ГлавнаяБлогиПетра Михайлишина

Няня для інвестнянь: Хто врятує економіку України?

Коронокриза знищила всі «рожеві» сподівання на ріст економіки України завдяки залученню іноземних інвестицій. І це добре. Час тверезо подивитися на ситуацію та знайти рецепт, який допоможе країні піднятися. У багатьох потужних вітчизняних компаній такий рецепт є. І, як не дивно, податкові пільги та інвестняні не входять до його складу.

Фото: EPA/UPG

Як і більшість бізнесів в Україні через пандемію СОVID-19 група компаній «Епіцентр» зіткнулася з необхідністю перегляду своїх інвестиційних планів на 2020 рік. Втім, скорегувати — не значить відмовитись. У схожій ситуації ми вже були у 2008 році, коли в розпал економічної кризи активно інвестували в нові будівництва та відкрили найбільший торговельний центр формату DIY у світі.

З цієї історії ми винесли кілька корисних уроків.

  • Не зупиняти розвиток

Це складне рішення, але єдине вірне. Переглянути інвестиційні плани, скорегувати, але не зупиняти.

Під час карантину ми зменшили поточні видатки, оптимізували проєкти, але і далі продовжуємо розвиватися. З початку року відкрито та перебудовано 8 торговельних центрів. Ми спрямували інвестиції на розвиток сучасної логістичної інфраструктури та запуск виробничих потужностей, зокрема, добудову та реконструкцію двох заводів із виробництва керамічної плитки, будівництво інтелектуального центру, фулфілменту та елеваторів.

Ми дивимося на крок уперед — економічна ситуація стабілізується, люди дістануть гроші з під матраців і нам треба бути до цього готовими.

  • Будувати повні цикли

Залежність від валютних коливань та експортоорієнтованість роблять країну та вітчизняний бізнес дуже чутливим до глобальних потрясінь.

І, знову ж таки, з цією проблемою ми стикаємося не вперше, тому будуємо екосистему, у якій наші бізнеси взаємодіють та формують повний цикл від виробництва до продажу. Ми підтримуємо українських виробників, даємо їм можливості для розвитку, щоби мати необхідну кількість товарів на полицях торговельних центрів та не залежати від імпорту. У сільському господарстві йдемо в перероблення агросировини та виготовлення кінцевої продукції.

  • Впроваджувати інновації

Інновації — це перше, з чим, зазвичай, воліють почекати в період невизначеності. Той, хто приймає таке рішення, одразу програє. Бо коли ви будете готові повернутися до питання інновацій, ринок випередить вас на декілька кроків. Залишиться лише наздоганяти.

Фото: надано пресслужбою

МВФ визначив ритейл як одну із галузей, що найбільше постраждає від карантину. Ми це добре розуміли ще на початку пандемії, тому не сиділи склавши руки, а пришвидшили процеси впровадження інноваційних технологій та сучасних сервісів. Фактично локдаун дав нам можливість прискорити розробку цих рішень. Наприклад, Епіцентр зараз активно працює над розширенням різного роду digital-технологій, які допоможуть покращити досвід здійснення покупок у нашій омніканальній екосистемі, зроблять його ще більш зручним та швидким. Ми відкриваємо в новому форматі Центри видачі замовлень інтернет-магазину epicentrk.ua з адресною системою зберігання, автоматизацію всіх процесів, комфортною зоною очікування з дитячим куточком та онлайн-вітринами.

Цього року ми інвестуємо у великий проєкт — будівництво в Хмельницькій області потужного інтелектуального центру, який займатиметься розробкою IT- та digital-продуктів.

  • Зберігати робочі місця

З цим викликом стикнулася більшість підприємств країни, багато хто був змушений звільняти людей.

Компанія «Епіцентр К» за період карантину не звільнила жодного з майже 34 тис. своїх співробітників. Це зумовило показовий тренд — у нас значно зменшилася плинність кадрів, і ця тенденція зберігається й досі, хоча ринок праці вже стабілізувався. Люди стали більше цінувати свою роботу та більше довіряти роботодавцю, який не покинув їх у скрутну хвилину.

Щоби зберегти робочі місця ми переміщали персонал із тих напрямів, де знизилося навантаження через падіння обсягів продажів, на інші. В онлайн-режимі провели відповідне навчання. Люди мали можливість обрати новий напрям роботи, який їм цікавий.

По закінченню карантину ми швидко повернулися на докризові показники. Люди знову прийшли купувати й ми не мали проблем із браком персоналу.

На відміну від багатьох західних держав Україна не надавала пряму підтримку бізнесу в період карантину. Усі були вимушені шукати власні рецепти виживання. І більшість із них цілком дієві не лише в межах однієї компанії чи галузі, а й у межах усієї економіки.

Не зупиняти розвиток, будувати повні цикли, створювати можливості для розвитку вітчизняних виробників, впроваджувати інновації, зберігати робочі місця — це конкретний інструментарій.

Бізнес в Україні давно не чекає на інвестнянь, податкові пільги, верховенство права та стабільний курс гривні. Ми інвестуємо власні кошти у власну країну. Ми здатні створити тисячі робочих місць та розвивати виробництво. Можливо, час припинити сподіватися на західного інвестора. Ніхто не буде нас рятувати, крім нас самих. І саме зараз варто уважніше придивитися до тих, хто інвестує в Україну попри кризи та загрози.

Петро Михайлишин Петро Михайлишин , генеральний директор «Епіцентр К»
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook, Twitter и Telegram