Петро Порошенко підписав "бляхові" закони №8487 та №8488. Що це дасть?

Нарешті вступили в силу Закони № 2611-VIII (законопроект № 8487) та № 2612-VIII (законопроект №8488), які спрямовані на врегулювання ситуації із «євробляхами». Проте відкритим залишається питання, чи матимуть ці закони наслідком кінець «євробляхової епопеї»?

Для відповіді на це питання слід проаналізувати причини виникнення на теренах України такого явища як «євробляха» та вплив на це явище нещодавно прийнятих законів.

Фото: Сергей Нужненко

Причини виникнення «євроблях»

Ринкові ціни на авто, навіть – на вживані, на території України є «недосяжними» для більшості українців, при цьому ціни на аналогічні вживані авто (особливо віком понад 5 років) в Європі можуть бути набагато, а іноді - в декілька разів, нижчими.

Проте перепоною для купівлі українцями авто за кордоном завжди була непомірно висока вартість розмитнення таких авто в Україні.

Саме це і примушувало винахідливих громадян використовувати всілякі лазівки українського законодавства, які надавали б їм можливість їзди на території України на авто на «іноземній реєстрації» уникаючи його розмитнення.

Проте, з часом велика кількість «євроблях» стала проблемою для держави, оскільки:

- власники таких авто не сплачують митні платежі;

- такі авто не реєструються у будь-яких реєстрах, що дає їх власникам можливість уникати різного роду відповідальності (наприклад при дтп).

Більш того, власники таких авто, об’єднавшись навколо громадського об’єднання «АвтоЄвроСила», стали «силою», з якою державі доводиться рахуватися.

Окрім цього, абсолютно несправедливою є ситуація, за якою купуючи авто закордоном одні громадяни сплачують повний розмір обов’язкових платежів, а інші ухиляються від їх сплати.

Сукупність зазначених вище чинників, імовірно, і змусила парламентарів піти на компроміс і кардинальний на їх думку крок та прийняти зазначені вище закони. Та чи є цей крок насправді кардинальним?

Закон № 2611-VIII (Законопроект № 8487)

Цей закон вводить нову формулу розрахунку розміру акцизного податку, зокрема для авто із найбільш популярними об’ємами двигуна він визначається за наступною формулою:

● для авто із бензиновим двигуном об’ємом до 3-х літрів: 50 х (об’єм : 1000) х вік авто;

● для авто із дизельним двигуном об’ємом до 3,5 літрів: 75 х (об’єм : 1000) х вік авто.

Протягом 90 днів з дня набрання чинності Законом № 2611-VIII ставка акцизного податку становитиме половину від зазначеної вище ставки. Здійснити розмитнення за вказаною вище «пільговою» ставкою можна тільки щодо одного авто на одну особу.

Закон № 2611-VIII передбачає можливість розмитнення авто віком понад 15 років, проте розмір акцизного податку знаходиться у прямій пропорційній залежності від віку авто, тобто за умови ідентичності інших «показників» розмір акцизного податку за 10-річне авто буде у 10 разів більшим, ніж за 1-річне авто, що робить купівлю старого авто не дуже вигідною.

Виходячи із того, що більша частина «євроблях» вже давно «відсвяткувала» своє десятиріччя, то для власників таких авто цей закон не приніс особливого полегшення, оскільки вартість їх розмитнення є непропорційно високою в порівнянні з їх ринковою вартістю авто за кордоном.

Більш того, Законом № 2611-VIII не передбачене зменшення розміру ввізного мита (від 7,3 до 10% від митної вартості) та ПДВ (20% від митної вартості, акцизного податку і ввізного мита).

Таким чином, акцизний податок, ставка якого була змінена Законом № 2611-VIII, навіть з урахуванням зменшення ставки, становить невелику частину витрат, пов’язаних із розмитненням авто, оскільки більшу частину таких витрат складають ввізне мито та ПДВ – більше 27 % від митної вартості авто.

Розмитнити за пільговою ставкою можна буде не тільки авто, ввезені після 25.11.2018 року, але і авто, що були ввезені на територію України до цієї дати та щодо яких не були дотримані строки митних режимів тимчасового ввезення або транзиту: власники таких авто можуть бути звільнені від передбаченої статтями 470, 481 та 485 МК України відповідальності за порушення строків та умов тимчасового ввезення і транзиту за умови сплати всіх митних платежів та добровільної сплати до державного бюджету коштів у сумі 8500 грн.

Закон № 2612-VIII (Законопроект № 8488)

Цим Законом встановлені наступні нововведення, які фактично закривають «євробляховий» бізнес:

● Тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування у кількості більше однієї одиниці дозволяється за умови письмового декларування та із застосуванням до них заходу гарантування, яким на практиці є внесення на рахунок органу доходів і зборів грошової застави, розмір якої визначається виходячи з суми митних платежів, що підлягають сплаті при розмитненні авто – таким чином унеможливлюється багаторазове ввезення «євроблях» іноземцями для збуту таких авто громадянам України.

