Приміські перевезення в режимі маршрутного таксі здійснюються у столиці практично некеровано ‒ це вже визнали фахівці. Іногородні автобуси, які сполучають Київ та інші міста і селища, безконтрольно рухаються Києвом у гонитві за додатковим заробітком. Фахівці вже визнали, що ці перевезення здійснюються практично некеровано, порушуюючи паспорти маршрутів і низку законодавчих норм. Громадська рада при КМДА звернулася до керівника столичної адміністрації Володимира Бондаренка з конкретними пропозиціями, як навести лад у цьому сегменті транспортних послуг.
Конкурси на перевезення пасажирів у приміському сполученні проводить Київська обласна державна адміністрація, водночас, в порушення закону про місцеве самоврядування, паспорти на маршрути в більшості випадків не погоджуються із КМДА та управлінням Державтоінспекції Києва. Крім того, систематично порушуються статті 22– 25 закону «Про столицю України», де чітко прописано взаємодію міської та обласної адміністрацій.
Така анархія у сфері перевезень призвела до утворення стихійних автостанцій на кінцевих зупинках поруч зі станціями метро «Харківська», «Бориспільська», «Академмістечко», «Святошин», «Либідська», «Житомирська», «Героїв Дніпра», «Нивки», «Лісова», «Чернігівська», звідкіля відправляються автобуси – замість автостанцій «Дачна», «Південна», «Дарниця», «Видубичі», як це передбачено в паспортах маршрутів.
Попри те, що ці автобуси мають малу і середню місткість, їх щодня у Києві курсує близько 15 тисяч! А це призводить до посилення заторів, додаткового навантаження на міські автошляхи й погіршення екології.
Виходячи з важелів впливу на ситуацію, які має керівництво КМДА, громадські активісти та фахівці-транспортники запропонували, передусім, звернутися до Укртрансінспекції, щоб та зробила ревізію документації на право перевезень на приміських маршрутах, спрямованих до Києва. Потрібен аналіз підприємств і підприємців, які здійснюють перевезення пасажирів, їхніх маршрутів, а також кінцевих зупинок – задекларованих на папері та фактичних.
При чому, обласна адміністрація не повинна проводити нові конкурси перевізників до вирішення проблемних питань. Надалі ж слід погоджувати паспорти маршрутів з київським управлінням ДАІ та КМДА. А нелегальні автостанції біля метрополітену та залізничного вокзалу слід закрити вольовим рішенням.
Окреме питання – якість перевезень. Нещодавно київські перевізники, піднявши ціну на проїзд у зв’язку з подорожчанням пального, взяли на себе зобов’язання підняти обслуговування пасажирів на новий рівень. Йдеться про єдину уніформу для водіїв, інструктаж щодо їхньої етики у спілкуванні з пасажирами, естетичне оформлення салонів та безпечність машин.
Однак, у ситуації, коли з київськими перевізниками незаконно «конкурують» міжміські, ефект від таких реформ у сприйнятті киян буде розмито. Оскільки, як виявляється, майже 70% всіх маршруток, які курсують Києвом, насправді є приміськими! Це означає, що КМДА не укладала з ними ніяких договірних відносин, і жодним чином не впливає на їх роботу.
Наостанок лишається нагадати, що цивілізований транспорт ‒ невідʼємна складова якості життя громадян у країні, що остаточно визначилася з курсом на євроінтеграцію. Тож чекаємо реальних кроків нової влади.