Патрік Фьоль (Німеччина)
Варто сказати, що загальноєвропейською тенденцією є саме те, що провінційні міста виступають головним чинником трансформації культурної сфери. Тому що в таких містечках багато людей знають одне одного, знають, чим живе їхнє місто, і тому їм простіше знайти мотив для того, щоб запровадити зміни у своєму житті.
Сьогодні все більше людей із периферії виїжджають працювати до великих міст. А митці, навпаки, залишають великі міста, тому що у сільській місцевості вони мають більше простору для своєї творчості ― знаходять будівлі чи господарські приміщення, які стоять пусткою, і облаштовують там арт-простори чи мистецькі лабораторії, а потім свої проекти переносять до великих міст. Така тенденція дуже характерна для Східної Німеччини.
Наприклад, в одному невеличкому місті неподалік Берліну одна жінка влаштувала оперну сцену в приміщенні колишньої свиноферми. І зробила це дуже професійно і дуже красиво. Сьогодні туди приїздять глядачі з Берліну, щоб подивитися оперу. Це дало нове життя маленькому маловідомому містечку. І що важливо: населення також долучається до життя цієї опери, починає краще її розуміти. І таким чином стирається межа між професійним і аматорським мистецтвом.