Маховик боротьби за принципом "Новим виборам - дайош новий закон!" перед виборами депутатів місцевих рад і міських, сільських, селищних голів, приправлений терміном "відкриті списки" продовжує набирати оберти. Позиції дійових осіб у вигляді експертів, "прімкнувших до експертів", народних та інших депутатів сьогодні аніскілечки не наблизились. Натомість продемонстровано прірву у поглядах на місцеве самоврядування та діаметральні розбіжності щодо способів обрання депутатського корпусу.
Учасники парламентської коаліції вже не просто в цейтноті. Це ж треба було дотягнути з такою важливою законодавчою ініціативою до самісінького завершення сесії, за якою маячить літо, а за ним і самі вибори! Парламент вже наступного тижня мав би приступити до розгляду законопроектів а тут…
"...Жодної мажоритарки!", "Право висувати кандидатів слід передати центральним органам політичних партій!", "Тільки партійні списки з правом відкликати депутатів" - основні тези по-справжньому комуністичного за духом законопроекту № 2831, котрий презентувала особисто Юлія Тимошенко. Задум рухати кандидатів у виборчому списку рішенням партії вже після проведеного голосування, безумовно вартує, щоб бути відзначеним. Як мінімум за оригінальність, і щиру безпосередність.
"Багатомандатна мажоритарка це добре!", "Партійні списки майже відкриті, це ж не Норвегія!", "Виборець розбереться у трафаретах, як колись у поштових індексах !" - ці тези повторювали експерти, котрі більше за народних депутатів намагалися прикрасити "самий прогресивний" законопроект 2831-2. Але основні «граблі» залишилися ті ж. Як зауважив мій колега, експерт групи «Цифра» Назар Бойко: «усміхнула доповідач по законопроекту, яка, дійшовши до опису процедури встановлення результатів виборів, пропустила її, зіславшись на брак часу». А й справді - хіба важлива є дискусія, щодо способу розподілу мандатів? Читайте законопроект, там все написано.
Чи не єдиний, хто потішив, це Магера Андрій, котрий чітко вказав на явне розходження з Конституцією способу обрання депутатів обласних рад за системою пропорційного представництва за «відкритими» виборчими списками кандидатів та проблеми зі строками роботи територіальних виборчих комісій. Все дуже просто – які спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст будуть представляти обрані за принципом пропорційного представництва депутати?
На жаль, реакція на критику щодо того, що запропонований принцип "відкритих" списків насправді є моделлю, де партійні вожді визначають місце кожного депутата, явно бажала кращого. Автору у принципі не звикати до закликів "вчити матчасть", навіть у таких поважаних товариствах, але...
Довелося єдиному обгрунтовувати, що концепція зменшення загальної кількості депутатів і збільшення виборчих округів призведе до повної «партизації» результату, та де там... Зауваження щодо псевдореволюційного підходу до бюлетенів «з трафаретами» зустріли твердий залізобетонний аргумент - номер мовляв запам'ятають. То нічого, що номерів буде не два і не чотири - наш виборець розбереться.
Зазвичай важко в 3 хвилини викласти побажання і конструктивні пропозиції. Хоча в перепалці (чи не єдиній за весь круглий стіл) вдалося вказати на розходження із векторами децентралізації в частині представництва в радах і підходів до його забезпечення. Потішило, що експерти відкрито визнали "партійним хабарем" запропоновану модель розподілу мандатів у великих містах та до обласних рад... До речі, аналіз щодо ризиків, які несе законопроект 2831-2 для децентралізації, яка зараз відбувається відповідно до ухваленого закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» є вироком пропонованій моделі виборчої системи.
Як би там не було - відчуття, що ми на правильному шляху, є. Щоправда, у кожної групи "своя правда", та все ж. Група розробників 2831-2 стоятиме "насмерть" на тому, що до великих міст і обласних рад це і будуть "відкриті" списки, котрі мають співіснувати з багатомандатною мажоритаркою.
Представники Батьківщини залишаться на позиції тотального партійного контролю, бар'єру і "ніяких мажоритарок". А раз так - шанси провалити непродумані зміни у парламенті є і великі.
Було б добре, щоб свій голос стосовно виборчої системи і способів обрання депутатів подали і самі органи місцевого самоврядування. Звернення на адресу депутатів парламенту сьогодні цілком доречні, коли учасники самої коаліції перебувають у жорсткому цугцвангу, де навіть окремі групи всередині фракцій приміряють кожен варіант обрання місцевих рад на свою вигоду.
А ще мали б потирати руки від рейваху навколо виборчого закону представники Опозиційного блоку. Бо їм якраз у цій ситуацїї ой як на руку перехід до нового закону з механізмами формування рад за принципами пропорційного представництва.
Найгіршим злом сьогодні всі називали старий виборчий закон, забуваючи, що майже за принципом обрана нинішня Верховна Рада. Жупел діючого законодавства взагалі то не відповідає принципу ""Dura lex sed lex".
Та чомусь усі оминули найбільше зло - відсутність політичної волі змінювати Конституцію в частині децентралізації та прийняття рішення про короткий строк каденції місцевих рад задля впровадження конституційних перетворень.
На завершення ще раз повторюся - шанси «завалити» непродуманий і гіперреволюційний виборчий законопроект (законопроекти) великі. І це добре, бо зміною правил гри на подібних «маршах за кілька місяців до дати виборів» навіть "злочинна влада" гребувала.
Будемо сподіватися, що розрізненість парламентських інтересів візьме своє, і після провальних голосувань за нові законопроекти депутати і експерти займуться вкрай важливою і потрібною справою - удосконаленням процедур для чинного нині закону про місцеві вибори, який покликаний бути перехідним на період короткої каденції рад напередодні конституційних адміністративно - територіальних перетворень.
А ще ініціюватимуть зміни в ЦВК, ратуватимуть за невідворотність покарань за головну проблему на всіх виборах - підкуп у всіх можливих формах і т.д.
Роботи є дуже багато!