Однак попри те, що рівність паперової довідки з печаткою і електронної, отриманої онлайн, затверджена на законодавчому рівні, на місцях консерватори і «перестраховщики» все ще боялись це визнавати.
На початку літа ми спільно з Національним банком України здійснили ще один крок для полегшення роботи бізнесу. Регулятор банківського ринку розіслав фінансовим установам листа, яким просить послуговуватися відповідними порядками щодо електронних виписок, довідок та витягів, визнаючи їх рівноцінними із такими ж документами із печатками. Якщо до цього у банкірів могли бути певні сумніви щодо трактування тих чи інших положень, то тепер правомірність вимог бізнесу підтверджено на найвищому рівні. За що ми щиро вдячні керівництву НБУ.
Наступний крок, який ми повинні зробити – це змінити підходи до роботи із бізнесом на місцях. Кілька нещодавніх рейдів керівництва Мін’юсту у регіональні реєстраційні офіси засвідчили: там все ще високим є рівень саботажу, людям нав’язують «паперове» надання послуг, які давно можна отримати онлайн. Шлях вирішення цих ситуацій – зміна кадрів, а також повне перезавантаження системи.
Мова йде про реальну децентралізацію, яка стане можливою після ухвалення парламентом відповідних законопроектів Мін’юсту. Реєстраційні функції – а з ними і кошти, які органи Мін’юсту отримували на їх здійснення (а це близько 500 млн. грн. щорічно) – перейдуть у розпорядження місцевих громад, а також – і це дуже важливо – приватного бізнесу – нотаріусів і банків. Закиди, що ми просто передаємо реєстраційну корупцію на місця – неспроможні. Адже людину уже ніхто не примушуватиме іти по певну реєстраційну послугу до місцевої ради. Достатньо буде просто спуститися у двір і завітати до найближчого нотаріуса. Понад це, приміром, зареєструвати таким чином бізнес можна буде будь-де по всій країні незалежно від фактичного місця «прописки» засновника.
Ефективність децентралізації реєстраційних функцій першими на собі відчули українські аграрії. Однією із найбільших проблем на селі завжди була реєстрація договорів оренди – моменту, коли агрокомпанія набуває права обробляти землю. Сотні договорів, що лягали на плечі реєстраторів, вишиковувалися у довжелезну корупційну чергу.
Ситуація вже почала змінюватися – нотаріуси отримали право реєструвати аграрні договори.
Ще одна новація – із січня ми відкрили реєстр нерухомості. Відтепер кожен, купуючи квартиру, може дізнатися про її історію, наявність обмежень чи обтяжень. Не потрібно шукати «виходи» у БТІ, в правоохоронних органах. Просто сидячи за комп’ютером удома можна знайти всю необхідну інформацію. Електронні документи без будь-яких додаткових підписів і печаток прирівняно до паперових, тобто будь-які державні і приватні установи мають приймати їх просто у роздрукованому із принтера вигляді. Уже незабаром пошук буде запроваджено не лише за адресою, але і за прізвищем чи назвою власника.
Звісно, ситуація довкола запровадженої на вимогу Європейського союзу Форми 4 показує, як багато нам іще необхідно зробити і відкриває нові можливості для електронізації процесів та вдосконалення їх адміністрування.
Утім уже сьогодні ми розуміємо, наскільки великі і незворотні кроки вже зроблено. Одним із критеріїв їх оцінки стане рейтинг Doing Business восени цього року, інформацію для якого експерти закінчать збирати у червні. Аби мета у $10 млрд додаткових інвестицій в Україну завдяки поліпшенню бізнес-клімату була досяжною, усі гілки влади мають злагоджено працювати для ухвалення відповідних рішень. Мінюст розробив вкрай необхідні у рамках поліпшення рейтингу України в Doing Business законопроекти, направлені на децентралізацію, тепер справа за парламентарями.