного суду м. Києва. Чи буде це сприяти ефективному розслідуванню економічних і службових злочинів? Звичайно ні. Але замість того, щоб підтримати відповідні розумні пропозиції, згідно яких визначається чітка процедура розгляду судом відповідних клопотань народний депутат Журжій хоче взагалі позбавити досудове слідство ефективних інструментів отримання доказів щодо економічних злочинів.
Шкода, що деякі народні депутати, а то і цілі фракції, користуючись своїми повноваженнями суб’єктів законодавчої ініціативи, готові позбавити слідство інструментів отримання доказів винуватості з метою створення умов уникнення від кримінальної відповідальності.