Ані пан Городецький, ані проектувальники скверу напевно не могли припустити, що згодом цей зелений оазис буде підпадати під намагання його знищення.
Так, ще рік тому в проекті Зонінгу міста Києва «випадково» частину скверу віддали під багатоповерхову забудову. Тоді нам вдалося оперативно відреагувати і на моє звернення розробники проекту КО «Інститут Генерального плану м. Києва» виправили функціональне призначення цієї території – на зелені зони.
Вже майже за рік, у лютому цього року, події набрали серйознішого розвитку – частину скверу огородив будівельний паркан. Дякуючи активним та небайдужим місцевим жителям, він простояв недовго.
До цього, Департамент культури КМДА миттєво відреагував на моє звернення та видав припис про зупинення будь-яких робіт. Не дивлячись на це, будівельні роботи продовжилися.
1ділянка +1 ділянка = 1 висотка?
Будівельні роботи ведуться/велись на двох земельних ділянках:
- на земельній ділянці за адресою: вул. Олеся Гончара, 55-Б, площею 0,3265 га, на якій розташований Інститут геології і вільна її частина (вглиб скверу ім. Чкалова);
- на суміжній земельній ділянці за адресою: вул. Богдана Хмельницького, 80-б, площею 0,0484 (перед Інститутом геології, у бік дитячого майданчика).
Перша земельна ділянка надана у постійне користування НАН України ВИКЛЮЧНО для експлуатації та обслуговування будівель і господарських споруд Інституту Геології, де будь-які земляні чи будівельні роботи без зміни цільового призначення сесією Київської міської ради є незаконними.
Важливо, що зазначена земельна ділянка належить до земель історико-культурного призначення, зокрема, особливо цінних земель, і підлягає забезпеченню особливого режиму утримання використання та охорони відповідно до законодавства.
Крім того, саме на цій земельній ділянці розміщується аварійна будівля-пам’ятка «Будинок Київського технічного товариства» (корпус Інституту геології), що може просто не витримати будівництва, що ведеться впритул.
Вихідні дані на проектування, тобто містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки та і сам дозвіл на виконання будівельних робіт є такими, що видані з порушенням містобудівного законодавства.
На суміжну земельну ділянку (яка межує та захоплює частинку скверу) договір оренди з Київською міською радою у забудовника скінчився, був поновлений постійною комісією Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування, АЛЕ досі не набрав чинності (додаткова угода про поновлення НЕ підписана мером і НЕ зареєстрована).
Таким чином, будь-які роботи на зазначеній земельній ділянці є не лише порушенням містобудівного законодавства, але і кримінально караним злочином відповідно до ст. 197-1 КК України.
Агата Крісті відпочиває
Враховуючи відповіді на мої звернення від компетентних органів, дозвільна документація на будівництво і вихідні дані на проектування забудови зазначеної земельної ділянки – взагалі відсутні.
Відповідно до інформації Міністерства культури України – історико-містобудівне обґрунтування (ІМО), що є обов’язковим документом для забудови обох земельних ділянок – не погоджувалось в порядку встановленому законодавством.
Національна спілка архітекторів України у відповіді на моє звернення підсумувала наступне:
- зазначене будівництво багатофункціонального комплексу на території пам’ятки архітектури по вул. Олеся Гончара, 55-б у Шевченківському районі м. Києва, є незаконним;
- не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки, порушує вимоги до використання особливо цінних земель (ст. 53, 54, 84, 150, 162, 163, 164 Земельного кодексу України та ст. 34, 37 Закону України «Про охорону культурної спадщини»);
- не відповідає вимогам пам’яткоохоронного та містобудівного законодавства, а також міжнародного законодавства;
- суперечить умовам збереження історичної забудови, що склалась;
- має бути негайно зупинено, а територія пам’ятки архітектури приведена до аутентичного вигляду у відповідності до вимог законодавства.
За результатами аналізу сотень сторінок найрізноманітніших документів, після величезної кількості звернень до всіх компетентних органів державної влади та місцевого самоврядування нами встановлено безпрецедентну кількість порушень законодавчих норм про, що ми кожного разу чітко зазначаємо чиновникам та вимагаємо їх здійснити певні дії з вирішення кричущої ситуації.
Окультуренню бути
Нам стало відомо, що історико-містобудівне обґрунтування забудови земельної ділянки за адресою: вул. Олеся Гончара, 55-6 у Шевченківському районі м. Києва рекомендоване до розгляду Науково-методичною радою з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури України та включене до плану її роботи.
Як відомо, історико-містобудівне обґрунтування - це науково-проектна документація, що визначає наукову концепцію врахування пам'яток, об'єктів культурної спадщини, традиційного характеру середовища як містоформуючих чинників при проектуванні будівель і споруд. Цей документ є обов’язковим, якщо новобудова знаходиться в межі історичних районів, історичного центру та історичних ареалів міста Києва.
Взагалі історико-містобудівне обґрунтування по суті дуже сумнівний по своїй юридичній природі, але наразі передбачений чинним законодавством.
Втім в нашому випадку цей документ став у нагоді, тому що без нього забудовники не зможуть нічого звести як на одній земельній ділянці, так і на іншій, адже обидві вони відносяться до меж історичних районів.
- У зв’язку з чим, ми вже звернулися з відкритим листом до Міністра культури України Євгена Нищука та його підлеглих не чинити злочин і в жодному разі не погоджувати історико-містобудівне обґрунтування об’єкта «Будівництво багатофункціонального комплексу по вулиці Олеся Гончара, 55-6 у Шевченківському районі м. Києва».
Як нам відомо, це ІМО вже мало бути винесено, але було знято з розгляду, за що вже велика подяка. Але маємо закрити це питання остаточно – не погодити зазначене ІМО.
Це єдиний допустимий крок, який, я переконана, буде прийнятий Науково-методичною радою, адже відповідне рішення дозволить фінально вирішити ситуацію та зберегти раз і назавжди наш рідний чи не єдиний сквер в самому серці міста. Тож зараз життя нашого рідного скверу у руках Мінкульту.
Наша позиція, як громади, позиція законодавчих та виконавчих органів влади має бути єдиною – недопущення будівельних пухлин у історичному центрі міста, що не відповідають архітектурному ансамблю, містобудівній ситуації, без належного розвитку інженерної, соціальної і транспортної інфраструктури, створюють «автомобільний хаос» та позбавляють мешканців району чистого повітря. Адже ми цього гідні!