Столиця, найбільше і найбагатше місто країни, істотно відстало від лідерів рейтингу Вінниці та Харкова за всіма критеріями. Звідси виникають певні роздуми щодо вміння органів місцевої влади працювати на результат - відповідати за системність соціо-економічних реформ, новації, ефективність роботи структурних підрозділів, а також щодо ролі місцевої громади у процесах з розвитку міста.
Аналізуючи «не перше» місце Києва, можна чітко зазначити, що одним з головних аргументів високої оцінки якості життя інших міст є рівень довіри до місцевої влади. Тобто той факт, що міська влада реалізує на рівні міста реформи не для «галочки» перед центральним керівництвом країни, а для конкретних людей (мешканців будинку, мікрорайону, району).
Одним з першочергових «рятівних кіл» для Києва має стати законодавче відновлення зруйнованої системи ефективного управління містом. Розуміючи це, спільно з народними депутатами Миколою Томенком та Віталієм Сташуком, експерти ГО «Муніципальна ліга Києва» розробили проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» (нова редакція) та інших законодавчих актів України».
Нова редакція Закону України «Про столицю України місто-герой Київ» є альтернативою проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України – місто-герой Київ» (реєстраційний № 2189а від 30.06.2015). Прийняття даного законопроекту передбачає викладення у новій редакції Закону України «Про столицю України місто-герой Київ», а також внесення змін до Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про місцеве самоврядування в Україні». Законопроект вже зареєстровано у Верховній Раді України (реєстр. № 2189а-2).
Однією з найважливіших ініціатив проекту є ліквідація узурпації функцій виконавчих органів місцевих рад органами державної влади, насамперед, відповідними державними адміністраціями. В рамках децентралізації влади та відновлення балансу в управлінні містом в частині співвідношення представницької та виконавчої влади, законотворці пропонують суттєві зміни в системі місцевої влади. Відтак, нова редакція закону унормовує розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування міського та районного в місті рівнів, передбачає утворення районних рад та виконавчих комітетів районних рад, ліквідацію районних державних адміністрацій, призначення головою виконкомів обраного голови райради, призначення головою КМДА обраного міського голови та погодження Київрадою кандидатур заступників голови КМДА.
Серед основних новацій оновленого закону - обов’язкова наявність в Києві районних рад з чітким визначенням обсягу та меж їх повноважень (з зазначеними особливостями, відповідно до виконання Києвом столичних функцій). Ця норма прописана в законопроекті з метою відновлення на районному рівні представницької гілки влади, що була знищена разом з ліквідацією райрад у Києві у 2010 р. Тоді, через відсутність підтримки Києвом представників Партії регіонів та реальну загрозу для регіоналів втратити вплив на столицю на найближчих місцевих виборах, Януковичем і Ко було прийняте політичне рішення знищення на районному рівні представницьких органів влади.
Відповідно до оновленого закону «Про столицю» система місцевого самоврядування в місті Києві включатиме:
територіальну громаду міста;
міського голову;
міську раду;
виконавчий орган міської ради;
територіальні громади районів у місті;
районні в місті ради;
виконавчі органи районних в місті рад;
органи самоорганізації населення.
Відтак, в запропонованому законопроекті перші вибори до районних в місті Києві рад призначаються Київрадою протягом 3-х місяців після набрання чинності даного документу. Протягом 3-х місяців після оголошення результатів виборів до райрад, Київрада має забезпечити передачу з комунальної власності територіальної громади міста Києва у комунальну власність територіальних громад районів у місті Києві майна (у тому числі, підприємств, установ, організацій, житлового фонду, нежитлових приміщень, закладів культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування, іншого майна і майнових прав), розташованих на території відповідних районів, за виключенням об’єктів загальноміського значення. Порядок формування районних в місті рад визначається Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Законопроект встановлює чіткий перелік повноважень і сфер відповідальності районного самоврядування. Повноваження районних в місті рад визначаються законом «Про столицю», що є особливістю здійснення місцевого самоврядування у місті Києві. До повноважень районної в місті ради, відповідно до ст.12 законопроекту, належать обрання голови та заступника голови районної в місті ради, бюджет, програми соціально-економічного та культурного розвитку району, місцеві програми приватизації, тощо. Всього 42 пункти, з якими можна ознайомитися в Проекті Закону .
Також, в частині повноважень пропонуються зміни до ст.41 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - «особливості повноважень районних у містах рад та їх виконавчих органів». Автори вважають доцільним додати пункт про «обсяг і межі повноважень районних в місті Києві рад та їх виконавчих органів установлюється Законом України «Про столицю України – місто-герой Київ», що є особливістю місцевого самоврядування у місті Києві». Ця зміна є необхідною для законодавчого визначення повноважень райрад (виконкомів), що в подальшому дозволить уникати певних маніпуляцій з повноваженнями райрад (виконкомів) з боку Київради, рішення якої здебільшого є політично вмотивованими.
Законом ліквідовуються районні державні у м. Києві адміністрації (РДА), замість них створюються виконавчі органи районних рад - виконкоми. Це абсолютно виправдана норма, адже ще 1997 року Україна ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування, відповідно до якої, виконавчий орган є прерогативою рад. Відповідно до законодавчої ініціативи, виконавчий орган має бути сформований столичними райрадами протягом 3-х місяців з дати обрання складу райради. З числа депутатів обирається голова райради, який автоматично очолює й відповідний виконком.
Законопроект чітко унормовує повноваження виконавчих органів районних рад. Серед основних: соціальний захист населення, розвиток дошкільної, середньої та позашкільної освіти і медичного обслуговування, координація на відповідній території діяльності суб'єктів містобудування, контроль підприємствами ЖКГ, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв'язку; благоустрій території району, тощо. Всього 108 пунктів.
КМДА лишається в структурі вертикалі влади, адже відповідно до роз’яснення Конституційного суду № 1/45 від 25 грудня 2003 року, одночасно являється виконавчим комітетом Київради. Проте, в оновленому законі міститься норма про призначення головою КМДА особи, що була обрана на виборах міським головою Києва. У такий спосіб закон обмежує вплив Президента на виконавчу владу в столиці.
В рамках проведення децентралізації, законопроектом передбачено обов’язкове погодження кандидатур на першого заступника та заступників голови КМДА не керівництвом країни, як це відбувається зараз, а Київрадою. Ця норма зазначена у ст.16. - «Перший заступник та заступники голови Київської міської державної адміністрації призначаються на посади та звільняються з посад Київським міським головою за погодженням з Київською міською радою». Відтак, законом знову ж таки обмежується вплив Президента та уряду в частині призначення заступників очільника міської адміністрації. Натомість, збільшується роль народних обранців у столичному парламенті.
Враховуючи те, що мер Кличко та фракція «УДАР-Солідарність» у Київській міській раді не бажають відновлювати районні ради попри свої передвиборчі обіцянки, єдиним шляхом їх відновлення поки що є ухвалення Верховною Радою запропонованого законопроекту.
Хоча цілковито логічною була би підтримка рішення про «Про управління районами міста Києва» 23 липня на найближчій сесії Київради. Даний проект рішення є в порядку денному, і його голосування передбачає проведення у столиці перших виборів до районних рад разом з черговими місцевими виборами.