В культурних процесах проявляється динаміка суспільства. Після революції гідності ми є свідками одночасного формування та існування декількох етапів розвитку культурних процесів, які виходять за межі існуючої пострадянської інфраструктури та важко інтегруються в офіційне культурне поле у зв’язку із інноваційним характером форм. Ознаки, які характеризують сьогоднішній стан динаміки культурних процесів в Україні, зокрема у Вінниці є наступними:
- Зародження нових культурних явищ із використанням творчих інновацій, нових технологій та інструментарію;
- Поява нових каналів розповсюдження культурних явищ, які інтегруються в суспільство, а не в мистецьке поле і формують нову цільову аудиторію;
Фестиваль є найбільш демократичною формою проведення культурно – мистецьких подій. Враховуючи процеси, що відбуваються, фестиваль поступово трансформується у наступному: формі проведення, змістовному наповненні та відходить від жанрової визначеності. Напевно це і є найбільш велика помилка організаторів, коли втрачаються традиції алгоритму організації фестивалю, що миттєво відображається на якості та втраті цільової аудиторії.
Фестиваль лише з зовні виглядає як яскраве дійство. Це важка праця, яка виснажує. Фестивальний менеджмент на сьогодні потребує крос-секторальних знань, окрім глибокого знання предмету або теми фестивалю. Фестиваль вимагає часу та зусиль, креативних підходів та гнучкої системи вирішення ситуацій та оперативного управління живим процесом, якість якого залежить в першу чергу від вміння взяти на себе відповідальність за наслідки власних дій.
Тому, якщо Ви маєте негативну відповідь навіть на одне питання, Вам необхідно поміркувати, чи готові Ви поринути у фестивальний бізнес зараз?
Відповідь на кожний пункт, наявність чіткого плану дій по кожному пункту – це шлях до успішної події, яка має розгерметизовати суспільний простір та сформувати діалог у громаді.
1. Ви повинні мати команду, яка здатна нести відповідальність за процеси та буде готова інвестувати більше, ніж отримати у фіналі.
2. Ви повинні мати достатньо знань та досвіду, щоби розробити тематику фестивалю, яка є унікальною прив’язкою до локації (історичної, культурної, географічної), яка зможе викликати інтерес не лише у цільової аудиторії в класичному розумінні жанру або тематиці фестивалю. Ви повинні бути здатними до рефлексії.
3. Визначившись із цільовою аудиторією, треба розробити додаткові тематичні локації, які дозволять Вам збільшити кількість глядача фестивалю та надихне туристів відвідати Вашу подію. Треба розробити мессиджі, що будуть спрямовані на залучення цільових груп.
4. Треба мати знання про ресурси локації: від інфраструктурних до людських, логістичних, фінансових та інших. Успіх будь якої культурної події на 85% залежить від зручності перебування глядача на фестивальному майданчику.
5. Треба розробляти та постійно корегувати операційні плани роботи.
6. Ви повинні самостійно виконувати етапи детального плану підготовки фестивалю в разі відсутності одного з членів команди. Дрібниць у фестивальній справі немає.
7. Ви повинні бути готовим нести фінансові ризики самостійно, в разі, якщо Вам не відомі основі фандрейзингу та інші методи по акумуляції коштів для проведення проекту.
8. Ви повинні володіти маркетинговими технологіями просування культурного продукту на ринок нематеріальних послуг.
9. Ви повинні бути зрозумілим у своїх діях для глядача, учасників фестивалю та партнерів.
10. Ви повинні мати знання із планування креативного кластеру, у випадку із фестивалем знань, що пов’язані із правильним розташуванням локацій із врахуванням прогнозованої чисельності глядача.
Якщо всі 10 кроків пройдено – то саме настав ваш час спробувати власні сили й створити новий, успішний та популярний фестиваль у своїй громаді!