● Тимчасове ввезення громадянами-резидентами авто, які ввозяться громадянами-резидентами у зв’язку з виконанням ними своїх обов’язків за укладеними трудовими договорами з підприємствами-нерезидентами, дозволяється на строк до 10 діб за умови письмового декларування та із застосуванням до них заходу гарантування у вигляді надання гарантії чи сплати грошової застави, розмір якої визначається виходячи з суми митних платежів, що підлягають сплаті при розмитненні авто – сплата такої грошової застави позбавляє ввезення «євробляхи» будь-якого сенсу, оскільки фактично є аналогом розмитнення авто.

● Транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб, підлягають державній реєстрації.

● З метою контролю за використанням на території України транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України та/або поміщених у митний режим транзиту, між органами доходів і зборів, Держприкордонслужбою та органами Нацполіції здійснюється автоматизований обмін інформацією про такі транспортні засоби та громадян, які їх ввозили чи поміщували в митний режим транзиту.

● Органи доходів і зборів зобов’язуються передавати органам Нацполіції інформацію:

- щодо транспортних засобів особистого користування із зазначенням строків їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту та із зазначенням відомостей про осіб, які тимчасово ввезли такі транспортні засоби чи помістили їх у митний режим транзиту;

- щодо транспортних засобів та осіб, стосовно яких органами доходів і зборів виявлено порушення строків тимчасового ввезення та/або строків переміщення у митному режимі транзиту, якщо особи, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, не були присутні при складенні протоколу про порушення митних правил.

● Органи Нацполіції наділяються новими повноваженнями:

- виявляти транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб та не зареєстровані в Україні у встановлені законодавством строки;

- вживати заходів для виявлення неправомірного керування транспортними засобами, щодо яких порушено обмеження, встановлені МК України, а саме: порушено строки їх тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту; транспортні засоби використовуються для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні; транспортні засоби передано у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили їх на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, а також заходів для виявлення неправомірного розкомплектування таких транспортних засобів;

- органи Нацполіції зобов’язані письмово інформувати органи доходів і зборів про виявлення нецільового використання та/або передачі транспортних засобів особистого користування, тимчасово ввезених на митну територію України чи поміщених у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такі транспортні засоби на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, а також про виявлення розкомплектування таких транспортних засобів;

- поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі якщо зупинка транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передачі у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;

- поліцейський зобов’язаний зупиняти транспортні засоби у разі:

якщо є інформація, що свідчить про порушення власником транспортного засобу митних правил, виявлених органами доходів і зборів відповідно до МК України, а саме: порушення строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту іншого транспортного засобу особистого користування, використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, розкомплектування чи передачу у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту;

якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб, який зареєстрований в іншій країні, не зареєстрований в Україні у встановлені законодавством строки чи перебуває на території України з порушенням строків тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту, чи використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні, чи переданий у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

● Встановлено відповідальність у вигляді штрафу у розмірі 34 000 грн. за передачу авто особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України чи поміщеного у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особі, яка безпосередньо не ввозила таке авто на митну територію України чи не поміщувала його у митний режим транзиту, за винятком випадків, коли в транспортному засобі знаходиться особа, яка безпосередньо ввозила таке авто на митну територію України чи поміщувала його у митний режим транзиту, а так само за використання такого авто для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні (ст. 469 МК України).

● Встановлено відповідальність за керування водієм авто, щодо якого порушено обмеження, встановлені МК України, а саме: порушено строки його тимчасового ввезення та/або переміщення в митному режимі транзиту; авто використовується для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні; авто передано у володіння, користування або розпорядження особі, яка не ввозила його на митну територію України або не поміщувала в митний режим транзиту - у вигляді штрафу у розмірі 8 500 грн., а за повторне порушення протягом року – штрафу у розмірі 17 000,00 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого (ст. 121 КУАП).

● Збільшено відповідальність за порушення строків транзиту та тимчасового ввезення - штраф до 170 000 грн. або конфіскація авто (ст.ст. 470, 481 МК України).

Аналізуючи зазначені вище новели законодавства можна зробити висновок про те, що такі новели закривають старі законодавчі прогалини та роблять неможливим використання схем із «євробляхами» на території України, що, ймовірно, свідчить про кінець «євробляхового періоду».

Проте, в даному питанні є одне «але»: багато власників авто на «єврономерах» є лише користувачами таких авто та не мають документів, які надали б їм можливість оформити право власності на таке авто на своє ім’я. Переоформлення таких авто на їх користувачів по-суті буде їх конфіскацією у законних власників, що є неприпустимим у правовій державі. Таким чином, порядок вирішення питання із «власниками» таких авто залишається відкритим.

Станислав Коптилин Станислав Коптилин , Адвокат ЮФ «Ильяшев и Партнеры»
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram